Vilka komponenter på ett moderkort styr kompatibliteten?

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter på ett moderkort styr kompatibliteten?

Ska bygga ny server till FreeBSD, och kompatiblitet är ju aningen känsligt där. Man kan fråga både här och var och de enda svar man får är att "det här moderkortet som är 5 år gammalt är jättebra", eller "köp en specialbyggd rack-server från den här FreeBSD-butiken" etc etc.

Det är alltså lite bökigt att klämma ur folk vilka NYA moderkort som är lugna.

Därför undrar jag vilka komponenter det är som styr om ett moderkort stöds eller ej. För jag antar att det är just enskilda komponenter och inte vad det är för märke/modell på moderkortet.

Gissningsvis har vi chipset, inbyggt LAN, CPU, kanske olika SATA och RAID och skit men jag kör vanlig IDE.

Något mer eller?

Tänkte att man i så fall skulle kunna få bekräftat nånstans att tex NForce 4 och "GbLAN 134xj908j" funkar från FreeBSD 5.4 och uppåt och sen är det bara att välja valfritt sådant kort och va 100% safe, oavsett märke/modell på kortet

Tacksam för svar

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Det du räknar upp är väl i stort sett de viktigaste saker att ta i beaktning. Möjligen kan man lägga till ljudkort, om sådant är viktigt. Eventuell scsi eller raidkontroller kan också spela roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Det du räknar upp är väl i stort sett de viktigaste saker att ta i beaktning. Möjligen kan man lägga till ljudkort, om sådant är viktigt. Eventuell scsi eller raidkontroller kan också spela roll.

Ok. Ljud ska jag inte ha, och inte SCSI/RAID/SATA, så jag antar att även om dessa features inte stödjs så ska det inte spela nån roll eftersom jag inte kommer använda det kan man tycka (hoppas).

Men ok, så om 10 helt olika kort (märke/modell) alla har samma chipset och LAN, då ska om ett fungerar de andra 9 också fungera menar du?

Då blir det till att leta moderkort som jag tycker verkar bra (billiga och har bra features som tex ASUS Q-FAN) och sedan kika vad för chipset/LAN det är och sedan söka/fråga om FreeBSD stödjer dessa.

EDIT: Hehe, lite skumt i så fall ju. Finns ju inte så många chipsets...några VIA och så några NForce, och alla dom som finns lär ju stödjas av alla OS antar jag. Så då är det typ bara LAN'et på korten som bestämmer om dom funkar med BSD/Linux-system??? Om man bortser från fånigheter som RAID/SATA/SCSI/ljud/grafik

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Ungefär, men ibland är funktionerna ihopklämda i samma chip. I vissa fall sitter lan-chipet integrerat med övriga funktioner i "chipsetet". Problemen rör ju främst nya kort, så det är där man får se upp mest. Som alltid är det bra att söka lite på nätet innan och se om andra stött på problem med ett visst kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Ungefär, men ibland är funktionerna ihopklämda i samma chip. I vissa fall sitter lan-chipet integrerat med övriga funktioner i "chipsetet". Problemen rör ju främst nya kort, så det är där man får se upp mest. Som alltid är det bra att söka lite på nätet innan och se om andra stött på problem med ett visst kort.

Jo men söka och fråga har jag ju testat, men det verkar som BSD-folket kör på uråldrig hårdvara
Dessutom vill jag vara säker, och inte råka lägga ut pengar på nåt som inte funkar.

Men du menar alltså att det är så illa att även om NForce 4 stöds av FreeBSD och Marvell 88E8001 GbLAN stöds, så är det inte säkert att ett moderkort som specar att det har bägge stöds, för det skulle kunna va hopslaget på nåt sätt som inte FreeBSD förstår???

Iofs verkar just Marvell va nåt skit som ibland funkar och ibland inte i BSD, och tyvärr verkar typ alla ASUS-moderkort (S754) köra med det, så det kanske blir till att leta andra märken.
Gigabyte-graffet jag har för tillfället är ju grymt bra, så kanske moderkort från dom också

EDIT: Nej men seriöst, är det bara Marvell som finns som inbyggt eller

EDIT2: Nej men se på fan, nu fick jag faktiskt ett konkret tips från annat håll på ett moderkort som ska funka
http://www.webhallen.com/prod.php?id=35313
Marvel på det också, men det verkar alla kort ha, så det var kanske bara en viss modell av det som kunde ge strul med BSD.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Marvell ger inte ut några datablad, trots att massiva försök har gjorts. Detsamma gäller för nVidia etc.

