Säljare på tradera som säljer Linux distributioner!

Permalänk
Medlem

Säljare på tradera som säljer Linux distributioner!

Får man verkligen göra detta? Han säljer en massa olika. Titta själva http://www.tradera.com/category/auctionlist.aspx?ftgnr=324766

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Jo, och varför skulle han inte göra det? Priserna var ju inte speciellt höga heller.

Permalänk

Ja det tror jag man får men lite fult är det allt tycker jag.
Men men, det går väl antagligen snabbare att få skivorna än att beställa någon annan stans så lite pengar kan han väl få.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är fulare än att köpa vilken sak som helst billigt och sälja den dyrt. Ingen är ju tvingad att köpa av honom.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Alla har inte bredband vetdu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

om ni kollar vad frakten ligger på så tjänar han nog bara någon krona/försäljning, tänk också på att tradera tar en viss procent på varans försäljningspris

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Alla har inte bredband vetdu.

Men många distributörer skickar ju även ut skivor själva och helt gratis också.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Det står honom helt fritt att försöka sälja grejorna, och det står alla andra helt fritt att låta bli att köpa om de inte gillar det. Så mycket svårare än så är det inte.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Men många distributörer skickar ju även ut skivor själva och helt gratis också.

Ubuntu är en i alla fall, då behöver du bara lägga till en tre fyra till så kan vi börja tala om "många".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Säljare på tradera som säljer Linux distributioner!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Får man verkligen göra detta? Han säljer en massa olika. Titta själva http://www.tradera.com/category/auctionlist.aspx?ftgnr=324766

Ja, det får man om man gör källkoden tillgänglig.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Ok. Trodde det var mot GNU. Men vad vet jag. Ingenting tydligen. :/ tyckte bara det var lite skumt att sälja något som är freeware.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Ok. Trodde det var mot GNU. Men vad vet jag. Ingenting tydligen. :/ tyckte bara det var lite skumt att sälja något som är freeware.

GNU och freeware är inte samma sak.

Permalänk
Medlem

Rent generellt så går bra att sälja... Är ju samma sak som distributörerna som säljer gör.

RedHat t.ex. har ju inte mer rätt till programvaran (bortsett från vissa delar som de utvecklat själva som t.ex. är inkluderade i RHEL) än vad den där snubben på tradera har.

Dock kan ju vissa distributioner ha vissa tillägg som inte får spridas hur som helst...

Edit: Flera saker verkar lite förvirrade.... Freeware är ett begrepp som inte har med saken att göra. GNU är ett operativsystem, GPL och LGPL är ett par licenser som kommer från GNU-folket.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Behöver han tillhandahålla källkod själv, eller kan han hänvisa till respektive distributörmakare?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Oj. My misstake, självklart menade jag GPL.. Sorry sorry.

Jag tycker att det fortfarande är lite slemmigt att sälja saker som folk har jobbat länge på och släpper gratis. Det är kanske inte är olagligt men han snor ju faktiskt cred av programerarna som har lagt ner sin själ och fritid i detta.

Men det är ju klart. Det är ju samma sak om någon tankar ner en låt. :/

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Oj. My misstake, självklart menade jag GPL.. Sorry sorry.

Jag tycker att det fortfarande är lite slemmigt att sälja saker som folk har jobbat länge på och släpper gratis. Det är kanske inte är olagligt men han snor ju faktiskt cred av programerarna som har lagt ner sin själ och fritid i detta.

Men det är ju klart. Det är ju samma sak om någon tankar ner en låt. :/

På vilket sätt snor han "creds" av utvecklarna? Han lär ju inte påstå att han har tillverkat all mjukvara själv.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Han påstår, som Ilja säger, inte att han har gjort mjukvaran, alltså snor han väl knappast creds...
Och jämförelsen med att tanka en låt... i så fall är det som att tanka en låt som artisten själv lagt ut på Internet för fri nedladdning...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tycker främst at det är lite fult att han säljer Ubuntu 5.04 och inte 5.10

Hur som helst strider inte det här mot licensvillkoren, dessutom står det i annonserna att mjukvaran finns att få gratis.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Hela poängen med OSS är ju att man får just den här friheten så länge man respekterar licensen. Det är ju det som gör konceptet bra. Och användbart. Enligt min åsikt är det meningen att man ska göra just så här.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

klickade in på en dist.
Hittade ganska snabbt:

Citat:

"Linux är ett fritt operativsystem, det jag tar betalt för är endast material samt pack och porto."

Så något olagligt gör han ju inte.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Hela poängen med OSS är ju att man får just den här friheten så länge man respekterar licensen. Det är ju det som gör konceptet bra. Och användbart. Enligt min åsikt är det meningen att man ska göra just så här.

Håller med. Snubben som säljer det hjälper ju faktiskt till att sprida fri mjukvara, alla ni som klagar vad har ni gjort för att stödja fri mjukvara?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Håller med. Snubben som säljer det hjälper ju faktiskt till att sprida fri mjukvara, alla ni som klagar vad har ni gjort för att stödja fri mjukvara?

Jag har tjatat på kompisar om att man slipper virus och annat dåligt. Men de fattar helt enkelt inte. De måste kunna spela sina spel, vilket är onödigt för spel är TRÅKIGT!!

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Jag har tjatat på kompisar om att man slipper virus och annat dåligt. Men de fattar helt enkelt inte. De måste kunna spela sina spel, vilket är onödigt för spel är TRÅKIGT!!

Sen så kan man spela rätt många spela om man pillar omkring med cedega också.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte-san
Sen så kan man spela rätt många spela om man pillar omkring med cedega också.

Det är ett helt spel i sig. Vill man spela spelen och inte bara spelet "Cedega - få spelen att funka", bör man hålla sig till Windows - tyvärr.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det som inte nödvändigtvis är helt tillåtet är att sälja just de tryckta skivorna pga trycket på dem, efterosm det - mig veteligen - inte är fritt att reproducera hursom - loggan är ett trademark t ex.

Dock har Mark Shuttleworth sagt att han vill att folk ska sälja skivorna vidare, eftersom det - precis som ni säger - sprider fri mjukvara.

Det var många lokala ubuntu-communities som gjorde vad de kunde för att stoppa försäljningarna när Mark gjorde det här uttalandet, och han uppmuntrade dem då att sälja själva - ska Ubuntu säljas så är det bättre om pengarna går till Ubuntu-communitiesen, jämfört med om de går till någonprivatperson någon stans.

I det läget kan jag inte låta bli att fundera på hur det lät. "Hej! Kommer du ihåg mig, jag som brukar tjata om att ni ska ta ner försäljningarna av Ubuntuskivor? Just det. Jag vill lägga till en sånn försäljning"

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Har även sett de sålt GIMP

märkliga typer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är ett helt spel i sig. Vill man spela spelen och inte bara spelet "Cedega - få spelen att funka", bör man hålla sig till Windows - tyvärr.

Äh, man måste ha lite utamaning här i livet

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.