Permalänk
Medlem

rmdir

hur skriver man i kommandotolken om man vill ta bort en katalog som innehåller filer ich underkataloger?

tacksam för svar

Visa signatur

mölf

Permalänk
Medlem

rm -r /mapp/namn
tar bort mappen och allt innehåll, används med försiktighet.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

För dom modiga: rm -rf /mapp/namn

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Haha att man ens vågar skriva ett ta-bort-kommando där "sökvägen" börjar med ett /

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Släng in ett -i så är det ingen fara

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Lite offtopic:
Vad har man rmdir till?
jag trodde först att man skulle använda det när man skulle ta bort en mapp, men jag lärde mig rm -r sen.
Det går ju att ta bort tomma mappar med rmdir, men då kan man ju lika gärna använda rm -r.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

vad står flaggar -r för? vad betyder det???

Visa signatur

mölf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztangg
vad står flaggar -r för? vad betyder det???

Kolla manualen.

Eller, om du inte orkar:

-r or -R Recursively remove directory trees.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztangg
vad står flaggar -r för? vad betyder det???

Det betyder att det är en mapp du ska ta bort.
-r fungerar till en del andra kommandon också. Som mv och cp.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Lite offtopic:
Vad har man rmdir till?
jag trodde först att man skulle använda det när man skulle ta bort en mapp, men jag lärde mig rm -r sen.
Det går ju att ta bort tomma mappar med rmdir, men då kan man ju lika gärna använda rm -r.

rmdir är användbart pga av att det inte tar bort mappar med innhåll, vilket förhindrar att viktiga filer försvinner när man använder det i script osv.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy