Permalänk
Medlem

Sugen på en mac mini :D

Är väldigt sugen på att köpa en mac mini

det får bli den med 1,42 Ghz och 1 GB minne 80 GB hd + en extern på 200 GB

men det är en del saker som jag undrar om mac

har bara använt PC i hela mitt liv typ

är det svårt att komma igång med mac ?

hur är det med program och annat , hur installerar man dom ?

macén kan väl inte läsa .exe filer , men till det finns det väl emulatiors som fungerar ^^

hur är det med spel på mac , märker man något i prestanda eller går det att mäta sig med pc´n

anledningen till att jag vill ha en mac är att jag har tröttnat på windows omständiga operativsystem , hänger och har sig hela tiden och krånglar så fort man gör minsta lilla ^^

någon som äger en mac mini med mina specs som skulle vilja berätta lite mer om den typ hur den är och jobba med m.m. jämföra den med en pc typ i prestanda.

ZoulE

Permalänk
Medlem

Vet inte så mycket om just Mac mini men .exe kan du glömma. De är byggda för en annan arkitektur och ett annat OS. Om du verkligen måste köra något windows program kanske inte OSX är just för dig.

Det finns en del spel till Mac/OSX men inte alls samma utbud som till Windows.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Re: Sugen på en mac mini :D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE
Är väldigt sugen på att köpa en mac mini

det får bli den med 1,42 Ghz och 1 GB minne 80 GB hd + en extern på 200 GB

men det är en del saker som jag undrar om mac

har bara använt PC i hela mitt liv typ

är det svårt att komma igång med mac ?

Nej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE

hur är det med program och annat , hur installerar man dom ?

Det gör du inte för små program, de består bara av en .app fil. De flesta brukar vilja lägga den i Applications mappen dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE

macén kan väl inte läsa .exe filer , men till det finns det väl emulatiors som fungerar ^^

Finns emulatiorer som emulerar en x86-dator med en windowsinstallation på, inget man håller på med om man slipper. Jag har aldrig känt behov av det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE

hur är det med spel på mac , märker man något i prestanda eller går det att mäta sig med pc´n

Finns färre spel till mac och prestandan brukar vara en hel del sämre, dels för att det inte sitter några värstinggrafikkort i mac:arna (utom de dyraste) och så brukar spelen vara dåligt optimerade för powerpc. Finns dock gott om roliga spel som flyter på bra, men har du behov av att sitta och spela de senaste titlarna typ F.E.A.R Doom 3 osv.. så kan du glömma det på en mac mini.

Man köper inte mac för att sitta och spela spel. Men allt annat tycker jag är bra mycket bättre. Operativsystemet är mer genomtänkt och funktionellt på alla punkter. Skulle inte kunna tänka mig att sitta med windows oavsätt vilka spel som kommer dit. Fast det bådar ju gott för mac med tanke på bytet till x86. Antaligen portas wine och cedega till osx och då får man ett lite större spelutbud. Sedan lär nog spelportarna öka iom att det är samma processor som resten av datorvärlden.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

Apropå spel : < http://www.apple.com/games/gettingstarted/ > [klicka runt lite]
Apropå OS X < http://www.apple.com/macosx/quicktours/ > [QT7]
Apropå någons användande < http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5949476... > [swec post]

miniMac är ingen "powerhouse" direkt, men en förbaskat trevlig burk (har använt lite men har ingen själv).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen Mac mini men jag har en ibook :). Det är den bästa dator som jag har haft allt funkar och mac osx är jätte trevligt om man jämför med windows. Men om du ska spela så är mac inte en trevlig dator då det inte finns så många spel till mac. Sen så är det inte så bra grafikkort i en mac mini=/. Men allt annat är mac bäst på.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Re: Sugen på en mac mini :D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE
det får bli den med 1,42 Ghz och 1 GB minne 80 GB hd + en extern på 200 GB

Den externa 200GB disken... Rekommenderar Firewire, du får upp nästan dubbla prestandan mot USB2 i filöverföring.

Permalänk

Re: Sugen på en mac mini :D

Citat:

hur är det med spel på mac , märker man något i prestanda eller går det att mäta sig med pc´n

Om du fortfarande spelar datorspel är Mac Mini ingenting för dig.. Få spel och sunkigt grafikkort.. Exempelvis brukar fläkten gå igång när jag lirar Starcraft i halvfönster, och systemkraven på PC är typ 166mhz 4mb ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Jag har ingen Mac mini men jag har en ibook :). Det är den bästa dator som jag har haft allt funkar och mac osx är jätte trevligt om man jämför med windows. Men om du ska spela så är mac inte en trevlig dator då det inte finns så många spel till mac. Sen så är det inte så bra grafikkort i en mac mini=/. Men allt annat är mac bäst på.

ska man spela är mac mini definitivt inte rätt dator. o andra sidan skaffar man ju inte mac för att spela.

