Vilken är den mest användarvänliga linuxdisten?

Permalänk

Vilken är den mest användarvänliga linuxdisten?

Som topicen lyder - vilken Linuxversion är den som är lättast att förstå sig på? Jag använder både Mac OSX (har erfarenhet av Jaguar, Panther och just nu Tiger), och har använt Windows 95, 98, 2000 och XP. Bland samtliga av dessa operativsystem har jag känt mig som hemma - allt har känts naturligt.

Men vilken är den mest användarvänliga Linux-dist som tillverkats? Medan jag skriver det här, håller jag på att installera Ubuntu på min skoldator (laptop) och det går så där =/ Var ganska krångligt när man kom till partitioneringsdelen, vet inte om jag gör rätt... :S och sen bad programmet mig att ta ut skivan, för att den skulle kunna boota upp från hårddisken. Resultatet: Invalid boot drive :S Håller nu för andra gången på att göra installationen, och läser dokumentationen så gott det går. Är ganska känsligt eftersom det är min skoldator, med Officepaket, First Class, alla arbeten m.m.

---> Men nog skitsnackat! (Ursäkta min dryghet, en aning berusad) --> Vilken är den mest lättillgängliga och användarvänliga (utseende, inbyggd hjälp, enkelhet) linuxdisten?

Obs! Formulera svaren enligt följande, för att det ska bli tydligare och för att fler _helt_ oinvigda i linux-världen ska kunna ha nytta av tråden, exempel:

1. (namn) Ubuntu
2. (anledning) Därför att det är ett jävligt afrikanskt ord. Dessutom är det den enda disten där jag förstått hur man installerar program.
3. (jämförelse) Jag har även testat Red Hat och Mandrake.
4. (tips) Om du föredrar ett snyggt OS, välj då XXX.

Hoppas jag inte blir virtuellt dödad för denna tråd Låt den växa! Tror att många behöver den.

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem

1 Debian
2. Stabilt inte överdrivet svårt, man lär sig mycket, massa trevliga paket genom apt-get.
3. Ungefär som ubuntu då ubuntu bygger på debian, men debian är lite svårare.
4. Läs lite manualer innan du börjar.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Inaktiv

1. Arch Linux
2. Pacman, Pentium-Optimerad, Bleeding edge, Enkel att installera, Bra dokumentation
3. I stil med Slackware fast med en bra pakethanterare (pacman)
4. http://xerxes2.1go.dk/archlinux/archlinux_start.php <--- Installationsguide på Svenska.

Permalänk
Medlem

1. Kubuntu.
2. Samma som ubuntu fast med KDE som desktop.
3. Ubuntu.
4. Ska du spela så kör inte linux.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

1. Ubuntu
2. Jag skulle hävda att [k]Ubuntu är mer användarvänligt än Debian. Det är faktiskt enklare att installera om man inte har någon tidigare Linux-erfarenhet. Färre sakera att bry sig om, mer bitar som bara blir rätt från början. I de flesta fall kan man låta Ubuntu-installern själv lista ut hur man ska partitionera och allt blir rätt, men i vissa fall kan nästan vad som helst gå snätt.
3. Har kört en massa olika distar, men på senare tid bara Slackware, Debian och Ubuntu
4. Tro inte på gentoo, det är bara jobbigt.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

1. Mandriva
2. Mandrake/Mandriva har alltid varit (och kommer alltid vara?) den mest användarvänliga disten.
Med användarvänlighet menar jag en helt och hållet grafisk och lättförstådd installation (som folk från windows och Mac kan förstå) samt grafiska inställningsprogram för alla avancerade inställningar såsom samba, brandvägg, konton, etc, etc.
3: Har under årens lopp testat Red Hat, Suse, Novell Linux, Fedora, Ubuntu mfl
4. Själv användar jag Ubuntu - men rekommenderar fortfarande Mandriva som det bästa alternativet för "nybörjare".
Ubuntu är bra - men man måste fortfarande göra en del avancerade inställningar textbaserat.

Permalänk
Medlem

1. Gentoo
2. inte så svårt som alla säger, bara att följa den riktigt bra manualen på deras hemsida
3. jag har testat det mesta och gillar ubuntu och gentoo bäst
4. Mac OS X är ändå bäst

Permalänk
Medlem

1. SUSE
2. Ett av distarna som har mest möjligheter att göra inställningar grafiskt
3. Har kört slackware/debian/gentoo/Suse/linuxfromscratch, debian är det jag kör då det har trevlig pakethanterare. Men inget del på dom andra heller.
4. Tja detta går ju inte o svara på, för om man vill ha det snyggt och personligt så får man skapa utessendet själv. Finns väll verktyg för varenda OS för att hotta upp skrivbordet.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

1. Arch Linux
2. Simpelt, Bra packethanterare, BSD-stil på initscriptsen
3. Typ Slackware/Crux likt, fast med bättre packethanterare
4. Fedora är annars trevligt, speciellt om man är nybörjare

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

Liten sidenote om gentoo: som extrem linux-noob försökte jag installera gentoo för att få en bättre uppfattning om hur systemet är uppbyggt, lyckades utan problem på första försöket, helt tack vare handboken som är väldigt bra. Svårt är det inte, om man nu inte hör till dem som saknar förmåga att hitta information på internet på annat sätt än att skapa en ny tråd i ett forum.

