Permalänk
Melding Plague

Opteron 165 testad

<font style="font-size: 10pt"><b>Opteron 165 testad</b></font> <small class="small">lördag 12 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f..." target="_blank">AMDZone</a> har skrivit en överklockningsrecension om AMD Opteron 165, en billig dual-core Opteron för Socket 939 som snabbt blivit känd som en rysligt bra överklockare. Med en klockfrekvens på 1,8 GHz och 1 MB cache per kärna är den ett intressant alternativ till Athlon 64 X2 3800 som visserligen har högre klockfrekvens men mindre cache. AMDZone lyckades överklocka sitt exemplar från 1,8 GHz till 2,5 GHz med luftkylning, lägre än de hade hoppats på men ändå ganska respektabelt.
<br />
<br /><i>Armed with our Vantec Tornado fan we started upping the CPU clock slowly. We dropped memory speed to 1/2, and the HyperTransport multiplier to 3X. We also bumped up CPU voltage as high as 1.55V, but found 1.45 to be the sweet spot after a lot of testing. We were able to reach 2.5GHz for a 700MHz overclock, but we are hoping for 3GHz. We are burning in the CPU still, and we are hopeful that we will squeeze more out of it. We may even throw some Prometia cooling its way.</i>
<br />
<br />Med tanke på att Opteron i vissa fall är <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=519428">billigare än Athlon 64 X2</a> och att även single core-Opterons för Socket 939 <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=508564">överklockar bra</a> så är det nog ingen dum idé att även titta på Opteron om man funderat på en ny AMD-processor.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice Dualcore är nog framtiden hoppas jag ! Även quadcore osv senare såklart

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Är det jag som börjar bli senil eller.

Vad är skillnaden mellan Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB och en Opteron 175, 2.2GHz, Socket 939, 2MB ?

Dom flesta andra opteron vet jag har dubbelt så stor cashe. Och i så fall är det den ända skillnaden ?

Börjar inte modellförvirringen bli en aning stor nu ?

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Är det jag som börjar bli senil eller.

Vad är skillnaden mellan Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB och en Opteron 175, 2.2GHz, Socket 939, 2MB ?

Dom flesta andra opteron vet jag har dubbelt så stor cashe. Och i så fall är det den ända skillnaden ?

Börjar inte modellförvirringen bli en aning stor nu ?

Enda skillnaden är att Opteron har en 9x multi och är betydligt billigare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Enda skillnaden är att Opteron har en 9x multi och är betydligt billigare.

Ehm? Båda processorerna körs ju i 2,2GHz så annan multi har väl Opteron knappast?

Skillnaden är ju priset och att den heter Opteron. Typ

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

AMD Opteron 165 finns väl inte att hitta någonstans eller? Hur som helst så verkar den vara rätt så poppis sista tiden

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Discokungen

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313936&cks=PRL

Räkna med minst 10 dagar innan du får den.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Det är ju fan löjligt att det ska vara ett sånt jävla motstånd mot att presentera lite prestandatester på dessa prollar... Så jag hoppas att dom håller vad dom lovar om att dom ska testa dom mera.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Det är ju fan löjligt att det ska vara ett sånt jävla motstånd mot att presentera lite prestandatester på dessa prollar... Så jag hoppas att dom håller vad dom lovar om att dom ska testa dom mera.

Även om jag håller med lite så lär väl inte testerna förvåna nån ändå?
Det intressanta är ju vad de kostar och hur mycket de klockar, hur de sen presterar är ju likvärdigt med X2 versionerna.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att vissa spelomptimerande funktioner saknas i Opteron?

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Är det jag som börjar bli senil eller.

Vad är skillnaden mellan Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB och en Opteron 175, 2.2GHz, Socket 939, 2MB ?

Dom flesta andra opteron vet jag har dubbelt så stor cashe. Och i så fall är det den ända skillnaden ?

Börjar inte modellförvirringen bli en aning stor nu ?

Opteron är till server/workstation segmentet från AMD. Eftersom Opteron även är till multiprocessorsystem där modellerna finns i 1xx, 2xx och 8xx serien så måste även 1xx serien finnas. Nu är ju även 1xx serien till Socket939 vilket gör att det inte är någon skillnad på 1xx och vanliga Athlon64'or/Athlon64 X2'or.

Däremot så är AMD mer noggranna med tillverkningen av Opteron processorerna och ger processorerna större hålrum frekvensmässigt. Det är därför dom överklockar så bra som dom gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Är det inte så att vissa spelomptimerande funktioner saknas i Opteron?

Opteron, Athlon64 X2, Athlon64 FX, Athlon64, Turion64 och Sempron bygger alla på K8 kärnan och är samma processor, så nej, Opteron är samma processor.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk

De borde testa en annan divider.. Själv kan jag absolut inte köra 1:2 med min Venice på min DFI-bräda.
Processorn maxxar i 2,3GH då, medan den kan gå upp i 2,9 med rätt divider.

Dividerproblemet kanske ligger till 100% i processorkärnan och i så fall var det ju tough luck, men vad jag har förstått så spelar bios också en viss roll...
De borde iaf testa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
Opteron, Athlon64 X2, Athlon64 FX, Athlon64, Turion64 och Sempron bygger alla på K8 kärnan och är samma processor, så nej, Opteron är samma processor.

Det finns olika revisioner av K8-kärnan som innehåller olika funktioner. Just Opteron-processorerna tror jag är samma kärnor som motsvarande (eller bättre) A64-processorer.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Läste en liknande tråd i ett annat forum. Där var så gott som alla eniga om att välja X2 framför Opteron. En skrev nåt i stil med "jag skulle aldrig sätta en Opteron i en dator som har fler arbetsuppgifter än att enbart agera server". Vad kan ligga bakom ett sånt uttalande? Som sagt, förvirringen är stor där ute

Visa signatur

Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM, Geforce 7800GT, SB Audigy 2 ZS.

Permalänk

Många teorier är det å ytterst lite fakta kommer fram... Dom flesta normalbegovade mäniskor är kapabla att instalera och köra PCMark/3DMark och liknande program så jag förstår fortfarande inte varför det ska vara så svårt...

Dom superPI resultat imponerar inte alls... jag får bättre resultat vid 2700MHz än vad en Opteron vid samma klocknig. Då får jag dessutom köra med kassa timings pga mitt moderkort...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimmaboy
Läste en liknande tråd i ett annat forum. Där var så gott som alla eniga om att välja X2 framför Opteron. En skrev nåt i stil med "jag skulle aldrig sätta en Opteron i en dator som har fler arbetsuppgifter än att enbart agera server". Vad kan ligga bakom ett sånt uttalande? Som sagt, förvirringen är stor där ute

Okunnighet skulle jag säga ligger bakom ett sånt uttalande, då Opteron 1xx serien är exakt samma processorer som X2:orna (4400+ & 4800+ då de är de med 1MB cache/kärna). Däremot om du kollar på Opteron 2xx & 8xx så är skillnaden att de har fler HT länkar som är gjorda för trafik direkt mellan processorerna. Finns inget som gör att en Opteron skulle vara sämmre än en X2:a i spel osv.

Permalänk

skiter i text, vill se lita tester och sånt nu !!

hur dom benchar, spel etc etc:D

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Här är överklockningstråden för socket 939 Opterons med 1 kärna (dvs 1xx):
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=51767...

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?