Permalänk
Melding Plague

LCD köpguide

<font style="font-size: 10pt"><b>LCD köpguide</b></font> <small class="small">måndag 7 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Att köpa en LCD-skärm idag är inte helt lätt. Att köpa en sådan skärm kräver att man har god kännedom om vad som erbjuds och vad allting som står i annonsen betyder.<br /><br /><a href="http://www.cooltechzone.com/" target="_blank">CoolTechZone</a> har därför skrivit en kortfattad guide för alla som är intresserade av att köpa en LCD-skärm. De går igenom de grundläggande tekniska termerna och vad man skall tänka på vid köp. <br /><br /><i>"Buying an LCD panel, however, is not as easy as walking into a store and picking up the one with the brightest screen. There are a lot of factors that you need to check out before you invest in a worthy unit"</i><br /><br />Läs hela guiden hos <a href="http://www.cooltechzone.com/index.php?option=content&task=vie..." target="_blank">CoolTechZone</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta behövdes!

Permalänk
Medlem

Ingenting om 6bitars färgdjup per kanal??

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Meh, ganska allmän och "förenklad" guide som inte ger särkilt mycket IMHO. Nämner inte nått om olika paneltyper och hur de funkar tex, vilket ju känns som ganska grundläggande info för att veta vad man ska leta efter... Och att de kunde missa 6 bitars färgdjup som dazelou nämnde är oxå en rätt stor miss IMHO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Nån som vill utveckla det där om 6 bitars färdjup? Varför är det kasst?

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk
Medlem

Ok, i windows väljer man normalt mellan 16 eller 32 bits bitdjup:

16 bitars grafik använder 5 bitar (32 skalor) för rött, 6 bitar för grönt (64 skalor) och 5 bitar för blått. Inte så vanligt att man använder nuförtiden.

32 bitars grafik använder i praktiken bara 24 av bitarna (resten används ibland till att sätta transparens såvitt jag vet) och ger en precision på 8 bitar (256 skalor alltså) rött, 8 bitar grönt o 8 bitar blått.

Har LCD skärmen endast 6 bitars färgdjup så kan den alltså i praktiken endast visa 64 skalor för varje färg, jämfört med de 256 man normalt har att spela med i 32 bitarsläget, dvs max 262144 färger istället för de 16,8 miljoner ett 32 bitars läge faktiskt klarar.

Därefter så använder dessa skärmar dithering för att fuska fram motsvarigheten 16.2 färger. (dvs bryter i praktiken upp de skarpa skillnaderna mellan färgskalorna - så kallad banding - genom att introducera ojämnheter mellan dem)

Så faktum är att du inte får fram den 32 bitars bild som faktiskt grafikkortet producerat: du får fram en version konverterad till lägre bitdjup, och sen uppsnofsad för att se hyfsad ut.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hmm.. måste man inte lägga en liten summa om man ska ha mer än 16,2 miljoner färger?

Märks detta så tydligt egentligen? Jag vill hällst inte lägga mer än 3000kr, så jag funderar på en samsung 913N om det inte visar sig vara allt för kasst köp.

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

Tja, problemet är väl att de flesta LCD:er med acceptabel responstid brukar vara just 6bitars paneler... (Kan även vara en prisskillnad men har inte kollat upp det)

Hur mycket man märker det varierar rätt mycket från person till person.. Är du en sån som inte ser skillnad på 16 bitars och 32 bitars lägen så har du nog inga problem med en 6 bitars panel

Beror nog på vad man använder skärmen till oxå: kan tänka mig att grynigheten från ditheringen märks mer vid vissa tillfällen än andra..
Jag lär inte köpa en 6 bitars LCD iallafall, men det säger inte så mycket då jag nog är LCD skeptiker överlag
Jag skulle heller inte köpa en LCD där den faktiska mätta "worst case" responstiden (som tex Tomshardware mäter) är högre än 16ms, och det eliminerar praktiskt taget alla paneler utom möjligen nåra väldigt snabba 6bitare.

... sen tycker jag det är helt sjukt att inte alla skärmtillverkare har MINST en noll trasiga pixels vid leverans och några månader framåt åtminstone. Är ju som o köpa en sportbil med rost i plåten eller som spikar på en cylinder från början

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.