Drivrutinsupplevelse (Windows XP v.s. Ubuntu)

Permalänk
Medlem

Drivrutinsupplevelse (Windows XP v.s. Ubuntu)

Häromdagen installerade jag Windows XP 64 bit på min dator. Döm om min förvåning när jag upptäckte att det inte fanns några drivrutiner för min skrivare (En canon S630) samtidigt så tuffar skrivaren alldeles utmärkt under ubuntu. Och så säger folk att windows har mycket bättre hårdvarustöd än linux.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

saken är nog den att hade du testat 1000 stycken så hade nog fler funkat med windows än ubuntu... nu är jag ingen expert så jag säjer inte att det är så, men JAG tror att det är så...

annars så tar det väl inte många sek att tanka hem drivrutiner till windows från canons hemsida?

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virr3
saken är nog den att hade du testat 1000 stycken så hade nog fler funkat med windows än ubuntu... nu är jag ingen expert så jag säjer inte att det är så, men JAG tror att det är så...

annars så tar det väl inte många sek att tanka hem drivrutiner till windows från canons hemsida?

Förutsatt att det finns drivrutiner, vilket det inte gör.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Förutsatt att det finns drivrutiner, vilket det inte gör.

Klart det gör! Jag hittade iaf drivrutiner till:

EDIT: Missade att du hade XP64. Fel av mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frhog
Klart det gör! Jag hittade iaf drivrutiner till:
..

Ser du 64-bitars drivrutiner för Windows XP 64 nånstans?

Det gör då inte jag

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Shit! Missade att det skulle va till XP64. Sorry Haffe att jag inte läste ditt första inlägg bättre...

Permalänk
Medlem

Detta är ju den stora fördelen med öppna drivrutiner: att de kan kompileras för en massa olika arkitekturer. Idag är ju i princip bara grafikkortsdrivrutinerna ATis och Nvidias senare kort stängda. Öppenheten har ju dock ett pris, nämligen att många företag inte vill släppa specarna på sin hårdvara, så många drivrutiner tar lång tid på sig att komma/kommer aldrig.
Slutligen så är det rätt löjligt att dra slutsatsen att Ubuntu stöder mer hårdvara utifrån erfarenheter med en skrivare.