ATI höjer priser i smyg

Permalänk
Medlem

men killen har väl inte läst marknads ekonomi på gym fattar ni väl..

När efter frågan är för stor då höjer man priset ju, efterfrågan för liten så sänks priset..

Konkurrera ut någon så sänker man priset o släpper bättre produkter innan någon annan har gjort de , voodo tiden någon ????
samma sak upprepar sig ju...

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Re: I smyg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yunudr
I smyg? Hade det skrivits så om nVidia gjort det? Nä, det här luktar nVidia-anhägnare... (läs: Charlie Demerjian)
Jag vet personligen inte många företag som annonserar prishöjningar, men varsågoda det är bara att börja med "flaming" på andra företag när det finns möjlighet.
Nästa gång DB eller komplett eller rentav den lokala mataffären höjer priserna vill jag ha en initiativtagare som börjar. Sätt igång bara... *skarp ironi*

Vad jag menar är att priserna kanske behövs höjas för att öka intäkterna. Det är ju ett måste att få intäkter, så dem kan fortsätta skapa nya produkter till oss konsumenter.
Det är mittsegmentet dem tjänar på, inte dessa kort. Dem kanske rentav går back på det. Vad vet jag? Vad vet ni? Hursomhelst är det inga vansinniga summor dem tjänar på high-end korten.

Jag förstår jag inte varför "alla" klagar, jag menar hur stor del av er som beklagat er har egentligen råd att köpa kortet? Inte så jättemånga gissar jag på. Kanske dags att rannsaka lite?
För vad jag såg så skulle inga andra prishöjningar ske. (kan ha missat det iofsig).
Kanske har dem fått "insider-information" om att nVidia inte kommer kunna leverara i tid? Vad vet jag? Vad vet ni? i så fall är det ett smart drag, anser jag.

Kontentan av mitt inlägg är att jag tycker det är mer intressant att diskutera varför dem gör det, inte beklaga sig över _att_ dem gör det. (hoppas fler tycker det)

BTW, jag är inte på dåligt humör
Jag fick en skön dropp på WoW idag så jag mår bra. Utmärkt tom.

Kram på er all SweClockers därute! //Dennis

En gissning är att utbudet kommer vara så litet att det inte blir något problem att få korten sålda med ett högre pris. Finns alltid de som väljer efter märke före pris/prestanda.

Att nVidia helt plötsligt skulle få svårt att leverera kort har jag svårt att tro. De, till skillnad från ATI, behöver ju inte känna sig stressade att få ut sina nya kort då de redan har ett high-end kort på marknaden. De kan ju i lungt och ro samla på sig ett lager.

Permalänk
Medlem

vilken är bäst prestanda mässigt då?? jag menar är det 7800 GTX med 512 ellerXT1800 med 512mb??

någonstant läste jag att Nvdidias kort INTE stödjer AA och någon sorts lighting funktion (HDR eller liknakde??) samtidigt... vet någon mer??

Permalänk
Medlem

En liten gissning är att Nvidia kortet kommer vara "bäst". Högre klockning, mer pipes och snabbare minne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
vilken är bäst prestanda mässigt då?? jag menar är det 7800 GTX med 512 ellerXT1800 med 512mb??

någonstant läste jag att Nvdidias kort INTE stödjer AA och någon sorts lighting funktion (HDR eller liknakde??) samtidigt... vet någon mer??

Ingen har sett vad 7800 GTX 512Mb presterar än men på pappret så är det klart vassare än X1800XT. Vi vet ju vad ett vanligt GTX presterar och det nya kortet är rejält boostat vad gäller klockfrekvenser.

Och ja, ATIs kort kan köra AA tillsammans med HDR (bästa kvaliten) vilket inte nVidias kort klarar. Kan vara bra för de som har skärmar som inte klarar så hög upplösning.

