Flytande metallkylning lagd på is

Permalänk
Melding Plague

Flytande metallkylning lagd på is

<font style="font-size: 10pt"><b>Flytande metallkylning lagd på is</b></font> <small class="small">måndag 7 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
<a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=435487" target="_blank">Tidigare i år</a> skrev vi om en teknik för att kyla hårdvarukomponenter med (förenklad förklaring) flytande metall. Nu rapporterar dock <a href="http://www.xbitlabs.com/news/coolers/display/20051106183330.h..." target="_blank">X-Bit Labs</a> att utvecklingen av tekniken som skulle haft kommersiell premiär redan i början av nästa år är lagd på is tills vidare. Istället satsar företag på en annan typ av teknik som kallas <a href="http://www.nanocoolers.com/technology_thin.php" target="_blank">”Thin Film Thermoelectrics” (TF TEC)</a>.
<br />
<br /><i>”The liquid metal prototypes have achieved the desired target performance that is exciting to our partners and the market. Since we are not aggressively seeking new business with this technology at the moment we have removed the liquid metal information from our site at this time”</i>, säger företaget bakom tekniken, <a href="http://www.nanocoolers.com/" target="_blank">nanoCoolers</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

cioolt

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Problemet med TEC/Peltier tycker jag är att de kyler bara en 20-30 grader jämfört med andra sidan. Så om varma sidan är 60 grader, så blir kalla 30.. vilket inte är så himla svalt tyvär..

Dessutom slukar de enormt me ström.

Permalänk
Medlem

Men varför inte bara ta och köpa en vanlig vattenkylning och byta ut vattnet mot kvicksiver lite risky men men livet e riskabelt

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

Since we are not aggressively seeking new business with this technology at the moment we have removed the liquid metal information from our site at this time

Konstigt uttalande, trodde det var alla företags dröm att konkurera ut andra företag.

Permalänk
Medlem

Hoppas de kommer ut med något nyt inom kort... även om min zalman kylning är nog så effektiv så är det tämligen stor o klumpig

Permalänk
Medlem

Fyndig rubrik!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Finns det igen stanns man kan köpa sådana peliters idag? (i sverige) vore ju kul att skaffa till cpu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Problemet med TEC/Peltier tycker jag är att de kyler bara en 20-30 grader jämfört med andra sidan. Så om varma sidan är 60 grader, så blir kalla 30.. vilket inte är så himla svalt tyvärr..

Dessutom slukar de enormt med ström.

Det är inte temperaturen du är ute efter utan hur stor effekt som man kan transportera från ena sidan till andra. Men det är just det som är problemet... spelar ju ingen roll om man kan transportera bort värmen från cpun du måste ju ändå sätta på en gigantisk fläns och fläkt någonstans i kedjan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Finns det igen stans man kan köpa sådana peliters idag? (i sverige) vore ju kul att skaffa till cpu.

alltså peltiers har funnits hur länge som hälst... elfa säljer dem. Men som sagt de drar en hel del ström + att om peltieren kekkar så är din cpu Toastmaster 2000 på 5 sek. En vanlig kylning kan kyla några min även fast fläkten inte snurrar.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Bullshit säger jag. Tekniken var säkert inte mogen för att massproduceras till lågt pris. Annars hade de släppt skiten.

Permalänk

Hoppas att kylningen visar bra resultat och är effektiv...

Permalänk
Medlem

tänk så bra de kommer att vara om man förstorar upp den lilla till den vanliga storleken kan det då bli 70*30w

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Kommer detta konkurera med nano thermal tunneling företaget www.coolchips.com ? lr är nanocoolers inte nano igentligen?