För er som använder Ubuntu och är nybörjare i Linux-världen.

Permalänk
Medlem

För er som använder Ubuntu och är nybörjare i Linux-världen.

Jag är själv rätt så grön när det gäller Linux, men jag reagerar en smula på att det ställs så många frågor om just Ubuntu nu för tiden som man enkelt kan få svar på om man anstränger sig lite att söka själv innan man frågar.

Så här är ett par länkar som alla som provar på Ubuntu bör undersöka.

http://www.ubuntuguide.org Bibeln för nybörjare. Här står det hur du gör ett X antal saker, som t.ex. monterar NTFS och FAT32 partioner, installerar program, fifflar med nätverk etc etc.

http://www.ubuntuforums.org Som adressen avslöjar så är det ett forum om Ubuntu. De absolut flesta Ubuntu relaterade frågor ni kan tänkas vilja ställa finns redan besvarade där, så använd deras sökfunktion och voila. Att använda sökfunktionen före man frågar är förövrigt något som fungerar yppligt här på Swec också. Har ni ett problem som ni inte hittar lösningen på någonstans så är sannorlikheten att ni får ett snabbt bra svar på Ubuntuforums rätt så stor, förutsatt att ni skriver en bra formulerad fråga och ställer den i korrekt del av forumet.

Permalänk
Medlem

Hehe, själv trodde jag alla visste om dom sidorna?
Jag har pillat med ubuntu de senaste 2 månaderna, och i stort sett hittat svar på allt på dessa sidor... så de rekomenderas starkt!

Permalänk
Medlem

Trots att ubunruforums.org har långt fler svar än swec så väljer folk att posta här. Beror det kanske på bristande engelskakunskaper? Eller är det bara ren slöhet? Dom borde ha en kurs på högstadiet som heter "Google är din vän" eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
Dom borde ha en kurs på högstadiet som heter "Google är din vän" eller dylikt.

problemet för många nybörjare är att de är lite vilsna i begreppen.
man vet inte riktigt vad man ska söka på och man vet inte om hjälp man hittar på ett dist-specifikt forum är gångbart för andra distar.

det blir ju betydligt lättare att hitta information själv om man söker på tex "xorg.conf nvidia twinview how to" jmf "ubuntu dual screen".

edit: just det exemplet är ju lite dåligt kanske, men ändå...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Asså jag stör mig på att alla nybörjare ska använda Ubuntu. Typ alltid: "HUR INSTALLERAR MAN UBUNTU PÅ SAMMA DATOR SOM WINDOWS XP?" Fast det är iförsej okej eftersom att man slipper få nybörjarstämpel om man använder Fedora Core även fast det är lika enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
problemet för många nybörjare är att de är lite vilsna i begreppen.
man vet inte riktigt vad man ska söka på och man vet inte om hjälp man hittar på ett dist-specifikt forum är gångbart för andra distar.

det blir ju betydligt lättare att hitta information själv om man söker på tex "xorg.conf nvidia twinview how to" jmf "ubuntu dual screen".

edit: just det exemplet är ju lite dåligt kanske, men ändå...

Jo du har en poäng men det är ju det "Google är din vän"-kursen ska lösa till viss del i alla fall
När jag vill ha reda på något och inte vet var jag ska börja kör jag på 2 taktiker:

1. Leta generellt. Om jag inte vet ett dyft om vilken linuxdist jag ska ha söker jag på "linux" och hoppas att nån av länkarna antingen ska säga det åt mig eller berätta lite mer om vad jag ska söka på. Vet jag inte vad en distribution är får jag ju mest troligt reda på det i någon av dom första träffarna på google.

2. Chansa på olika sökord tills jag träffar rätt eller får en länk som berättar för mig ungefär vad jag ska söka efter.

Mycket läsande blir det och det kan vara mycket bortkastad tid om man är kass på att söka men man lär sig så småningom ungefär hur man ska göra. Learning by doing.