Permalänk
Medlem

Med denna prisökning visar ju ATI indirekt att de har stora problem med att få ut korten på marknaden. Det är i alla fall den slutsatsen jag drar av det hela. Spelar ju i princip ingen roll hur mycket ett kort kostar, det finns alltid ett fåtal personer som köper kortet, och om ATI bara har just ett fåtal kort så får de ju in maximalt med pengar på de kort de har.

Alltså inte alls dumt av ATI, om man nu ser det som jag gör. Det tråkiga är att de inte får snurr på tillverkningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
men killen har väl inte läst marknads ekonomi på gym fattar ni väl..

När efter frågan är för stor då höjer man priset ju, efterfrågan för liten så sänks priset..

Konkurrera ut någon så sänker man priset o släpper bättre produkter innan någon annan har gjort de , voodo tiden någon ????
samma sak upprepar sig ju...

Sen vet jag inte om marknadsekonomin på gymnasiet är så himla djup och ger alla svar. Det där med efterfrågan/pris är en drömmodell som inte alltid kan tillämpas. Precis som syftet med att spara för att förränta pengarna är en dröm.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Avstängd

Bra och höjja priset innan dom ens släppt kortet..

idioter

Permalänk
Medlem

Värt att påpeka är att ATis GPU är betydligt snabbare än nvidias, iaf om man får tro http://graphics.stanford.edu/~mhouston/public_talks/R520-mhou...

Men det är förståss inte på "grafik-nivå", men någonting borde graferna (sid 28,32,33) visa. T.om x800 får bättre resultat än 7800 i det mesta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeebZ
Värt att påpeka är att ATis GPU är betydligt snabbare än nvidias, iaf om man får tro http://graphics.stanford.edu/~mhouston/public_talks/R520-mhou...

Men det är förståss inte på "grafik-nivå", men någonting borde graferna (sid 28,32,33) visa. T.om x800 får bättre resultat än 7800 i det mesta.

jo.. för X800 korten har verkligen stor chans mot 7800 i något

Permalänk
Medlem

haha man kan väll bara skratta åt ati! hahahahaaaahaa

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Snart får vi alla se vad 7800GTX 512MB går för!

http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=79326&page=1...

Inte speciellt långt kvar, men jag hatar att vänta...

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Snart får vi alla se vad 7800GTX 512MB går för!

http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=79326&page=1...

Inte speciellt långt kvar, men jag hatar att vänta...

-k0nsl

Instämmer till fullo..... får fan gåshud av blotta åsynen av kortet .... mmm yessss

Arghh.. vänta till releasedagen ???? WTF ...

Permalänk

haha, detta är löjligt rolig läsning

det man kan läsa i var och varannant inlägg är:
"haha, ati är dumma i huvudet osv osv"

nu pratar vi markandsekonomi här och det är inte svart på vitt det.

eftersom jag själv driver ett företag som handlar med utlandet så kan jag mycket väl förstå en sådan här prishöjning.

för det första, priset som ATI presenterar är ett rek. utpris i butik, har ni någonsin stött på detta pris i butik av någon som helst vara?
om ja, då har butiken blåst er.
detta pris kanske hålls kort i början när kortet kommer in så att de mest prestandakåta kan få köpa sitt ex., men det kommer att falla.

för det andra, kortet har blivit kraftigt försenat och därför inte hunnit ut på marknaden än (så att säga) mycket bättre att höja nu innan det är ute än sedan när det finns att köpa.
mycket bättre att ta "smällen" så tidigt man kan.

det finns säkert många faktorer som har bidragit till denna prishöjning, t.ex. så springer valutakurserna hejt vilt omkring i världen, oljan är snordyr m.m., dessa saker bidrar i allra högsta grad till hur prisutvecklingen går, vissa kanske inte ser ett samband mellan olja och valuta gentemot grafikkort, men jag lovar er, den finns där. (+en mängd andra faktorer, minnestillverkarna kanske vill ha lite mer betalt för sina minnen, ni kanske minns för några veckor sedan att apple köpte en massa flashminnen vilke bidrog att minnespriser gick upp...som sagt, orsakerna är många)

