Hmm...eller kan det va normalt att sen server krashar då och då?

Permalänk
Medlem

Hmm...eller kan det va normalt att sen server krashar då och då?

Börjar få lite kalla fötter här. Är trots allt en aningen oväntad utgift att behöva köpa ny server.
Men en FreeBSD-server ska väl inte krasha gång på gång efter 10-20 dagars uptime, även om man kör Fluxbox i XVNC.
Ett vanligt program ska väl inte kunna totalhänga en UNIX-burk utan då är det något som bör vara fel på hårdvaran väl???

Så jag inte lägger massa pengar på ny server och så blir det samma sak igen, och så får jag veta efteråt att "nej men så är det med Lopster, det har en bugg som krashar hela datorn då och då". Men vad jag vet ska inte UNIX-prog kunna göra så utan systemet ska ändå hålla sig igång.

Är ju trots allt lite bränt inne i nätagget, skulle tro att det kan vara det som ger instabiliteten. Är ju en chansning att bygga ny server, men om ni säger att lång uptime är något förunnat endast dom som inte kör nåt grafiskt alls på servern så kör jag väl vidare och bootar om varje vecka (precis som man gör med XP-burkar för att hålla dom i trim).

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Hehe, du och din server.. Ni verkar ha de besvärligt..

Jag kan säga att jag lyckades avliva FreeBSD en gång, då jag fick för mig att rycka ut en RAM-minnes modul under drift (fråga inte mig vad ja tänkte)

När jag bygger mig en ny server åt mig själv eller någon annan så brukar jag alltid gå igenom komponenterna så de någerlunda OK iaf. Minsta lilla tveksamhet så tar jag något annat istället. Men nu har jag ett litet lager av gammla prylar så jag kan slänga ihop en burk snabbt, andra kan inte det.

Brukade den gå mer än 10-20days med Windows då?

Permalänk
Medlem

Haha, jag tolkade pci-hotswap som att man kunde dra ut ett pci-kort och sätta i det igen under drift Den stendog. Fick resetta cmos sen var det igång igen.

Låter som nätagget kanske sviktar lite.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Tja men med XP är det ju så, man testar och installerar en massa och spelar spel och använder den väldigt aktivt, och om man nån gång pressar den till över 10 dagar brukar det ofta börja kännas lite segt och så. Mest det jag menade.

Men jag undrade bara om det kan vara så att det är något program (antagligen Fluxbox med Lopster i då) som gör att servern dyker (snarare totallåser sig så man måste reseta) eller om det mer eller mindre garanterat är hårdvara när nåt sånt händer?

För visst är jag färsk på BSD, men jag tror ändå inte jag har konfat själva systemet så att det blir så här ostabilt. Har ändå varit rätt försiktig och det mesta är default typ.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

När min server totallåste sig var det mitt kontrollerkort som var lite defekt. Trodde det var nätverkskortet först iom att det var vi nätverkstrafik. Men samma femma blev när jag körde data mellan diskarna.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig lyckats få en BSD burk instabil på det viset, förutom när jag pillade lite väl mycket i kernel .. (kompilerade om o så)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Jag har aldrig lyckats få en BSD burk instabil på det viset, förutom när jag pillade lite väl mycket i kernel .. (kompilerade om o så)

Ok. Men jag kör ju XVNC med Fluxbox och fildelningsprogrammet Lopster.
Är det möjligt att såna saker ska kunna, rent mjukvarumässigt, totalhänga servern så att den helt slutar svara (även om man försöker koppla in skärm och tangentbord till den) och endast reset finns kvar att trycka?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Allt är möjligt när det gäller datorer såklart... Men det är inte meningen, och just FreeBSD bör verkligen inte agera så.

Sen varför svarar du inte på saker man frågar? t.ex som om den fungerade bättre med Windows som jag fråga innan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Allt är möjligt när det gäller datorer såklart... Men det är inte meningen, och just FreeBSD bör verkligen inte agera så.

Sen varför svarar du inte på saker man frågar? t.ex som om den fungerade bättre med Windows som jag fråga innan..

Det gjorde jag....så gott jag kunde.
Jag har inte kört XP så länge på den, och det var iallafall väldigt länge sedan jag pressade den med XP över 10 dygn, just eftersom XP använder man mer aktivt (spelar spel osv osv) och den brukar bli seg efter en vecka eller så, eller börja bugga med smågrejer i windows, så jag kan tyvärr inte ge något bra svar på det för jämförelse.

EDIT: Fick den ju att dyka i XP några gånger innan jag la in BSD, men då var jag varje gång inne och pillade lite med fläktar och sånt...kan va nåt glapp kanske, men som sagt så dök den då och startade om, inte låser sig som BSD gör. Plus att det endast verkade hända dom gånger jag hade lådan öppen och petade på saker

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Om du har glappkontakt på en SATA disk så kan burken tvärlåsa sig. Kolla så du inte har det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
Om du har glappkontakt på en SATA disk så kan burken tvärlåsa sig. Kolla så du inte har det.

