GeForce 7800GTX 512MB dyrt

Permalänk
Melding Plague

GeForce 7800GTX 512MB dyrt

<font style="font-size: 10pt"><b>GeForce 7800GTX 512MB dyrt</b></font> <small class="small">måndag 7 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Inte helt oväntat kommer Nvidias nya flaggskepp GeForce 7800GTX 512MB att vara väldigt dyrt. Nvidia föreslår att grafikkortet bör kosta $649 dollar, eller $100 dollar mer än Radeon X1800 XT med 512 MB. Man kan alltså räkna med att priset i Sverige kommer att ligga runt 6500 kronor då Radeon X1800 XT kostar 5800 kronor. Om något kanske andra grafikkort blir lite billigare.
<br />
<br />Priset åt sidan så verkar dock GeForce 7800GTX 512MB vara ett redigt kraftfullt grafikkort som definitivt kommer prestera bättre än ATI:s variant. Skillnaden mellan det vanliga GTX:et och X1800 XT var inte så stor. GeForce 7800GTX 512MB har mycket högre klockfrekvenser än den första modellen.
<br />
<br /><a href="http://www.theinquirer.net/?article=27492" target="_blank">The Inquirer</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill man ha det bästa så får man betala för det bästa helt enkelt. Däremot ser jag inte priset som så sjukt vansinnigt ändå. Jag menar folk lägger 10k på FX procesorer. Då är 6500kr för sånhär teknologi billigt om man tänker efter. Däremot skulle jag alldrig betala för ett sånthär dyrt kort. Men åt andra sidan så hadde jag inte betalat för en FX processor heller.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

så e de

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Jag tänker köpa 2*7800GTX 512MB på den amerikanska marknaden, på så sett så tjänar man lite pengar.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Discokungen

Men kan åka på en helvetes tull Så du om du inte åker dit och köper korten så tjänar du inte mycket.

Jävla dyrt kort bara och dumt av Ati att inte släppa ett bättre nu ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Smakar det så kostar det

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men kan åka på en helvetes tull

Det tvivlar jag på då det kommer släktingar från USA och hälsar på i början av december och då tar dom det med på planet

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

X1800 XT PE är säkert runt hörnet, åtminståne som paper release.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag skulle ha råd med det om jag sparar varje studiebidrag från november till april. Men orka vänta 6 månader. Nä jag köper mig ett 7800gt till jul.

Permalänk

Tror inte prestandavinsten är proportionell mot prisökningen direkt Men som sagt, smakar det så kostar det...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Tror detta kortet kommer sparka ner ATi från tronen ordentligt. Detta tillsammans med ATi`s "leverans problem" som det precis kommit upp bland nyehterna Bådar inte gott för ATi

Permalänk

jaja Ati har inte en SUCK asså. sen höjer vi våra glas och skålar

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

ojojoj...asså varför ska man ens betala så mycket när man inte ens använder hälften av prestandan på något spel som finns just nu...(källa,pc gamer)

Kan man lika gärna vänta tills dom släpper kraftigare spel o då har priset garanterat gått ner ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J.Anderström
ojojoj...asså varför ska man ens betala så mycket när man inte ens använder hälften av prestandan på något spel som finns just nu...(källa,pc gamer)

Kan man lika gärna vänta tills dom släpper kraftigare spel o då har priset garanterat gått ner ^^

Prövat maxa alla effekter i F.E.A.R ??? Tror nog t o m detta kortet kommer få jobba röven av sig då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WEKS
X1800 XT PE är säkert runt hörnet, åtminståne som paper release.

Jag hade gapflabbat om jag fick reda på att den informationen fanns någonstans på internet. Ännu en "Phantom Edition"! Alltså, det hade ju varit riktigt bedrövligt om dom gick ut med sådan information när dom inte klarar av att leverera korten som lanserades för 3-4 månader sedan.

OT:
Tycker faktiskt personligen inte att priset är så värst häpnadsväckande. Hade Nvidia satt priset lite över eller under X1800XT så hade det varit samma sak som att sticka en dolk i ryggen på ATi. Men dessa priserna är väl inte heller 100% bekräftade heller, antar jag?

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
. Men dessa priserna är väl inte heller 100% bekräftade heller, antar jag?