Om du vill kontrollera moderkorts amd64-kompatibilitet under FreeBSD så kan jag rekommendera följande sida under FreeBSD.org: http://www.freebsd.org/platforms/amd64/motherboards.html

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men är inte Marvell-chipen nämligen SysKonnect (sk98) kompatibla..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Marvell ger inte ut några datablad, trots att massiva försök har gjorts. Detsamma gäller för nVidia etc.

Om du vill kontrollera moderkorts amd64-kompatibilitet under FreeBSD så kan jag rekommendera följande sida under FreeBSD.org: http://www.freebsd.org/platforms/amd64/motherboards.html

Jo jag har sett den men det är inte så många boards där, och rätt knapphändiga kommentarer om dom också, plus att man inte vet hur mycket experterna strulat för att få igång korten heller.

Men jag har två olika källor på vanliga users som fått ASUS K8V-X att funka, plus att den står listad i den där tabellen med vissa kommentarer om nätverket i 5.3 (men jag ska ju köra 5.4 eller 6.x) så jag börjar tro att den är rätt lugn

EDIT K8V-X, inte A8V-X.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Rätta mig om jag har fel, men är inte Marvell-chipen nämligen SysKonnect (sk89) kompatibla..?

Ser ut att ligga något i det:

http://www.openbsd.org/cgi-bin/man.cgi?query=sk&arch=amd64&se...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Rätta mig om jag har fel, men är inte Marvell-chipen nämligen SysKonnect (sk89) kompatibla..?

Korrekt. Mansidan för sk(4) @ FreeBSD: http://www.openbsd.org/cgi-bin/man.cgi?query=sk&arch=amd64&se...

Däremot har jag noterat att det finns en hel del som haft problem med just sk(4) i kombination med Marvell-chipset. Hur det ser ut i 6.0 vågar jag inte svara på, utan att undersöka närmare.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

jag skulle tycka det var trevligt om alla opensource-distributioner hade en officiell rekommenderad hårdvarulista, med komponenter och resp. drivrutiner som är/fungerar bäst. (för olika användargrupper)
det vore smidigt att ha en enkel checklista att bocka av när man vill tåta ihop en burk istället för att gräva runt i mailinglistor för att få koll på läget.

(ungefär som vissa spel-siter har 'månadens speldator', med de mest prisvärda/bästa komponenterna på marknaden.)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Förstår idén, men tror det blir besvärliga situationer med risk för jäv, osv.. Man kan oftast få en uppfattning om hur bra stöder är genom att läsa man-sidorna för de grejer man är intresserad av.

Permalänk
Medlem

tja... vi kanske borde tåta ihop en sammanställning här i fourmet då...?

jag tycker iofs att det vore en fördel om någon större dist officiellt skulle våga påstå att vilken tillverkare som levererar de bästa komponenterna/drivrutinerna.
det blir ju en morot för tillverkare som satsar på opensource-stöd och en spark i röven för de som skiter i det.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Fast det är ju inte alltid så enkelt. Ett chip kan ha bra stöd i ett operativsystem, men ändå få problem i dåliga implementationer. Bra komponenter på ett buggigt moderkort kan ställa till med problem, trots att ingredienserna är bra.

Bra moderkort kan man rekommendera, förutsatt att de inte kommer i olika revisioner som är alltför olika varandra. Nätverkskort, raidkort, ljudkort osv går också bra att rekommendera. Enskilda chip är svårare, av skälen ovan, trots att de kan ingå i rekommenderade moderkort/nätverkskort/whatever.

Listan ovan på amd-moderkort är ett bra initiativ, men förutsätter att folk som provar nya kort delar med sig av sina erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Fast det är ju inte alltid så enkelt. Ett chip kan ha bra stöd i ett operativsystem, men ändå få problem i dåliga implementationer. Bra komponenter på ett buggigt moderkort kan ställa till med problem, trots att ingredienserna är bra.

och just därför vore det smidigt att få en någorlunda testad paketlösning. (vuj, 'paketlösning'?! jag tvättar munnen med tvål...)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Jo, och ett moderkort är ju en sådan paketlösning

Permalänk
Medlem

ja... alltså jag tänkte en moderkort(chipset)+grafikkort+ljudkortskombo som är testad och har vettiga drivrutiner som ger full funktionalitet.

lite offtopic i denna tråd kanske, men lite passande ändå...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!