Har inte SATA.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Om den inte fungerade bra med Windows äns så hade jag inte misstänkt FreeBSD för något faktiskt. Låter helt uteslutande som dålig hårdvara.

Permalänk

Nytt nätagg låter som det första jag skulle testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Om den inte fungerade bra med Windows äns så hade jag inte misstänkt FreeBSD för något faktiskt. Låter helt uteslutande som dålig hårdvara.

Njae, den fungerade väl som alla windows-burkar jag haft. Windows blir lite segt och ibland lite buggigt efter en dryg vecka, med massa program som står igång och spel som spelas osv osv.

Nätagget skulle man kunna försöka hitta ett nytt (om såna finns att köpa) och skruva upp och sätta i en tyst fläkt och montera in i servern vilket är ett jäkla strul och tråkigt sådant ocksål, och sedan efter 10-20 dagar så kanske det krashar igen och så får man testa nästa lilla komponent att byta ut.
Var det jag helst ville undvika (så jobbigt att felsöka när felen kommer så sällan) och bara byta ut hela skiten. Men vill först försäkra mig om att det inte är TROLIGT/VANLIGT att det är ett rent mjukvaruproblem som totalhänger burken.

EDIT: Såhär ser det ut förresten, men jag tror det har gjort det ganska så länge och ändå funkar det tydligen rätt så stabilt.
Så titta nu inte på dessa och tänk "ja men det är självklart det är nätagget som hänger datorn efter 10-20 dygn uptime", ifall det är så att det är fullt möjligt att det är ren mjukvara och sånt man får tåla om man kör grafiska program på en server.
http://seb74.no-ip.com/psu1.jpg
http://seb74.no-ip.com/psu2.jpg

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Så dåligt är inte X att det skall sänka en server Det mesta det handlar om att inte köra grafiskt på en server är väl för att det är helt onödigt och tar upp minne och cputid som kan användas till vettigare saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Så dåligt är inte X att det skall sänka en server Det mesta det handlar om att inte köra grafiskt på en server är väl för att det är helt onödigt och tar upp minne och cputid som kan användas till vettigare saker.

Ok
Samma svar från några till håll så sticker jag och köper nytt sen

Förresten är det inte alltid helt onödigt med X (XVNC iallafall) på en server. Beror ju lite på vad man ska ha den till och vad för program man ska köra.
Försök P2P-dela filer på OpenNAP protokollet utan Lopster. Inget jag skulle vilja pyssla med i terminalen iallafall, om det nu skulle finnas något sådant program. Men detta är offtopic, ignorera

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Är den 100% tvärdöd? Har du testat att logga in via ssh och se om det finns några loggar att läsa?

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shibuya-Kei
Är den 100% tvärdöd? Har du testat att logga in via ssh och se om det finns några loggar att läsa?

Kanske uttryckte mig otydligt. Den hänger sig totalt, så att endast reset hjälper för att få igång den och så får man köra fsck och fixa disken lite och sen går den 10-20 dagar till och sen samma skit igen. Har bara hänt två gånger hittils iofs men jag vill inte testa gränserna tills jag sitter där med trasigt filsystem och alla viktiga filer (filserver bla) borta

Loggar, tja, om jag visste vilka man ska läsa så

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

nått litet ackumulativt minnesfel kanske..?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Det kan ju vara så att systemet får panik, och du upplever det som att X "hänger sig" (för hängningarna hade väl bara uppkommit i X?). Om det är så så finns buggen i FreeBSD, och då finns det säkerligen folk @ freebsd-stable@freebsd.org (baserat på att du kör 5.4/6.0) som är intresserade av att veta mer.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Det kan ju vara så att systemet får panik, och du upplever det som att X "hänger sig" (för hängningarna hade väl bara uppkommit i X?). Om det är så så finns buggen i FreeBSD, och då finns det säkerligen folk @ freebsd-stable@freebsd.org (baserat på att du kör 5.4/6.0) som är intresserade av att veta mer.

Njae, det är inte så att det bara händer när jag är inne i X (egentligen XVNC via ssh-tunnel) utan sist hände det när jag tittade på film från en XP-burk (samba-klient).

Men visst, XVNC kör alltid på servern däremot.

Men nu har nån nyss skrivit på bsdforums att freebsd kanske inte är så stabilt om man kör grafiska program, utan att det kanske är hyfsat normalt att systemet kan totalhänga sig av en slarvigt skriven applikation. Får försöka luska ut mera :S

EDIT: Lopster (och ibland även XVNC) brukar jag starta om lite då och så. Bägge springer iväg en aning i minnesförbrukning, så om jag ändå måste restarta routern och tappar Lopster-connection så startar jag ibland om det för att "starta på nytt" så att säga.
Men sist det krashade hade det inte hunnit va på så länge att minnet nått särskilt höga nivåer för Lopster/XVNC.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Det där nätagget ser inte helt friskt ut, något ja skulle testa o byta..