Trots det rekommenderar jag nog inte gentoo om du bara vill att allt ska fungera. Du lär dig säkert en hel del, men det blir snabbt irriterande med alla småsaker som måste ordnas. Så:

1. Ubuntu, det borde du lyckas med :). Varför vill du ha linux förresten, om du känner dig hemma med de andra?

2. Isn't it nice when things just work?

3. Bygger på Debian, sägs ha väldigt bra (läs omfattande) hårdvarustöd.

4. Mac OSX. Eller Linux, som kan vara snyggt, men på ett helt annat sätt.

Nu har jag i och för sig börjat kasta blickar på LFS... Det här kommer att sluta med att jag om ett halvår skapar trådar med frågor som "hur programmerar jag ett operativsystem i assembler?" och "någon som har en guide till att skriva en egen x-server?".

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är väldigt lätt att komma igång med, nästan för enkelt faktiskt. Installationen bör vem som helst klara som har installerat program på en PC eller ett operativsystem. Nästa steg är lite större, att komma igång med systemet. Det är inte nödvändigtvis svårare än Windows peka och klicka, bara annorlunda. Med Ubuntu kommer man en bit genom att klicka på olika knappar men ganska snart kommer man att tvingas gräva under ytan. Då finns det två val man kan göra. Boota upp Windows eller helt enkelt läsa sig till lite kunskap. Posix är inte intiutivt, men väldigt trevligt när man lärt sig grunderna.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Ännu en gång har morsans dator drabbats av virus så jag tänkte att det var dags för något drastiskt. Jag tänkte jag skulle installera linux på hennes dator. Vilken distrubition tror ni hon skulle trivas bäst med? Den ska vara jävligt lättanvänd och måste finnas på svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
Ännu en gång har morsans dator drabbats av virus så jag tänkte att det var dags för något drastiskt. Jag tänkte jag skulle installera linux på hennes dator. Vilken distrubition tror ni hon skulle trivas bäst med? Den ska vara jävligt lättanvänd och måste finnas på svenska.

Ubuntu helt klart.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Ubuntu helt klart.

Leta runt lite på deras sida efter info om det fanns fanns på svenska men hittade inget bra svar. Gör det det? Och tror ni det finns nått hopp för min mor att lära sig det. Det hon gör vid datorn är typ surfa, skicka mail, betala räkningar och titta på foton hon tagit med kameran (så någon form av import-program för kameran krävs ju tex).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
Leta runt lite på deras sida efter info om det fanns fanns på svenska men hittade inget bra svar. Gör det det? Och tror ni det finns nått hopp för min mor att lära sig det. Det hon gör vid datorn är typ surfa, skicka mail, betala räkningar och titta på foton hon tagit med kameran (så någon form av import-program för kameran krävs ju tex).

Då har du ikke sökt ordentligt.

http://ubuntu-se.org/Wiki/
http://www.ubuntulinux.se

Och ja, om hon skall sitta vid UNIX så tror jag Ubuntu är det bästa för hennes ändamål.

1. Ubuntu
2. Simpelt, säkert men ändå avancerat. Passar vemsomhelst.
3. Har testat Archlinux, gentoo samt Red Hat.

Permalänk

1. Ubuntu
2. Simpelt och säkert
3. Testade att installera freebsd men det gick inget vidare
4. Köp en Mac Mini

xtimmyx: http://ubuntulinux.se/
skulle rekommendera att ladda ner "live cd" (låter en testa ubuntu utan att installera det), då kan du och morsan pilla på det och kolla om det är ngt för er.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen, jag hittade svensk version direkt efter. När vi ändå är inne på ämnet, vilket är "det bästa/mest lättanvända/gärna svenska" programmet för att importera/organisera digitalkamerabilder till linux?

Permalänk
Medlem

Jag måste nog backa upp etnica och säga Suse. Det är riktigt bra och användarvänligt. Det har allt man kan kräva av ett användarvänligt system, och är mer "färdigt" än Ubuntu exempelvis.

Pluggar du in din digitalkamera i Suse så startar digikam(?) automagiskt har jag för mig.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
Tackar för tipsen, jag hittade svensk version direkt efter. När vi ändå är inne på ämnet, vilket är "det bästa/mest lättanvända/gärna svenska" programmet för att importera/organisera digitalkamerabilder till linux?

Importprogramet som kommer med gnome.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
Tackar för tipsen, jag hittade svensk version direkt efter. När vi ändå är inne på ämnet, vilket är "det bästa/mest lättanvända/gärna svenska" programmet för att importera/organisera digitalkamerabilder till linux?

Konqueror är överlägset. Skriv bara camera:/ som sökväg.