hur installerar man program på suse?

Permalänk
Medlem

hur installerar man program på suse?

hej
jag skaffa suse 10.0 igår så ja kan inget om suse !
ja tänkte intallera en windows emulator!
hur installerar man ett progam på suse??

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig använt Suse, men det borde väl ha en pakethanterare som du kan installera olika program med.

Sen för program som inte finns där får du antingen hämta paketet nånstans eller installera från källkoden.

För att installera från källkod så går du till mappen där källkoden ligger, sen skriver du:

./configure - Detta kollar din dator efter olika saker du behöver när du ska kompilera.

make - Kompilerar programmet

make install - installerar. Måste vara root.

Du ska skriva dom exakt i denna ordningen.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Klarar inte suse rpm's? Isf, titta på www.freshmeat.net, dom har massor med rpms, testa sen och skriv: man rpm.

Detta borde ge dig en förklaring om hur du installerar~
Kör själv Debian, så kan ej rpm så bra =/

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Medlem

Man kan dubbelklicka på RPM-er i Konqueror (filbläddraren i KDE) och man blir då tillfrågad om man vill att YaST ska installera det eller inte. Bättre är dock att använda den inbyggda pakethanteraren i SuSE då den också installerar beroenden.

Permalänk
Medlem

Har också Suse 10 och är också ny användare. Wine ingår i Suse så du behöver ju inte installera en ms win emulator, dock har jag inte fått det att fungera, fast jag har ju inte ansträngt mig heller. men skall du installera andra program/spel är det enklaste att leta efter rpm o dubbelklicka på dom så fixar suse resten.
(annan ms win "emulator" är cedega)

Visa signatur

man får va som man e när man inte blev som man skulle