Farfar stämd på nästan 5 miljoner

Permalänk

sen beror det på vart man tanka också

har ba 10/10

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av regedit
Menar du då att du betalar för spel / program / film till din ISP , att detta skulle ingå i ditt avtal med din internetleverantör ?

Man betalar ju via kassetavgiften. Detta är enligt vissa ett moraliskt berättigande när det gäller nedladdning av musik.
Då musikindustrin får in pengar när jag sparar undan semesterbilder på cd/dvd så kan det ju motivera att man då får någon slags "rätt" att få ta del av deras materiell, nämligen musiken. Får dom ens pengar, får man kopiera av dem. Åtminstone rent moraliskt. Att lagen sen säger något annat är ju en annan sak.

Angående detta belopp vid stämningar i USA så ska man nog vara glad att man inte bor där. Dom är ju inte förankrade i verkligheten för fem öre.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Man betalar ju via kassetavgiften. Detta är enligt vissa ett moraliskt berättigande när det gäller nedladdning av musik.
Då musikindustrin får in pengar när jag sparar undan semesterbilder på cd/dvd så kan det ju motivera att man då får någon slags "rätt" att få ta del av deras materiell, nämligen musiken. Får dom ens pengar, får man kopiera av dem. Åtminstone rent moraliskt. Att lagen sen säger något annat är ju en annan sak.
Angående detta belopp vid stämningar i USA så ska man nog vara glad att man inte bor där. Dom är ju inte förankrade i verkligheten för fem öre.

Där har du faktiskt en poäng. Oavsett vad man bränner ner på sina skivor och liknande så får ju industrin pengar av det... Det är ungefär som att man skulle tvingas betala tv-licens utan att det fanns några kanaler eller radio som finansierades av det, eftersom det gäller alla som köper skivor, oavsett vad som sen läggs på dem.

Men som sagt, Moral och etik verkar ju bara fungera åt ena hållet i denna värld, d.v.s. när styret kräver det av innevånarna...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Man betalar ju via kassetavgiften. Detta är enligt vissa ett moraliskt berättigande när det gäller nedladdning av musik.
Då musikindustrin får in pengar när jag sparar undan semesterbilder på cd/dvd så kan det ju motivera att man då får någon slags "rätt" att få ta del av deras materiell, nämligen musiken. Får dom ens pengar, får man kopiera av dem. Åtminstone rent moraliskt. Att lagen sen säger något annat är ju en annan sak.

Angående detta belopp vid stämningar i USA så ska man nog vara glad att man inte bor där. Dom är ju inte förankrade i verkligheten för fem öre.

Mjo , det är ju inne att lagra på kasetter nu för tiden.
Det hörs väl på namnet att den avgiften inte speglar verkligheten år 2005 eller ?
Den var väl dessutom tänkt att täcka sk privatkopiering och inte piratkopiering.
Jag har väl också hört nånstans att någon rättfärdigar sin kopiering genom att hänvisa till denna avgift , men det håller ju inte varken moraliskt eller juridiskt.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem

Men troligt att den stämmingen kommer gå igenom?

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiizard
Men troligt att den stämmingen kommer gå igenom?

Det är usa vi snackar om, skulle du bli förvånad ??

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av regedit
Mjo , det är ju inne att lagra på kasetter nu för tiden.
Det hörs väl på namnet att den avgiften inte speglar verkligheten år 2005 eller ?
Den var väl dessutom tänkt att täcka sk privatkopiering och inte piratkopiering.
Jag har väl också hört nånstans att någon rättfärdigar sin kopiering genom att hänvisa till denna avgift , men det håller ju inte varken moraliskt eller juridiskt.

Det spelar ingen roll vad den är avsedd för, oberoende om den är avsedd för privatkopiering eller ej så betalar jag pengar till musikindustrin när jag bränner ut mina semesterbilder. Varför skall dom få pengar från mig?
Så varför skulle inte detta kunna vara ett moraliskt berättigande gällande att ladda hem deras musik gratis när dom får pengar från mig som dom inte förtjänar?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Det spelar ingen roll vad den är avsedd för, oberoende om den är avsedd för privatkopiering eller ej så betalar jag pengar till musikindustrin när jag bränner ut mina semesterbilder. Varför skall dom få pengar från mig?
Så varför skulle inte detta kunna vara ett moraliskt berättigande gällande att ladda hem deras musik gratis när dom får pengar från mig som dom inte förtjänar?

Du får väl köpa skivor från www.wesellcd.com i fortsättningen då om du nu har behov av att lagra extremt mycket semesterbilder.
Jag förstår iofs hur du tänker men du kan ju knappast hävda det som ett argument i tingsrätten när du sitter med dvd-skivor fulla med film och musik om du förstår vad jag menar.

Edit : det är inte upp till dig att tolka lagen det sköter domstolen.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
det finns reda det där och hur ska du veta att pengarna går till det du tror att du betalar för ???? du skrev själv 10:-/albumet men
det är fortfarande bolagen som tar ca 80-90% av cashen som musiken rör sig om då den "äger" artisten i ett visst antal månader/år. och då kan du räkna ut hur mycket 80% av 10:- är...så om bolagen säger att "vi tar pengarna du får ditt om ca 3år"exempel dock" så har jag inget att säga till om så länge det inte står i kontraktet att det inte funkar så och det kan jag tala om att då får du halka över nåt jävligt bra bolag.

