Kofi Annan: ”FN har inget intresse av att ta över internet”

Permalänk
Melding Plague

Kofi Annan: ”FN har inget intresse av att ta över internet”

<font style="font-size: 10pt"><b>Kofi Annan: ”FN har inget intresse av att ta över internet”</b></font> <small class="small">torsdag 10 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Den senaste tiden har det förekommit en hel del diskussioner om kontrollen av internet. Idag är det främst USA och deras organisation Icann som har den slutliga makten över internet, men u-länder och EU har på sistone kritiserat detta och istället velat att kontrollen skall delas mellan länderna. FN har kommit med ett förslag som kort förklarat baseras på att FN sätter upp reglerna, något som mött kritik.
<br />
<br />I ett debattinlägg publicerat på IDG skriver FN:s generalsekreterare Kofi Annan nu att FN inte vill ta över internet, utan bara försäkra sig om att dess räckvidd även når fattigare länder. Så här början han:
<br />
<br /><i>”Det huvudsakliga målet för Världstoppmötet om informationssamhället, i Tunis nästa månad, är att se till att fattiga länder får ta del av de fördelar som ny informations- och kommunikationsteknologi, bland annat internet, kan ge ekonomisk och social utveckling. Men när mötet nu närmar sig omges det av felaktig information”</i>
<br />
<br />Läs hela debattinlägget hos <a href="http://idg.se/ArticlePages/200511/10/20051110083228_IDG.se757..." target="_blank">IDG</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Glömsk

Är så trött på detta. Om inte FN vill använda USA:s DNS:er skapa en egen. En tolvåring som orkar läsa en manual kan göra detta med BIND.

Enda kontrollen USA har är för att alla redan använder "deras" DNS:er. Det är ingen kontroll, det är bara praktiskt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Alltså, nu förstår jag inte... Hur kan nån kontrollera internet?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Discokungen

Kontrollera DNSerna?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Musikälskare

jag vill kontrollera det...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Annan är ju korrupt så någon större vikt vad han säger ska man ju inte göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Är så trött på detta. Om inte FN vill använda USA:s DNS:er skapa en egen. En tolvåring som orkar läsa en manual kan göra detta med BIND.

Enda kontrollen USA har är för att alla redan använder "deras" DNS:er. Det är ingen kontroll, det är bara praktiskt.

Va? Annan säger ju att han INTE vill ha egna DNS:er.

Sedan säger du emot dig själv. Som du säger har USA har kontroll eftersom alla använder deras DNS:er. Men visst är det kontroll. Nyckelorden är "kontroll" och "alla": USA har kontroll över alla.

Permalänk
Medlem

Kan man sätta upp en egen dns hemma inom sitt eget nätverk?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Va? Annan säger ju att han INTE vill ha egna DNS:er.

Sedan säger du emot dig själv. Som du säger har USA har kontroll eftersom alla använder deras DNS:er. Men visst är det kontroll. Nyckelorden är "kontroll" och "alla": USA har kontroll över alla.

Annan vill inte använda ordet kontroll, men det är vad han vill ha när han vill försäkra sig om att inget enskilt land kan manipulera DNS:erna för att på så vis skada andra länders ekonomi. Sålänge alla använder USA:s DNS:er är det USA som kan kontrollera DNS:erna. Detta har ingenting med Internet att göra.

Så, vad är det då USA har kontroll över? Annan tror förmodligen att USA har någon spak någonstans som kan stänga av hela Internet. Det går inte. USA kontrollerar referens-DNS:erna, som alla ISP:ers DNS:er (som du och jag använder) kontrollerar mot när de är osäkra vilket IP som hör till vilket namn.

Den här referens-DNS:en är distribuerad och över 60% av datorerna ligger utanför USA. USA kan fortfarande ändra olika records om de vill, men den kontrollen har även Telia över sina kunder om kunderna använder Telias DNS.

Om FN nu vill "ta över kontrollen över Internet" så kan de göra det, utan att blanda in USA i det hela. Bygg några datorer, synka mot den nuvarande DNS:en och tvinga alla ISP:er i Europa och andra FN-länder att använda den som referens istället. Det blir ingen skillnad alls för användare av Internet (som kan fortsätta att använda USA:s om de vill det) men om USA ändrar deras records så kan FN ändra tillbaka i deras egna referens.

Detta är inte kontroll. Eller rättare sagt, detta är samma kontroll som om ett land har en atombomb, och ett annat land inte har en atombomb men kan trolla fram en ur tomma intet. Istället för att göra detta vill landet ha den andras bomb. Suck.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

hack the planet?
Och vem som än kontrollerar dns:erna, eller majoriteten av dem så finns det inte en möjlighet att det finns processorkraft att bearbeta allt som är internet, så kontroll är egentligen någonting som knappast lär hända.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Internet är globalt, så rent logiskt tycker jag att det borde ligga under nåt organ där alla länder är delaktiga, och då är FN ett vettigt alternativ. Att en organisation som svarar mot den amerikanska regeringen ska sköta skutan är inte helt sunt. Visst det funkar klockrent nu, men saker kan ändras rent politiskt där. (Inget samhälle varar för evigt.)
ICANN skulle ju kunna fortsäta att sköta det de gör, men då med FN som uppdragsgivare.

Läser man debatter om detta så hör man amerikaner gnälla om att de var de som byggde internet, så de ska styra det.
Eller att de vill att internet ska vara demokratiskt, så då ska inte odemokratiska länder som Kina och Nord Korea få vara med att bestämma. Utan då ska bara ett land (USA) få styra. Snacka om logisk kullerbytta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ellington

Läser man debatter om detta så hör man amerikaner gnälla om att de var de som byggde internet, så de ska styra det.
Eller att de vill att internet ska vara demokratiskt, så då ska inte odemokratiska länder som Kina och Nord Korea få vara med att bestämma. Utan då ska bara ett land (USA) få styra. Snacka om logisk kullerbytta.