Denna taktik har gjort att jag bara skapat ~5 trådar här på sweclockers sen jag reggade mig (tror det var 2003, orkar inte kolla )

Permalänk
Medlem

En bra sak kan var att lära sig hur man använder sig av google bäst. För att göra detta titta in här http://www.google.se/intl/sv/help.html

Permalänk

tycker att "nybörjarna" lär sig bäst av att själva klura ut ubuntu... Jag är iofs också ganska grön på linux, och kör det bara på en server-dator (quake4, apache+php+mysql, ventrilo, ftp osv), och till allt jag har installerat så har det bara varit att läsa manualer etc.
Så länge det inte är tar.gz så borde det inte vara några problem för de flesta användarna, då apt-gets packet-arkiv är ganska stort, och nästan alla program finns att ladda ner i .deb-packages som är extremt lätta att installera.

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

En liten offtopic fråga jag undrar är: Om jag kör fluxbox, då vill jag bara köra fluxbox och inget annat. Kan man tabort Gnome så det ej går att logga in med gnome som fönsterhanterare? Går det över huvud taget? Jag stör mig på det något enormt.

Om jag ångrar mig bör jag väl kunna kör apt-get install gnome eller något?

Sedan undrar jag även om jag kan köra ett command som rensar allt jag har skrivit i terminalen om jag trycker på piĺen uppåt? Inte clear, utan något annat.

Permalänk
Medlem

gpp-esm: Du verkar ha missat själva poängen med tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
gpp-esm: Du verkar ha missat själva poängen med tråden

Man passar väl på.

Permalänk

Jag skulle också vilja rekommendera Ubuntus IRC-kanal på irc.debian.net

Och för er som kör ubuntu är det bara att använda programmet X-chat, och logga in på den markerade servern.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Sedan undrar jag även om jag kan köra ett command som rensar allt jag har skrivit i terminalen om jag trycker på piĺen uppåt? Inte clear, utan något annat.

rm ~/.bash_history

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Man passar väl på.

Haha, roande! Trådskaparen verkar vara inriktad på att ni nybörjare (antar efter vad jag läste att du är en sådan), ska börja söka mer, och lära er själva. Och då passar du på att ställa en fråga?

Iallafall: Att avinstallera gnome borde vara en smal sak; men att få bort alla dependencies är jag mer osäker på. Hursomhelst, om du inte är svag på engelska så kan du läsa igenom 'man aptitude', och se om du hittar vad du söker.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ofta använda http://forums.gentoo.org/ vilket är ett superbt ställe om man har problem, det är kanske inte specifikt om man kör ubuntu men för generella linux problem.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
En liten offtopic fråga jag undrar är: Om jag kör fluxbox, då vill jag bara köra fluxbox och inget annat. Kan man tabort Gnome så det ej går att logga in med gnome som fönsterhanterare? Går det över huvud taget? Jag stör mig på det något enormt.

Om jag ångrar mig bör jag väl kunna kör apt-get install gnome eller något?

Sedan undrar jag även om jag kan köra ett command som rensar allt jag har skrivit i terminalen om jag trycker på piĺen uppåt? Inte clear, utan något annat.

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=75971

Inte exakt vad du sökte, men lite hjälp på vägen får du nog.
Egentligen borde du ignoreras, eftersom du tydligt har missat poängen med den här tråden :).

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Poäng o poäng. När jag bootade datorn gjorde den sökning var 30:e gång stod det. Var är den bra för?

Sista frågan, jag lovar. Sedan håller jag mig borta..

Permalänk
Medlem

åh, är det en dist som har readwrite på ntfs som standard? GE MIIIIG!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Tycker om Easy Ubuntu.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Poäng o poäng. När jag bootade datorn gjorde den sökning var 30:e gång stod det. Var är den bra för?

Sista frågan, jag lovar. Sedan håller jag mig borta..

Inte för att vara dryg, men varför inte starta din egen tråd?

Iaf, den kollar så att filsystemet inte är korrupt/skadat. Pröva att skriva "man tune2fs" i en terminal. Har för mig tune2fs är namnet på administrationsverktyget för ext2/3.