operativsystemet tar mycket plats på iBooken

Permalänk
Medlem

operativsystemet tar mycket plats på iBooken

hej hej. köpte mig en iBook 12" idag, änsålänge mycket mycket nöjd.
Tycker bara att operativsystemet tar lite mycket plats. När jag fick den var det 26 gb ledigt av 37 gb. Har ni tips på saker som man inte använder som kan tas bort? Folket i affären påstod att operativsystemet tog endast 2-4gb.

en fråga till, tycker ni de är värt att uppgradera från 512 till 1024 mb i ram?

Mvh Simon

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Skrivadrivrutiner och språkstöd är väl det som kan ta bort?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Framförallt iLife tar plats och det tillhör inte operativsystemet så ingen har ljugit för dig. Ta bort Garageband, iDVD och iMovie så får du plats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Skrivadrivrutiner och språkstöd är väl det som kan ta bort?

hur gör jag för att ta bort dom då?

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Annars skulle du gjort som jag och beställa med 60GB hdd istället

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

På min 40GB disk på powerbooken har jag utan min Usermapp 32GB ledigt...
Dock blir det ny disk snart ändå. Köper mig en 100GB och pluppar in nu i dagarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Annars skulle du gjort som jag och beställa med 60GB hdd istället

Har ju en extern också.

Men till frågan vilka filer är de man ska ta bort? Måste finnas en massa språkfiler man kan ta bort ju.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Har ju en extern också.

Men till frågan vilka filer är de man ska ta bort? Måste finnas en massa språkfiler man kan ta bort ju.

Det första jag gjorde när jag fick hem min iBook var att installera om den. På så vis kunde jag välja bort allt onödigt jag inte ville ha. Vet inte om man kan avinstallera språkfiler m.m. i efterhand på något smidigt sätt.

Visa signatur

i am a sig. please don't eat me.

Permalänk
Medlem

Det finns ett program som heter monolingual eller nåt, sök på versiontracker.com, det programmet rensar bort onödiga språkfiler (brukar hamna på en fem-sexhundra MB).

Skrivardivisarna är det bara att slänga om du inte använder dem och vips har du fått en ledig gig till.

Garageband tar med sina ljudbibliotek upp mellan 2 och 3 gig, använder du inte programmet är det bara att leta reda på GB + ljudbibliotek och slänga (tänk på att imp-faktorn på en dator utan GB är lägre än på en dator med GB).

Permalänk

Såg att iDVD tar 1,5 GB och det är lite onödigt, speciellt om man inte har en superdrive. Bara att slänga.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!