Två kärnor i jämförelse

Permalänk
Melding Plague

Två kärnor i jämförelse

<font style="font-size: 10pt"><b>Två kärnor i jämförelse</b></font> <small class="small">fredag 4 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://reviews.zdnet.co.uk/hardware/processorsmemory/0,390240..." target="_Blank">ZDNet</a> har testat fyra stycken dual core-processorer från AMD och Intel. Testade modeller är AMD Athlon 64 X2 3800 och 4800 samt Pentium D 820 och Pentium EE 840. Tester inkluderar Content Creation Winstone 2004, 3D Studio Max 7, ScienceMark 2 med flera. Inga spel testas i artikeln utan vikten på testerna är faktiskt arbete.
<br />
<br /><i>AMD currently offers the most attractive dual core option. The entry level Athlon 64 X2 3800 may cost $87 more than its Intel counterpart, the Pentium D 820, but the AMD chip is a much better performer. It also uses considerably less power. A typical Athlon 64 X2 3800 system uses less than 100W, while an equivalent Intel-based system uses about 50 per cent more, so it will be easier to build a quiet office PC around an AMD dual core chip.</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://reviews.zdnet.co.uk/hardware/processorsmemory/0,390240..." target="_Blank">ZDNet</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget nytt under solen där precis, men jag har för mig att 840 har presterat lite bättre hos andra test-siter? Men 296w load:D jag skrattar så jag dör,haha.

Edit -840, inte 820. Intel med sina jävla modelbetäckningar.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

AMD POWWAHHH .... Intel blir överkörda med bredmarginaler... och som förra inlägget nämner... 296W i full load? WTF Intel... det är seriöst stört

Permalänk

intel e "skit". dom är bra men räcker inte hela vägen..

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
intel e "skit". dom är bra men räcker inte hela vägen..

visst, men gemför man med amd så är intel skit

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Avstängd

fan intel måste skärpa sig!
är det intel som är dåliga eller är det amd som är bra?

Permalänk
Medlem

AMD kan säga BY BY intel

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
AMD kan säga BY BY intel

Bye bye faktist

Permalänk
Medlem

ja, hade ju faktiskt hellre haft en amd... men hem-pc får man ju inte bestämma sånt. men... va fan. skiten snurrar på fint..

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

klarar inte AMD-ägare att köra en liten avstavare vid sidan av om de nu har så mycket kraft över i sina prollar?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

är det inte sorgligt att en 3800+ x2 är snabbare än en 840 EE som kostar tre gånger så mycket?

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

Intel måste göra någonting drastiskt snart...
Annars säljer dom bara dell-datorer till svenssons och oem till företag snart.
Jag vill ha mera konkurens på marknaden...

OBS! Är lite dragen nu så jag kan inte hållas ansvarig för mitt stavande vid detta tillstånd!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Inser inte Intel själva att de kommer inte sälja procossorer med såna egenskaper?
Tragiskt. =/

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Intel måste göra någonting drastiskt snart...
Annars säljer dom bara dell-datorer till svenssons och oem till företag snart.
Jag vill ha mera konkurens på marknaden...

OBS! Är lite dragen nu så jag kan inte hållas ansvarig för mitt stavande vid detta tillstånd!

"Bara" sälja oem till oem företag är inte så illa, då dom allra flesta datorerna är just oem. ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
klarar inte AMD-ägare att köra en liten avstavare vid sidan av om de nu har så mycket kraft över i sina prollar?

Räcker det inte att vi lirar Doom 3/Quake 4 eller F.E.A.R samtidigt som vi skriver detta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
visst, men gemför man med amd så är intel skit

vad ska vi gämföra med annars ?.

amd är bäst thats it.

ända amd har att gämföra med är just intel..

intel va bra är inte det längre..

kanske kommer ikapp nån gång men då..

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Inser inte Intel själva att de kommer inte sälja procossorer med såna egenskaper?
Tragiskt. =/

Såklart de har insett det.
Varför tror du de kommer satsa på Pentium M och inte P4 utvecklingen.
Till sommaren kommer dualcore Penium M varianten. Efter det kommer ju Pentium M baserade processorn för stationära. Och efter det kommer Penium M baserade Xeon cpun.

Pentium4 tekniken är utdöende. Den finns just nu bara kvar för att vara något mellan generationsbytet.

Permalänk
Medlem

Känns för tillfället bara bra att AMD har såpass stort övertag.

Det betyder att allt fler får upp ögongen för AMD och att AMD får in lite välförtjänade pengar. Det blir svårare när intel sen slår tillbaka ordentligt och med tanke på hur nära "kanten" AMD varigt så känns de som de behöver all hjälp de kan få. Konkurrensen är stenhård och skillnaden mellan AMD och intel är att intel har råd att göra sådana här misstag.

Tänk om situationen vore den omvända. AMD hade inte överlevt den här situationen särskilt bra isåfall tror jag. Så det är bara bra att AMD får växa till sig lite.

Permalänk
Avstängd

AMD Athlon64 X2 3800+ vann över Intel Pentium 840 Extreme Edition som kostar 3 gånger så mycket och som är varmare och andra grejer!!!!

Riktigt pissdåligt av Intel..

Skamligt och skrämmande löjligt med dessa "Extreme Editions" och resten av bunten

Mycket snack å liten verkstad är det som gäller när det gäller Intel och deras sketprocessorer, nej oja kom med något nytt!

Likt förbaskat så släpper dom cedar mill, ännu en netburst i 65nm.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Känns för tillfället bara bra att AMD har såpass stort övertag.

Det betyder att allt fler får upp ögongen för AMD och att AMD får in lite välförtjänade pengar. Det blir svårare när intel sen slår tillbaka ordentligt och med tanke på hur nära "kanten" AMD varigt så känns de som de behöver all hjälp de kan få. Konkurrensen är stenhård och skillnaden mellan AMD och intel är att intel har råd att göra sådana här misstag.

Tänk om situationen vore den omvända. AMD hade inte överlevt den här situationen särskilt bra isåfall tror jag. Så det är bara bra att AMD får växa till sig lite.

Precis. Det är tur att det ser ut som det gör. Många säger dessutom att de tycker det är dags för Intel att gå om AMD i prestandaracet, men det håller jag inte med om. Det bästa för AMD, och således även marknaden, vore om Intel låg efter något år till. Det skulle ge AMD en god chans att roffa åt sig en hyffsad marknadsandel (kanske uppåt 25%) och i slutändan är det bra för oss konsumenter.

Det man måste komma ihåg är att det inte råder någon som helst nöd på Intel. Inte nu och inte nästa år, så länge de gör processorer som åtminstone fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
AMD Athlon64 X2 3800+ vann över Intel Pentium 840 Extreme Edition som kostar 3 gånger så mycket och som är varmare och andra grejer!!!!

Riktigt pissdåligt av Intel..

Skamligt och skrämmande löjligt med dessa "Extreme Editions" och resten av bunten

Mycket snack å liten verkstad är det som gäller när det gäller Intel och deras sketprocessorer, nej oja kom med något nytt!

Likt förbaskat så släpper dom cedar mill, ännu en netburst i 65nm.

Ochså visar han sitt rätta ansikte? Du skriver skrämmande likt Sledgehammer....

Intel gör allt för att suga den sista musten ur P4:an... förvånad någon?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Varkar inte finnas så mycket mer "must" och suga ur p4-an så ja...jag e lite förvånad över att folk som bygger datorer själv bygger Intelsystem.
Men men ...

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb