Permalänk
Medlem

Ok nu ryker WIN!

Surfade kring lite och fick syn på Ubuntnu. Bestämde mig direkt, nu får det va nog, nu jävlar ska jag ge mig på Linux. Har läst omkring lite men undrar; Ska jag ha 64bits versionen eller i386, ja alltså förstår att jag kan köra båda, men vilken "ska" man ha :)? Har en Shuttle SN95G5 med A64 CPU. Vill ju kunna göra det mesta med den och spela Q3.

Mvh Kalle

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Hedersmedlem

Du har en AMD64, då tar du versionen för AMD64.

Man kan köra i386-binärer ändå, förutsatt att det finns stöd för det i kärnan (antar att Ubuntu har det). Därmed kan man lira Q3 som egentligen är kompilerat för x86 och inte x86_64.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Ett ytterligare tips är att köra med både Windows och Linux innan du vant dig ifall något strular är det surt att sitta helt utan operativsystem.
Känner du sen att du klarar dig med bara Linux så ta bort Windows i efterhand.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Om man dualbootar så brukar man "fega ur" till windows vid minsta lilla bekymmer, och då lär man sig aldrig hur man gör i linux istället. Bästa sättet är att förinta windows helt, eller iallafall göra det tillräckligt jobbigt att boota till (typ låta bli att fixa dual-booten), så har man en anledning att anstränga sig att försöka...

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

man kan ju kanske vänta att ta bort windowspartitionen tills nätverket fungerar som det ska, om man inte har något alternativt sätt att komma åt google dvs...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Dualbootar själv numera. Brukar fega ut ibland om jag tex ska bränna en dvd, men visst är Ubuntu fantastiskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Dualbootar själv numera. Brukar fega ut ibland om jag tex ska bränna en dvd, men visst är Ubuntu fantastiskt

Japp, jag kommer med återgå till linux så fort Apple portar iTunes till linux samt att bättre drivrutiner för trådlösa nätverskort släpps.

En portning av miranda vore inte fel heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Dualbootar själv numera. Brukar fega ut ibland om jag tex ska bränna en dvd, men visst är Ubuntu fantastiskt

Vadå, kan du inte bränna DVD?
Det borde man ju kunna från början

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Hmm är Ubuntu kass med trådlösa kort? Alla mina datorer går på WLAN

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem

ja, man måste vara noga med vilket chip som sitter i korten.
sök här i forumet eller på internet så hittar du utförliga förklaringar.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

lptrp: Jag fixa ihop mitt Dlink 520+ i en server via terminal på under en timme genom att följa en how-to =D. Om inte det funkar finns det nått i stil med nwdisraper, som gör att man kan installera en windows drivrutin, dock så är opensource alternativen oftast mycket bättre =D

Det där med att man fegar ut osv; Jag tycker att man kan ha en laptop/annan dator som kör ett fungerande OS där man kan googla om det behövs. Om man fegar ut för att göra sysslor som är hemskt enkla, tex bränna en DVD/CD så tycker jag att man borde ta och lära sig hur man gör..

Bränna en DVD i en desktop miljö är lätt, man tar bara och (om man har ubuntu) sudo apt-get install k3b. Sen är det klart, bara ta och köra programmet och installera vissa libs som kan behövas, tar högst en kvart.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
Japp, jag kommer med återgå till linux så fort Apple portar iTunes till linux samt att bättre drivrutiner för trådlösa nätverskort släpps.

En portning av miranda vore inte fel heller

Oj oj nu trillar jag nästan av stolen, Miranda är ju ostabiliteten själv men jag kan förstå att man kan sakna det men iTunes!? Vad i hela friden pojkvasker!?
iTunes är ju det sämsta programmet som släppts till windows, ostabilt, iPoden buggar ur hela tiden och låser sig, det är långsamt och jag ser inte en enda anledning varför du vill ha det i linux?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Oj oj nu trillar jag nästan av stolen, Miranda är ju ostabiliteten själv men jag kan förstå att man kan sakna det men iTunes!? Vad i hela friden pojkvasker!?
iTunes är ju det sämsta programmet som släppts till windows, ostabilt, iPoden buggar ur hela tiden och låser sig, det är långsamt och jag ser inte en enda anledning varför du vill ha det i linux?

För att han kanske kör iTunes på en Macintosh, och där är det inte buggigt, kanske?

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
lptrp: Jag fixa ihop mitt Dlink 520+ i en server via terminal på under en timme genom att följa en how-to =D. Om inte det funkar finns det nått i stil med nwdisraper, som gör att man kan installera en windows drivrutin, dock så är opensource alternativen oftast mycket bättre =D

Det där med att man fegar ut osv; Jag tycker att man kan ha en laptop/annan dator som kör ett fungerande OS där man kan googla om det behövs. Om man fegar ut för att göra sysslor som är hemskt enkla, tex bränna en DVD/CD så tycker jag att man borde ta och lära sig hur man gör..

Bränna en DVD i en desktop miljö är lätt, man tar bara och (om man har ubuntu) sudo apt-get install k3b. Sen är det klart, bara ta och köra programmet och installera vissa libs som kan behövas, tar högst en kvart.

Har du prövat något ännu lättare? Stoppa in en tom dvd och svara nautilus på vad du vill göra med den.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Haffe: Jopp, men jag gillar k3b's GUI så.. <3 Nero!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Ubuntu fungerar prima med trådlöst.

Permalänk
Medlem

Har hela tiden haft en Windows-partition, men har aldrig "fegat tillbaka" till den.
Ubuntuguide+Ubuntus forum+SweC var all hjälp jag behövde, och det var inte speciellt mycket. Inte för att jag är speciellt smart, utan eftersom Ubuntu autodetekterade det mesta av min hårdvara, och Ubuntuguide gjorde det lätt att fixa flash, java, libdvcss osv.
Ha dock kvar Windows-partitonen ifall nånting skulle gå snett, eller om du helt enkelt inte skulle gilla Linux.

Permalänk
Citat:

Bränna en DVD i en desktop miljö är lätt, man tar bara och (om man har ubuntu) sudo apt-get install k3b. Sen är det klart, bara ta och köra programmet och installera vissa libs som kan behövas, tar högst en kvart. [/B]

Schysst med en liten guide hur jag ska göra nästa gång ^^
Föredrar ändå dvddecrypter :/

Igår fick jag också problem.. Skulle installera apache, sudo apt-get apache (eller ngt liknande).. Allt installerat, kollade i conffilen var man skulle lägga sina dokument, men den mappen var visst skyddad.. Jaha? I en kvart försökte jag flytta dit filen, sen bootade jag windows (la dokumentet i c:/www så var det klart)

Kommer nog fortsätta med Ubuntu på servern ett tag till, men kommer alltid ha OSX på arbetsdatorn.

Permalänk
Avstängd

Vad är så bra med Ubuntu vad har den som andra distar inte har?

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon64 3500+, ABiT AV8 3RD Eye K8T800, 1024 Mb PC3200 DDR RAM, NVidia 6800NU 128Mb DDR, 200 Gb IDE HDD, 300 Gb S-ATA HDD
Bärbar: AMD Sempron 3000+, 512 Mb ram, ATi Radeon X200 128mb, 40 Gb HDD, DVD Brännare
Reserv dator: Pentium 3 500MHz, 192 Mb sdram, Matrox MGA G200, 4 Gb HDD

Permalänk

enkelhet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Schysst med en liten guide hur jag ska göra nästa gång ^^
Föredrar ändå dvddecrypter :/

Igår fick jag också problem.. Skulle installera apache, sudo apt-get apache (eller ngt liknande).. Allt installerat, kollade i conffilen var man skulle lägga sina dokument, men den mappen var visst skyddad.. Jaha? I en kvart försökte jag flytta dit filen, sen bootade jag windows (la dokumentet i c:/www så var det klart)

Kommer nog fortsätta med Ubuntu på servern ett tag till, men kommer alltid ha OSX på arbetsdatorn.

finns en guide på ubuntuforums hur man gör för att köra dvd decrypter i wine
Själv föredrar jag k3b riktigt bra

Visa signatur

"Vi kämpar, det är på allvar."

Permalänk
Medlem

är Ubuntu kass med nätet går det väl alltid att använda ndiswrapper ??

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Ubuntu fungerar prima med trådlöst.

*host* *host*

Det beror litet på. Jag körde UbuntuLinux på min laptop förut (Acer Aspire 3002 LMi), och då fungerade det inte prima förrän jag hade meckat dit drivrutinsstöd med hjälp av ndiswrapper.

Kurosaki-San: Vad är det som är så bra med Gentoo? Debian? Slackware? Crux? etc. etc.

Permalänk
Medlem

Jag kör ubuntu på min bärbara, dell latitude 1ghz p3. Allt har hittils fungerat direkt out of the box.
Även det trådlösa (men då la jag lite tid på att leta upp ett kort som jag visste fungerade i linux).

Kan bara säga att jag är mkt imponerad. Ser ingen som helst anledning att man skulle vilja köra windows och betala för allt på en arbetsdator när man kan köra tex ubuntu.
På min "main" är det fortfarande winxp dock... måste ju spela
(Q3 flyter dock på bra i den bärbara, gf2go ftw )

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jo tänkte fortsätta med Win XP ett tag till på min stationära shuttle. Är ett Linksys WLAN kort i den.

Men jag håller på att inhandla en beg. Dell Latitude L400 med inbyggt WLAN och tänkte köra Ubuntu på den tills jag känner mig mer hemma i Linux. För att så småning om byta till Ubuntu på den stationära med. Ska sitta ett Dell TrueMobile 1150 wireless PC card i den bärbara, ok?

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lptrp
Dell TrueMobile 1150 wireless PC card, ok?

det använder tydligen orinoco_cs-drivaren, så det ska vara grönt.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Ok, sweet, thanks.

Visa signatur

13700k & PS5