(en liten extra grej, när man nämner pris på råolja så tror många att bensinpriset (som idag är en dagskurs) är någon slags riktlinje.
"happ, nu är 95:a nere på 9.98:-/l igen, då är läget under kontroll"
den bensin som är viktigast för frakter att gå ner är för båt och flyg, och dessa bränslen prioriteras inte lika högt som bilbensin.
Någon här kanske minns för några månader sen att Richard Branson (Virgin-snubben) tänkte starta Virgin-Oil tillsammans med andra flygbolag så att man skulle kunna få lite bättre kontroll över produktionen av flygbränsle. Bara det säger ju hur "illa" ställt det är med oljepriset i världen)

sen tror jag ATI in i det sista har försökt att undvika en prishöjning, för så dumma är de inte, de vill bara försöka göra en produkt som är bäst och få bäst kritik, och ibland når man inte hela vägen fram, så är det bara.
en prishöjning är ett sista (desperat) försök att få igen lite stålar.

för övrigt så tror jag inte att de kommer att få några problem med att bli av med korten heller...så...

ursäkta det långa utlägget, men jag blir bara så trött på pajkastar-kommentarer hela tiden.

men...jag skall ändå köpa mig ett 7800 512

Permalänk
Medlem

Detta är vad sony har producerat inom musik,
http://www.sonymusic.com/artists/all.html

efter att ha tittat lite snabbt på listan såg jag en cd som var värt att köpa =

Star Wars Episode 1: The Phantom Menace:
http://starwars.sonyclassical.com/site-f.html

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer sitta DDR4 minnen i den sena utgåvan.. men det är
bara spekulationer

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk

Som att inte X1800XT är dyrt nog redan vid lanseringen, 5500 för ett grafikkort känns inte motiverat och nu lär det väl hamna på 6000kr.
Nog för att jag gillar ATI då jag har ägt både 9800Pro samt X800XT men vad håller företaget på med egentligen, att höja priset på ett redan dyrt grafikkort är ju inte särskilt smart!
Kanske detta är ett tecken på att man har problem med massproduktionen?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
jo.. för X800 korten har verkligen stor chans mot 7800 i något

Ja, tydligen. Inte i grafik dock

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att det ATi gär är ett klokt drag drotts allt. Det finns många som köper ATi ändå. Om de nu har problem att lansera korten i någon större mängd så är det kanske smart att höja priset för att minska efterfrågan och maximera intäkterna. Det märks att många av er inte har någon större kunskap inom det området och tänker endast som konsument och då faller det kanske på Nvidia men det ATi gör är bra för företaget.

Om ATi kan få möjligheten att lansera fler kort än planerat kommer antagligen priset att sänkas. ATi försöker helt enkelt öka sitt TB på ett smart sätt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Sen vet jag inte om marknadsekonomin på gymnasiet är så himla djup och ger alla svar. Det där med efterfrågan/pris är en drömmodell som inte alltid kan tillämpas. Precis som syftet med att spara för att förränta pengarna är en dröm.

Är det mig som det referaras till?
Bör kanske i så fall nämna att jag gick gymnasiet år 2000. Jag har hunnit läsa en del sen dess...
Jag hade kunnat gå in djupare men jag ville inte vara alltför omständig för majoriteten här på swec.

S_Z & brutefish; tack för lite konstruktiva åsikter och fakta. Mer sånt

//Dennis

Visa signatur

Asus P4C800 Deluxe | Intel Pentium IV 3,0 GHz | 1024 Mb RAM | Gainward 7600GS 512Mb | Voodoo5 5500 PCI | 2x IBM Deskstar 120GXP 80Gb [RAID0]
Addtronics 7890A /w Enermax EG651P-VE 550W

Permalänk

alltid kul att belysa saker från olika vinklar, för i verkligenheten är det just så, svart på vitt existerar inte

som jag sa tidigare, lite trött på pajkastarkommentarer på forum där man bara skriver:
"SKIT, BLÄ, RUTTET"
jag menar, det ger ju inte mig speciellt mycket att sitta på ett forum och höra sådant.