är skitnöjd med min mac mini inte en chans att ja byter tillbaka till windows

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Re: Sugen på en mac mini :D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE
är det svårt att komma igång med mac ?

hur är det med program och annat , hur installerar man dom ?

macén kan väl inte läsa .exe filer , men till det finns det väl emulatiors som fungerar ^^

Jag ska förtydliga lite, även om det mesta blivit sagt:

1) Det beror på vad du menar med att "komma igång". Att lära sig navigera systemet tar ett ögonblick och är inget du behöver vara orolig för, men att lära sig arbeta snabbt och effektivt med ett nytt operativsystem är svårare, oberoende varifrån och vart du byter. Har man 10 års windowsanvändande i ryggraden tar det några veckor innan man har fått upp farten med t.ex mac os x eller linux, så är det bara.

2) som sagt, småprogram består av en enda fil som du kan lägga var du vill. Större program som adobe creative suite eller microsoft offfice har en "installer" som funkar precis som det du är van vid från Windows. Vill du avinstallera är det bara att slänga programfilen.

3) du kan döpa om vilken fil du vill till .exe och läsa den om du vill, men körbara filer byggda för windows på intel går givetvis inte att köra direkt. Virtual PC fungerar (kör windows i ett fönster, typ), men det är en nödlösning om det ABSOLUT inte finns nån mac-motsvarighet för ett visst program som du tvunget behöver. Det händer sällan och jag har aldrig känt nåt behov av det.

Permalänk
Medlem

Kollade in filmen på Mac os X på deras hemsida

mac är helt klart något för mig ^^ håller på mycket med bilder , filmer , och chattar och skriver väldigt mycket ^^ så macén verkar jue vara himmelriket för en sån som mig

spel , hehe jadu orkar inte hänga med i den ständiga uppgraderingen för att få bäst prestanda i dom senaste spelen, jag säger som fjortisarna brukar säga , lol Palla!

hur är det med redigeringsprogram för film och ljud ? finns det några bra program för macén som är att rekomenderar.

fungerar 3D studio Max 7 på mac ? håller nämligen på mycket med 3d modelering...

tack för alla svaren förresten

ZoulE

Permalänk
Medlem

3d studio max finns inte till mac, däremot finns Maya.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag har fått min iBook idag (recension kommer ) och jag har suttit som klistrad framför den hela eftermiddagen och kvällen
Har faktiskt inte rört min PC en enda gång. Däremot har jag fjärrstyrt den hehe
Men det var faktiskt mycket mycket enklare än vad jag trodde att komma igång med macen.. Extremt positivt överaskad! Allt fungerar direkt och det var inga större bekymmer att installera program.. Har kommit på tekniken nu
Jag sitter som sagt på en standard iBook med 60GB HDD.. 512 MB RAM o.s.v.. (dock ska det i 512 till) men jag tycker att denna dator är riktigt rapp faktiskt, mycket snabbare än vad jag trodde. Och jag kan greja med en massa jäkla saker samtidigt utan att jag upplever den som slö.. Surfa i Firefox, spela upp en film, lyssna på musik via iTunes och samtidigt ha igång RPC och fjärrstyra min Windowsdator.. Den gnällde inte alls utan allt flöt på hur bra som helst!

Som sagt, jag är extremt positivt överraskad!
Kommer en recension på min lilla iBook i helgen.. Har lovat några stycken här på forumet det=)
(En sak till.. Att det bara är 32 MB VRAM i iBooken märks fan inte alls.. Allt flyter på skitbra!!)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

ryktet finns (läs på: http://www.idg.se/ArticlePages/200511/08/20051108131553_MW/20...) att mac mini med intel processor kommer bara om några månader, det kanske kan vara en tanke att vänta?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Minin verkar ha problem med en del skärmar, så det är inte säkert att den fungerar klockrent med just din skärm. Du hittar en hel del information angående Minin på 99mac.se i deras subforum för just Mac Mini.

http://www.99mac.se/forum/forumdisplay.php?f=143

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Minin verkar ha problem med en del skärmar, så det är inte säkert att den fungerar klockrent med just din skärm. Du hittar en hel del information angående Minin på 99mac.se i deras subforum för just Mac Mini.
http://www.99mac.se/forum/forumdisplay.php?f=143

Det det har varit är ju slitna vga-kontakter med för stor kontaktresistans och gamla DVI-skärmar där man inte kan använda full frekvens på pulståget.
Men det är ju egentligen inget som skiljer från andra ATI-kort...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag har fått min iBook idag (recension kommer ) och jag har suttit som klistrad framför den hela eftermiddagen och kvällen
Har faktiskt inte rört min PC en enda gång. Däremot har jag fjärrstyrt den hehe
Men det var faktiskt mycket mycket enklare än vad jag trodde att komma igång med macen.. Extremt positivt överaskad! Allt fungerar direkt och det var inga större bekymmer att installera program.. Har kommit på tekniken nu
Jag sitter som sagt på en standard iBook med 60GB HDD.. 512 MB RAM o.s.v.. (dock ska det i 512 till) men jag tycker att denna dator är riktigt rapp faktiskt, mycket snabbare än vad jag trodde. Och jag kan greja med en massa jäkla saker samtidigt utan att jag upplever den som slö.. Surfa i Firefox, spela upp en film, lyssna på musik via iTunes och samtidigt ha igång RPC och fjärrstyra min Windowsdator.. Den gnällde inte alls utan allt flöt på hur bra som helst!

