Permalänk
Medlem

Digitalkamera i OSX..

Joo, det är så att jag har en Canon Powershot A75-kamera och när man pluggar in den så öppnar sig iPhoto och vill importera de bilder som finns i kameran.. Jag vill dock inte skicka över alla filer på en gång.. Så finns det något sätt att välja de bilder man ska skicka in i datorn eller måste man alltid importera alla bilder som finns?
Jag skulle ju vilja titta på de bilder som finns i kameran direkt från kameran.. Går det?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Testa programmet "Bildinsamling" som ligger i programmappen!

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem

Första gången vill den plocka in allt och sortera efter datum, och efter det bara det som är nytt…
Men bildinsamling kan vara ett sätt - även om iPhoto vill plocka allt nästa gång du startar det…
(vilket som startas automagiskt när du pluppar in kameran väljer du i iPhotos inställningar…)

Tror canon skickar med något program, men hur det funkar vet jag inte (det är ju första gången som är lite jobbig - sa flickan…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henrikk
Testa programmet "Bildinsamling" som ligger i programmappen!

Japp gjorde det och visst, där får man se preview på bilderna.. men hur väljer man flera bilder (inte genom att dra och markera med musen) än bara en? Borde det inte gå att klicka på de bilder man vill ha och sedan välja "hämta"?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Klicka dig fram till bilderna via den på skrivbordet anslutna usb/firewire-driven, slå på förhandsvisning, markera dom bilder du vill ha, dra och släpp till iPhoto eller en mapp på hårddisken.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Klicka dig fram till bilderna via den på skrivbordet anslutna usb/firewire-driven, slå på förhandsvisning, markera dom bilder du vill ha, dra och släpp till iPhoto eller en mapp på hårddisken.

W

Jag tror tyvärr inte att kameran monteras som en usb-disk, det gör iaf inte min Canon-kamera :\

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Japp gjorde det och visst, där får man se preview på bilderna.. men hur väljer man flera bilder (inte genom att dra och markera med musen) än bara en? Borde det inte gå att klicka på de bilder man vill ha och sedan välja "hämta"?

Håll in command-knappen och klicka på de bilder du vill importera

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4