Sen är det inte fel att kolla upp alla fläktar o se till att flänsar är rena och sitter på plats, testa att rengöra kylflänsen o lägga på ny kylpasta ?

Glappiga IDE/ATA kablar kan även ge rätt skumma fel.

Är minnet inte friskt kan även det göra att det flummar sig..

Eller moderkorte..

Eh.. finns mycket som påverkar

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Det där nätagget ser inte helt friskt ut, något ja skulle testa o byta..

Sen är det inte fel att kolla upp alla fläktar o se till att flänsar är rena och sitter på plats, testa att rengöra kylflänsen o lägga på ny kylpasta ?

Glappiga IDE/ATA kablar kan även ge rätt skumma fel.

Är minnet inte friskt kan även det göra att det flummar sig..

Eller moderkorte..

Eh.. finns mycket som påverkar

Ja, just därför jag inte tänker bry mig om att felsöka hårdvaran, utan jag vill bara försöka få reda på om det är hårdvara, för då köper jag nytt, annars får jag försöka anpassa min servers mjukvara på nåt sätt eller helt enkelt reboota varje vecka (men det känns så.....windows ).
Eftersom det efter varje ändring säkert kommer ta typ 10-20 dagar innan jag vet om det hjälpte så skulle det kunna bli en evighetsprocess att felsöka.

Disken är ny. Kabel till disken är ny. Hela datorn är hyfsat nyrengjord med tryckluft. Kört minnestest på den för nån månad sedan när den krashade flera gånger när jag pillade lite i datorn medans den körde (pillade bara på fläktarna och bytte fläktar och sånt för att jämföra lite) och då var iallafall minnet helt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Ingen höjdare att pilla i datorn när den är igång även om det bara är fläktarna. Men som sagt, testa med ett helt nätagg.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Hela datorn är hyfsat nyrengjord med tryckluft.

hittade felet nu.. =/ ..men antar att du inte menar tryckluft som i "stor kompressor i garaget" va?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hittade felet nu.. =/ ..men antar att du inte menar tryckluft som i "stor kompressor i garaget" va?

Tryckluft (luft på burk) är mer eller mindre standard när man rengör datorer invändigt. Ingenting som kan sänka en dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Tryckluft (luft på burk) är mer eller mindre standard när man rengör datorer invändigt. Ingenting som kan sänka en dator.

Hehe, ja det var på burk. Ingen fet kompressor som blåste bort komponenterna från moderkortet

Men som sagt, jag har inte tillgång till fler nätagg att testa med. Jag skulle bara vilja veta hur sannolikt det är att det är mjukvaruproblem som totalt låser datorn. Trodde inte sånt kunde hända, eller om inte annat att det är extremt ovanligt, på en UNIX/BSD-burk.

Eller också om någon vet om det finns nån log-fil man kan kika i för att utreda vad som hände vid krasherna.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jag skulle bara vilja veta hur sannolikt det är att det är mjukvaruproblem som totalt låser datorn. Trodde inte sånt kunde hända, eller om inte annat att det är extremt ovanligt, på en UNIX/BSD-burk.

Det är mycket sällsynt somsagt. Bortsett om Hårdvaran är knepig/trasig/okompatibel, då kan vad som hellst hända när som hellst, så fungerar datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det är mycket sällsynt somsagt. Bortsett om Hårdvaran är knepig/trasig/okompatibel, då kan vad som hellst hända när som hellst, så fungerar datorer.

Ja, men en del hintar ju lite att kör man grafiskt (om nu XVNC är lika illa som att köra X lokalt) så får man skylla sig själv, för då finns inget som garanterar att BSD ska hålla sig stabilt.

Går det kanske att utesluta XVNC & Fluxbox & Lopster genom att starta dom med nån begränsning. Att dom inte får ta mer än si och så mycket CPU, och sätta en gräns på minnet de får äta upp???

Det där med loggfil verkar svårt. Har sett andra fråga också men aldrig nån som fått nåt klart svar. Kanske inte finns samma lättillgängliga fel-loggar som i XP tex.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
så får man skylla sig själv, för då finns inget som garanterar att BSD ska hålla sig stabilt.

Går det kanske att utesluta XVNC & Fluxbox & Lopster genom att starta dom med nån begränsning. Att dom inte får ta mer än si och så mycket CPU, och sätta en gräns på minnet de får äta upp???

Det är bara rent struntprat, västa som kan hända är att X hänger sig, men det påverkar knappast resten av systemet (till skillnad från windows)

Ja de går, kör utan allt det i en 2 veckor och se om de blir nån skillnad..