Som sagt, jag är extremt positivt överraskad!
Kommer en recension på min lilla iBook i helgen.. Har lovat några stycken här på forumet det=)
(En sak till.. Att det bara är 32 MB VRAM i iBooken märks fan inte alls.. Allt flyter på skitbra!!)

Vill ha min iBook jag beställt också. Bör ju komma i slutet av den här veckan tycker man. Beställde ju den 25:e.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk

Min P4 3.2 har stått orörd sedan jag fick min ibook förra veckan. För surfning och så är det ingen skillnad i hastighet mellan burkarna. OSX är det bästa operativsystemet jag kört. Jag blev positivt överraskad över hur många program som faktiskt finns till mac.

Onlinepoker är den största nackdelen. Jag jobbar på att hitta nåt som kan emulera enkla program som pokerklienter. Det borde gå, damn it!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Vill ha min iBook jag beställt också. Bör ju komma i slutet av den här veckan tycker man. Beställde ju den 25:e.

Jag beställde min den 26:e
Och jag tog slöaste betalningen (via bankgiro) och jag fick min igår eftermiddag..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag beställde min den 26:e
Och jag tog slöaste betalningen (via bankgiro) och jag fick min igår eftermiddag..

Väldigt offtopic här nu, men vilka levererade? Ringde dem innan de kom? Den skickades från Amsterdam i förrgår. (Den 8:e)

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det det har varit är ju slitna vga-kontakter med för stor kontaktresistans och gamla DVI-skärmar där man inte kan använda full frekvens på pulståget.
Men det är ju egentligen inget som skiljer från andra ATI-kort...

har köpt en ny ViewSonic 19 tum TFT skärm , funkar den med Mini´n ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det det har varit är ju slitna vga-kontakter med för stor kontaktresistans och gamla DVI-skärmar där man inte kan använda full frekvens på pulståget.
Men det är ju egentligen inget som skiljer från andra ATI-kort...

Är det verkligen så? Enligt alla artiklar jag läst över ämnet så beror problemen på att Apple inte följt VESA-standarden i sina DVI-kontakter på minin. Folk har alltså fått störningar både på CRT-skärmar, TFT-skärmar med både VGA- och DVI-anslutningar och TV-apparater via Apples DVI till S-video-konverterare. Det är lite det som får mig att avvakta just nu, hade tänkt ha en Mac mini som HTPC och musik-server inkopplad till TVn och fjärrstyrd via VNC. Jag vill dock INTE ha några störningar på min TV-bild...

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk

Använt Minin med 2 TFT och ~6 CRT skärmar och kopplad till TVn. Nemas Problemas.
De jag känner med Mac Mini har inte heller haft några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det det har varit är ju slitna vga-kontakter med för stor kontaktresistans och gamla DVI-skärmar där man inte kan använda full frekvens på pulståget.
Men det är ju egentligen inget som skiljer från andra ATI-kort...

nja inte alltid sant, finns de me nya skärmar som oxå haft problem. men det har enbart gällt tft skärmar dock

ZoulE: jag kör en viewsonic 19" tft o det funkar utmärkt, har en vx912

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
Är det verkligen så? Enligt alla artiklar jag läst över ämnet så beror problemen på att Apple inte följt VESA-standarden i sina DVI-kontakter på minin. Folk har alltså fått störningar både på CRT-skärmar, TFT-skärmar med både VGA- och DVI-anslutningar och TV-apparater via Apples DVI till S-video-konverterare. Det är lite det som får mig att avvakta just nu, hade tänkt ha en Mac mini som HTPC och musik-server inkopplad till TVn och fjärrstyrd via VNC. Jag vill dock INTE ha några störningar på min TV-bild...

Du har ju garanti (som gäller funktion).
Men är du nyfiken så läs på xlr8yourmac.com där informationen brukar vara vederhäftig och undersökande istället för bara lösa rykten

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

tack jens för svaret

blir nog en mac mini

men vilka program följer med Mac OS X ?

imovie

iDVD5

iphoto

följer dom med ? i så fall är valet enkelt ^^

Permalänk
Medlem

iLife '05 följer med (iPhoto, iMovie, iDVD, GarageBand och iTunes)

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE
tack jens för svaret

blir nog en mac mini

men vilka program följer med Mac OS X ?

imovie

iDVD5

iphoto

följer dom med ? i så fall är valet enkelt ^^

De programmen följer med vid köp av ny Mac.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Och "GarageBand" vilket är kul att döda några timmar i

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

nice

vad jag har förståt så är macén bäst på filmredigering , bildhantering , och musik

helt perfekt!

Permalänk
Medlem

Så ni tycker inte man bör vänta på intel minin om ett par månader? bara en tanke, se min länk längre upp

Visa signatur

| Errare humanum est |