-k0nsl

Nyheten är ju från The Inquirer.... sedan när blev en nyhet därifrån 100%

Permalänk
Medlem

fasen också, hade det legat på 5999:- så hade jag nog funderat på det iaf, men nu får det nog bli den "vanliga".

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Prövat maxa alla effekter i F.E.A.R ??? Tror nog t o m detta kortet kommer få jobba röven av sig då

Joo, fast FEAR är ju ungefär lika bra kodat/optimerat som om det vore ett hemma-arbete i en data grundkurs på gymnasiet... inte så konstigt att alla kort som finns får jobba med det. men om man bortser från fear finns det ju knappast mycket som kräver ett sånt här kort idag, så att köpa ett nu (till det här priset) är ju egentligen bara ett slöseri med pengar, om man nu inte tycker att impa på DH wannabe-"eliterna" är värt så mycket

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Fear är skitdåligt optimerat... seriöst. När vi ser till andra spel, såsom BF2, där de nya korten kan köra 1600*1200 med maxade effekter och kantutjämning, så blir det uppenbart att det inte är kortet problemet ligger hos vad gäller FEAR.

Det här kortet är over-the-top, precis som 7800GTX och x1800XT också är delvis over-the-top Personligen vet jag ingen som lirar i 1600*1200, och jag förstår inte heller varför man skulle behöva hög AA i den resolutionen heller

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Fear är skitdåligt optimerat... seriöst. När vi ser till andra spel, såsom BF2, där de nya korten kan köra 1600*1200 med maxade effekter och kantutjämning, så blir det uppenbart att det inte är kortet problemet ligger hos vad gäller FEAR.

Det här kortet är over-the-top, precis som 7800GTX och x1800XT också är delvis over-the-top Personligen vet jag ingen som lirar i 1600*1200, och jag förstår inte heller varför man skulle behöva hög AA i den resolutionen heller

Jag lirar spel i 1920x1200, vet fler som har den upplösningen. Jag välkommnar utvecklingen, för ju bättre kort nvidia släpper måste ati släppa ännu bättre :).

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Joo, fast FEAR är ju ungefär lika bra kodat/optimerat som om det vore ett hemma-arbete i en data grundkurs på gymnasiet... inte så konstigt att alla kort som finns får jobba med det. men om man bortser från fear finns det ju knappast mycket som kräver ett sånt här kort idag, så att köpa ett nu (till det här priset) är ju egentligen bara ett slöseri med pengar, om man nu inte tycker att impa på DH wannabe-"eliterna" är värt så mycket

Tja... maxa alla effekter på Doom 3 med 1600x1200 i upplösning så kan du nog komma när...

Permalänk
Medlem

Måste siga att det låter som folk klagar på att utväcklingen går framåt:S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IssPor
Måste siga att det låter som folk klagar på att utväcklingen går framåt:S

Nej, utveckling är bra.
Det jag whinar över är girigheten hos företagen och fjortis-attityden att allt utom det bästa är skräp.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej, utveckling är bra.
Det jag whinar över är girigheten hos företagen och fjortis-attityden att allt utom det bästa är skräp.

Håller med. Sen att påstå att det dyraste är prisvärt är ju bara löjligt.

Allvarligt nu, hur många här har en vana att lira vid 1600*1200 med 4*AA? Ok om man kanske ska briljera lite men det är ju ändå för litet på allt under 21".

Kort och gott så är ju det här ett kort som Nvidia släpper för att vara kung på täppan, om folk köper det är nog inte lika viktigt. 7800GT erbjuder, enligt mig, redan prestanda i överflöd. Så varför köpa ett sånt här kort för 6-7000kr?

Att man gör det för att det är "framtidssäkert" köper jag inte. Köper man såna här kort så gör man det inte för att dem ska vara framtidssäkra. Då gör man det av en helt annan anledning

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Kommer också handla så fort det blir tillgängligt, kortet är ett måste för den som spelar i 1920x1200 :-). Lite dålig med officiell info från nvidia eller är jag bara dålig på att leta ?

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk

Undra om det är någon som kommer köra 7800GTX 512mb i SLI.
Man lär få feta poäng i 3D Mark05 iaf

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSnuggels
Kommer också handla så fort det blir tillgängligt, kortet är ett måste för den som spelar i 1920x1200 :-). Lite dålig med officiell info från nvidia eller är jag bara dålig på att leta ?

Tror snarare de e så att de hemlighåller information... Tror faktiskt vi kommer bli glat överaskade