Det krävs amerikaner för att komma med så korkade utalanden. Det säger ju även en del om deras demokrati.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Kan man sätta upp en egen dns hemma inom sitt eget nätverk?

ja. fast ingen toppserver. (där de andra hämtar sin DNS-info från) och det är sådana det gäller här.

frågan är vad den nya .eu-domänen ska styras från? från Europa vore ju rätt så logiskt iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja. fast ingen toppserver. (där de andra hämtar sin DNS-info från) och det är sådana det gäller här.

frågan är vad den nya .eu-domänen ska styras från? från Europa vore ju rätt så logiskt iaf.

Det går att skapa en egen DNS-server som skickar vidare alla .com till, säg Google. Behövs ingen speciell hårdvara eller mjukvara för det.

Att däremot få hela världen att använda sin DNS istället för den existerande är svårt. Det tekniska är dock inte svårare än att sätta upp en CS-server, om man har alla indianer i kanoten.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Åhhhh NEJ! Det stora hemska och odemokratiska nazistlandet USA har lite makt över internet och inte de fina goa folkdemokratiska länderna Kina, Mord Korea, Kuba mfl. Vi måste allLLLLlla lära oss att dela lika blablabla... Som jag ser det är det bra att ett land som USA har den lilla kontroll de ändå har, de är ju iaf oändligt bättre än de andra. Men jag tror att allt det här igentligen handlar om att "demokraterna" i FN vill ha mer makt, det vore ju inte första gången i människans historia att maktfolk vill ha mer och mer makt, och sedan mer ändå.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ellington
Internet är globalt, så rent logiskt tycker jag att det borde ligga under nåt organ där alla länder är delaktiga, och då är FN ett vettigt alternativ. Att en organisation som svarar mot den amerikanska regeringen ska sköta skutan är inte helt sunt. Visst det funkar klockrent nu, men saker kan ändras rent politiskt där. (Inget samhälle varar för evigt.)
ICANN skulle ju kunna fortsäta att sköta det de gör, men då med FN som uppdragsgivare.

Läser man debatter om detta så hör man amerikaner gnälla om att de var de som byggde internet, så de ska styra det.
Eller att de vill att internet ska vara demokratiskt, så då ska inte odemokratiska länder som Kina och Nord Korea få vara med att bestämma. Utan då ska bara ett land (USA) få styra. Snacka om logisk kullerbytta.

Majoriteten av FN:s medlemsländer är diktaturer. Därför kan man kan knappast lita på att FN förmår garantera yttrandefrihet. För min del tycker jag det är bäst om diktaturer kan påverka så lite som möjligt. Det är klart bäst om det inte finns någon central kontroll alls. All sådan makt kan missbrukas...Därför är det bäst att sprida den.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

ojoj löjligt, Icann har ju fungerat utmärkt ända sedan internets födelse (som ett militärt skötebarn....spooky) och nu vill det heliga FN som kan lösa alla problem har kontroll över det här så dom kan misslyckas med det också. Dock är det intressant hur alla anti-amerikaner börjar ventilera åsikter grundade enbart på sitt hat mot den stora blå-vit-RÖDA jäveln i väst.

Permalänk
Medlem

Antagligen så vill inte Annan gå i konflikt med USA på ännu ett område, då han antar att USA isåfall skulle straffa FN.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bredbandsbandit
Annan är ju korrupt så någon större vikt vad han säger ska man ju inte göra.

Vad vet du om det? Sväljer du allt som republikanska hökar spottar ur sig?

Permalänk
Medlem

Kofi är jävligt bra! Sen varifrån internet styrs skiter jag i, jänkarna tar ju det de vill ha i varje fall.

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Om nått land har makt över internet så är jag glad över att det är USA. När jag tänker efter så finns det inget annat land som jag litar mer på (det behöver inte betyda att jag avgudar USA, bara att det är minst dåligt)

Alla U-länder skulle garanterat hitta på nåt sätt att utnyttja makten, EU skulle byråkratisera det bak till stenåldern och Sverige skulle hitta på massa sjuka skatter, jämställskvotera användningstiden och slutligen sätta SVT som inloggningssida och startsida. Japan skulle säga att de skulle ändra nått till ett visst sätt sen göra exakt tvärtom, sen göra hämska ninjapop-ups när man minst anar och göra allt härligt färgglatt och barnporrvänligt.

Wiie kul när man är på sånt här nattligt konspirationshumör

Visa signatur

'When you dream there are no rules, people can fly, anything can happen. Sometimes there is a moment as you are awakening when you become aware of the real world around you, but you are still dreaming. You may think you can fly but you do better not try. People can fly.'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av none
Om nått land har makt över internet så är jag glad över att det är USA. När jag tänker efter så finns det inget annat land som jag litar mer på (det behöver inte betyda att jag avgudar USA, bara att det är minst dåligt)

Alla U-länder skulle garanterat hitta på nåt sätt att utnyttja makten, EU skulle byråkratisera det bak till stenåldern och Sverige skulle hitta på massa sjuka skatter, jämställskvotera användningstiden och slutligen sätta SVT som inloggningssida och startsida. Japan skulle säga att de skulle ändra nått till ett visst sätt sen göra exakt tvärtom, sen göra hämska ninjapop-ups när man minst anar och göra allt härligt färgglatt och barnporrvänligt.

Wiie kul när man är på sånt här nattligt konspirationshumör

Ge det till Danskarna
Det skulle bli mer av en utmaning, att pyssla ihop allting som lego för att se om man kan få det att funka... medans man dricker öl då givetvis

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.