Permalänk
Medlem

vilken desktop gäller?

Står inför valet att välja vilken desktop jag skall installera på min nya freebsd installation..

tycks? Kde, gnome eller nått annat kanske?
vad är hetast just nu?

Visa signatur

Gettingreason // Jebb

Permalänk
Medlem

Av nån anledning så tycker jag KDE känns vettigast under FreeBSD.

Gnome känns mer anpassad för Linux.

Permalänk
Medlem

Ion3, eller om det kniper; fluxbox

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Permalänk

Hetast just nu? Ingen aning, det är väl alltid mycket hype kring KDE och Gnome, men vad som är hetast, det har jag ingen aning om.

Själv använder jag en avskalad version av KDE, och det fungerar mycket bra. Pekwm fyller mina behov när jag behöver något som är litet och snabbt.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

e17

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Det beror på vad som passar dig just nu. innan var jag en gome snubbe och efter det så blev jag en fluxbox snubbe och nu så tycker jag att KDE rockar fett. Så testa lite olika och se vad du tycker är bäst.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

BSD känns lite fluxbox/blackbox.
Och linux käns mer gnome. ^^

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
e17

Nåja, visst är det snyggt, men om det inte utvecklats väldigt mycket på ett halvår så är det ganska hemskt att ändra saker än så länge, en som precis börjat med det kan ju inte ens fixa en "genväg"

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara jag som inte förstår grejen med Gnome? Ger mig intrycket av att vara en sämre kopia av Windows gränssnitt och är ju långsamt som...

Även om man har en ordentligt kraftfull dator gillar jag inte tanken på att en stor del av resurserna går åt till en fönsterhanterare, speciellt när så många bevisat att det går att göra galet resurssnåla diton.

Blackbox/Fluxbox och de andra gäller för mig iaf, men jag har kompisar som är övertygade om Gnomes storhet (eller också vet de inte hur man byter ) så nåt har det väl att erbjuda.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Är det bara jag som inte förstår grejen med Gnome? Ger mig intrycket av att vara en sämre kopia av Windows gränssnitt och är ju långsamt som...

Även om man har en ordentligt kraftfull dator gillar jag inte tanken på att en stor del av resurserna går åt till en fönsterhanterare, speciellt när så många bevisat att det går att göra galet resurssnåla diton.

Blackbox/Fluxbox och de andra gäller för mig iaf, men jag har kompisar som är övertygade om Gnomes storhet (eller också vet de inte hur man byter ) så nåt har det väl att erbjuda.

gnome blir inte riktigt bra förrens man kör en dist som är "anpassad" för det - t.ex. ubuntu, då är det bara ljuvligt.

Dessutom är allt detta snack om "nej, KDE och gnome SUGER FÖR DE ÄTER SÅ MYCKET RAM OMG LOL!!!!!!!!!" bara tröttsamt.
Det som gör KDE stort är t.ex. deras enhetlighet i alla applikationer, nätverkstransparansen och hur enormt kraftfullt det är - ska vi jämföra hur lätt det är att arbeta med windowmatching (speciella inställningar för unika fönster automagiskt) i KDE jämfört med fluxbox?

Och om man ska spela minimalt, som jag ibland får lust att göra, så är fluxbox rena rama jävla resurstuggaren jämfört med fvwm

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

KDE, Gnome och delvis Xfce är DE´s. Visst tar det lite mer än en enkel WM men erbjuder bra mycket mer.
Och om man nu vill ha något mer lättvikt ska man för all del inte ge sig på fluxbox, allt de gjort med den är ju att bloata på en WM, nej tacka vet jag openbox och fvwm.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
KDE, Gnome och delvis Xfce är DE´s. Visst tar det lite mer än en enkel WM men erbjuder bra mycket mer.
Och om man nu vill ha något mer lättvikt ska man för all del inte ge sig på fluxbox, allt de gjort med den är ju att bloata på en WM, nej tacka vet jag openbox och fvwm.

hur motiverar du att fluxbox är bloatad? jag skulle vilja påstå att det finns mer krimskrams med i fvwm (openbox har ja inte provat..) än vad det gör i fluxbox. skulle dessa två mot förmodan vara mer minimala än fluxbox blir det ju inget kvar av dom...

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

Jag har bara prövat fluxbox och gnome. Det som imponerade på mig var fluxbox. Fluxbox gör linux som linux. Gnome är någon jävla b-variant på Windows. Ikke!

Permalänk
Medlem

fluxbox/*box/*wm är inga Desktops.

Vi Snackar om desktops.

Permalänk
Hedersmedlem

F(?)VWM, jag kan få den att fungera som jag vill och den går att få ordentligt snygg.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

För mig är det KDE som gäller... Många program, ganska bra integration och underbar nätverkstransparens (med ioslaves). Själva GUI:t däremot är lite för stort, men det kan man alltid tweaka till med lite teman och omflyttning av knappar.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.