Jag förstår din tanke och jag håller med dig men då skulle egentligen alla artister haft sitt eget bolag på nåt sätt vilket krävs mycket resurser och tid och framför allt pengar, då du ska ha producent,mixxare, all utrustning o.s.v

där har jag lite försprång då jag producerar det mästa av mitt själv och även text och mixxning ,utrustning o.s.v. men så tjänar man inte direct stora pengar. då tjänar du endast mer eller mindre det du säljer på nätet men du ska ju reklamera dig själv också ??? MTV ? tror du dom kostar ? Ztv inte bättre....

ne jag förstår hur du tänker och det här jag skrev nu sust var bara en tanke jag hade som skulle utfylla dina skrivningar

Du missupfattade vad jag menade. Har du skrivit kontrakt med ett skivbolag så är du ju redan "fast" jag ser framtiden där det finns företag där du får hyra en studio för att spela in/redigera din musik, sen säljer du den själv eller via någon "samlingssida" på nätet i mp3-format. Skivbolag existerar inte längre då de inte längre behövs. Det enda vettiga de har idag som är svårt att få tag i på annat sätt är kanske en bra studio vad jag kan se ivf. Reklam finns det ju reklambyråer till. Detta kanske kommer kosta lite mer pengar för artisten själv, men som i alla andra brancher så måste man ju satsa lite om man vill kunna vinna stort.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Det bästa vore kanske att lägga en piratskatt på all lagringsmedia och släppa kopieringen fri.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av regedit
Det bästa vore kanske att lägga en piratskatt på all lagringsmedia och släppa kopieringen fri.

Finns ju redan en skyhög kassett avgift.. räcker inte det.... tycker det är dubbelmoral av alla företagen. Sony/TDK/Maxell etc... de vill inte ha piratkopiering ändå så säljs deras dvdr skivor i hundratusentals upplagor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av regedit
Du får väl köpa skivor från www.wesellcd.com i fortsättningen då om du nu har behov av att lagra extremt mycket semesterbilder.
Jag förstår iofs hur du tänker men du kan ju knappast hävda det som ett argument i tingsrätten när du sitter med dvd-skivor fulla med film och musik om du förstår vad jag menar.

Edit : det är inte upp till dig att tolka lagen det sköter domstolen.

Det var ju därför jag skrev moralisk och inte juridisk rätt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Något som vi kan hålla med om. Japanerna är kultiverade, intelligenta och väldigt vänliga. Det är inget som man kan säga om Amerikaner.

-k0nsl

Hoppas du baserar det uttalandet på de japaner och amerikaner du faktiskt träffat?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Hoppas du baserar det uttalandet på de japaner och amerikaner du faktiskt träffat?

Jag kan iallafall säga att jag håller med baserat på de amerikanes och japaner jag träffat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Hoppas du baserar det uttalandet på de japaner och amerikaner du faktiskt träffat?

O ja. Naturligtvis finns det även intelligenta, kultiverade Amerikaner också. Om man kollar väldigt nogrannt.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Det var ju därför jag skrev moralisk och inte juridisk rätt.

Så din moral säger att det är rätt att t.e.x. planka in på en teater då kulturen är subventionerad via skattepengar , även om biljetten kostar 150 spänn.
"Jag går så sällan på teater och betalar skatt för det mest hela tiden känns det som så nu borde jag banne mig få gå gratis."

Edit Morkiz : Den skyhöga avgiften är svindlande 0,25 öre / Mb vilket gör typ 175 öre eller 1,75 kr för en cd-skiva.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av regedit
Så din moral säger att det är rätt att t.e.x. planka in på en teater då kulturen är subventionerad via skattepengar , även om biljetten kostar 150 spänn.
"Jag går så sällan på teater och betalar skatt för det mest hela tiden känns det som så nu borde jag banne mig få gå gratis."

Student, så jag skattar inte så värst mycket.

För övrigt skrev jag att det kan motivera. Inte att det nödvändigtvis måste göra det.

Angående ditt ex så finns det nog vissa som skulle motivera ett sådant agerande.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av regedit
Edit Morkiz : Den skyhöga avgiften är svindlande 0,25 öre / Mb vilket gör typ 175 öre eller 1,75 kr för en cd-skiva.

Det är precis sak samma hur mycket avgiften är på, man får ändå betala för nått man är oskyldig till (om man nu är det). Det är moraliskt och etiskt fel, och då det dessutom är styret som beslutat om det är det ännu värre. Hur skulle det va om vi använde skattepengar för att brottslingar skulle ha råd med sina böter? Det är ju sak samma hur mycket skattepengar eller hur höga böter, det är ändå fel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är precis sak samma hur mycket avgiften är på, man får ändå betala för nått man är oskyldig till (om man nu är det). Det är moraliskt och etiskt fel, och då det dessutom är styret som beslutat om det är det ännu värre. Hur skulle det va om vi använde skattepengar för att brottslingar skulle ha råd med sina böter? Det är ju sak samma hur mycket skattepengar eller hur höga böter, det är ändå fel.

Tror du att brottslingar alltid betalar för vad de har ställt till med ?
De får böter och många av dem har inte en spänn att betala med vilket innebär att jag får stå även för deras misstag.
Jag har aldrig påstått att skatter är rättvisa ,jag har tex inga barn men får ändå betala barnbidrag till föräldrar som valt att skaffa.
Att skatta är aldrig roligt , men kanske ibland tyvärr nödvändigt.
Egentligen bryr jag mig inte så mycket om jag lägger mer eller mindre pengar i skatt bara pengarna går till någonting vettigt.
Skulle gärna lägga lite warez-skatt för att få tanka grejer 24/7 för att slippa riskera 16000 i skadestånd till filmindustrin för en enda film.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem

Bah inlägget hamnade i fel tråd förlåt att jag gravde upp denna.