Nvidia nforce sata controller och linux

Permalänk
Medlem

Nvidia nforce sata controller och linux

Skulle testa att installera Linux mandriva 2006 förut men kom inte långt i installationen innan ett felmeddelande dök upp. I första installationsskedet när den ska installera drivrutiner för sata kontrollern blir det fail. Är det så att linux inte stöder nvidia nforce 4 ultra? Har ett ASUS A8N-E moderkort och kör SATAII diskar. Kommer detta någonsin att fungera?

Permalänk
Medlem

Mitt A8N-sli premium fungerar alldeles utmärkt tillsammans med en satahårddisk under ubuntu 5.10. Där har du inte problemet. Jag skulle tippa på att drivrutinen som finns med i mandriva2006 är buggig e.dyl..

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Okey då testar jag ubuntu istället. Bör jag ta 64-bitsversionen eller är det mer "safe" att ta x86´an? Testade windows 64´a och det var lite strul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janbanan
Okey då testar jag ubuntu istället. Bör jag ta 64-bitsversionen eller är det mer "safe" att ta x86´an? Testade windows 64´a och det var lite strul.

32bitarsversionen är den som är mest kompatibel. Det är ett antal program som inte har blivit portade till 64bitsversion än.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Hedersmedlem

Haffe: Nja, man kan köra 32-bitars binärer på AMD64 (om man har stöd för det i kärnan), jag kör ett antal 32-bitars binärer på mitt system, fungerar fint.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Haffe: Nja, man kan köra 32-bitars binärer på AMD64 (om man har stöd för det i kärnan), jag kör ett antal 32-bitars binärer på mitt system, fungerar fint.

Och jag får aldrig igång w32codecs på mitt 64bitars ubuntu. 1-1 m.a.o..

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Och jag får aldrig igång w32codecs på mitt 64bitars ubuntu. 1-1 m.a.o..

Njae, de är ju kompilerade för 32-bitars binär och försöker köras med 64-bitars isf. Själv kör jag mplayer-bin för att spela filmer som kräver 32-bitars codecs.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.