Permalänk

installera linux...

chiao alla glada!
jag ska installera slackware imårn och har lite snabba frågor bara.
Är typ första gången med linux så lite tipps för installationen skulle inte sitta fel

1. jag har 2 windows installationer (winXP och winXP x64) vill nu ta bort winXP installationen som jag hade från början. frågan är då om Win XP x64 kan boota upp om jag formaterar 32-bit varianten som jag hade från början?

2. jag hittar ingen boot.ini över huve taget... =/ hjälp?

edit: blev det fel forum endå?

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem

2. kör -> msconfig. har du ingen boot.ini där? format C: om inte

och på editen, ja, de blev nog fel forum edit: eller kanske inte, finns ju windowsfrågor med :S vi låter en mod avgöra

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk

vart någonstans ligger boot.ini?
jag vill inte riskera att inte få igång mitt 64bit om jag raderar c: 64bittan ligger på f:

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem

Om du installerar Slackware så kommer du få antingen Lilo eller Grub som "bootloader".
De gör så du kan välja operativsystem.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Om du installerar Slackware så kommer du få antingen Lilo eller Grub som "bootloader".
De gör så du kan välja operativsystem.

Men de bootar inte Windows, de anropar bara Windows bootloadern, afaik. Vilket leder till om Windows bootloader inte fungerar startar inte Windows när LILO/Grub lämnar över till den.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

För säkerhets skull boota räddningskonsollen på en windows skiva och logga in på den installation du vill ha kvar och installera om bootloadern.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

så det finns alltså ingen som vet om botladdaren försvinner om man tar bort den första win installationen?

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem

Jag är inte insatt i hur NTLDR funkar men den är antagligen installerad i MBR så den försvinner inte om du formaterar C: . Men NTLDR kanske behöver nån configfil från C: , ingen aning.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

NTLDR ligger någonstanns i Windows-installationen - och grub/lilo kallar bara på den när användaren har valt att boota windows.

Även om du blåser din MBR med grub eller lilo, så ligger NTLDR fysiskt kvar på hårddisken och kan kallas.

(iirc)

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

satte i skivan gick igång så trevligt så, startade kärnan sata.i för att skunna installera på mina sata diskar men icke sa nicke! den hittar inte mina diskar, vad ska jag göra? kör på systemet i sign.

Edit: kollade runt lite på internet och det värkar vara så att man ska välja en 2.6 kärna för att få bättre stöd för sata, krukset är att mitt tangentbord slutar fungera om jag väljer den kärnan

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC