Permalänk
Medlem

iBookproblem

Fick hem min nyinköpt iBook idag. Bootar upp, installerar alla uppdateringar för att sedan starta om den. Nu vägrar den boota igen.

Hälften av gångerna kommer den till den gråa bakgrunden med den där shockwaveliknande loggan som snurrar runt. Den andra hälften kommer ser man bara en bakgrund med ljusblå nyans.

Någon som vet hur man gör något åt detta?

Edit: Installerar om osx nu så det löser sig nog.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Låter som seriösa problem... Aldrig hört något liknande.
Testa att installera om.
Tryck in installationscdn och håll in C i booten.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som råkade ut för något liknande när han drog in 10.4.3 uppdateringen. Installerade om os x och nästa gång han la in 10.4.3 så gick det fint :/

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk
Medlem

Ibland kan behgörighetsproblem göra att operativet inte kan plocka in nya tillägg vid boot som det skall (går köra i verbose mode om man begriper sånt ).
In med installationsskivan och köra "skivverktyg" (menyn file tror jag) efter att man valt språk löser problemet - men det är ganska ovanligt numera...
När datorn är igång så borde du se något "recovered" i trash vilket är ett tecken på att installationsmanuset goofade... ...men nu är det ju löst så det behöver man inte bekymmra sig om.

Finns säkert bättre sätt

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Ibland kan behgörighetsproblem göra att operativet inte kan plocka in nya tillägg vid boot som det skall (går köra i verbose mode om man begriper sånt ).
In med installationsskivan och köra "skivverktyg" (menyn file tror jag) efter att man valt språk löser problemet - men det är ganska ovanligt numera...
När datorn är igång så borde du se något "recovered" i trash vilket är ett tecken på att installationsmanuset goofade... ...men nu är det ju löst så det behöver man inte bekymmra sig om.

Finns säkert bättre sätt

Gjorde det, fungerade inte. Men nu har jag installerat om osx iallafall. En erfarenhet rikare, och det verkar fungera nu. Har dock inte vågat mig på än att installera 10.4.3, men ska göra det snart.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

' command + v ' när du starta så kan du följa hela processen med kextar som laddas och servicar som startas - så kan du se vart det knasar
(om man har pervetioner åt det hållet )

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Uppdaterat till 10.4.3 nu, fungerade utmärkt. Måste haft en fruktansvärd otur förut. Tack ändå för hjälpen.

Edit: Nu när jag ändå har en tråd här... Hur gör jag för att enklast flytta hela mitt itunes-bibliotek från min pc till ibooken? Tänker mest då på t ex betyg och liknande.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Betyg etc. ligger inte det som mp3-taggar?

Annars kan du ju göra (dumma!) spellistor på pezen (om du har iTunes) med alla "betyg 5" alla "betyg 4" osv. ocvh exportera spellistan.
Sen importerar du spellistan för "betyg 5'" och markerar alla och sätter betyget till fem...
Tror det borde funka (utan att ha provat).
Gör ett prov först

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

betygen ligger inte som id3 taggar utan i en egen xml databas som itunes skapar, där ligger även sökvägar till filerna så det kan bli knivigt.

Permalänk
Medlem

iTunes kan ju exportera xml-databasen, men sökvägen är som sagt ett problem. Kanske du kan använda nån editor med sök/ersätt-funktion och byta ut typ D:\Musik mot /Users/kottkrig/Musik/ på alla filer?

Permalänk
Medlem

Re: iBookproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Fick hem min nyinköpt iBook idag.

Får man höra vad du tycker om den?

Permalänk
Medlem

Re: Re: iBookproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikl4ss
Får man höra vad du tycker om den?

Har inget direkt att klaga på, det mesta har väl att göra med att man inte är van vid systemet än. Har spenderat dagen med att importera foton till iPhoto, installerat lite program, njutit av den trådlösa friheten. Lekt runt helt enkelt.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm