Test av Western Digital SE16 400 GB

Permalänk
Melding Plague

Test av Western Digital SE16 400 GB

<font style="font-size: 10pt"><b>Test av Western Digital SE16 400 GB</b></font> <small class="small">söndag 13 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
<a href="http://www.pcstats.com" target="_blank" >PCStats</a> har lagt upp en recension av Western Digitals nya 400 GB stora hårddisk. Denna har förutom en buffert på allt vanligare 16 MB, en ovanligt tyst arbetsnivå. <br /><br />På grund av den stora buffertstorleken presterar den bara lite sämre än den snabbare Western Digital Raptor i testet. Dock saknar WD SE16 stöd för NCQ, Native Command Queing, en funktion som blir allt vanligare i moderna hårddiskar.<br /><br /> <I> "Consumers looking to maintain a speedy storage system without skimping on capacity will find that the Caviar SE16 WD4000KD delivers 400GB of storage very nicely indeed."<br /></I> <br /><br />Läs recensionen hos <a href="http://www.pcstats.com/ArtVNL.cfm?articleid=1885&page=1" target="_blank" >PCStats.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra suck. NCQ är framtiden köpa en disk utan NCQ idag är nog inte så smart...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sabbe
Vad gör NCQ?

Det står nog i FAQ i lämplig forumsavdelning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Tack vare den stora buffertstorleken presterar den snäppet sämre än den andra hårddisken i testet, Western Digital:s Raptor. Dock saknar WD SE16 stöd för NCQ, Native Command Queing, en funktion som blir allt vanligare i moderna hårddiskar.

Tack vare?
Bufferten lär väl inte ha gjort att disken presterade sämre? (står väl visserligen inte så men är lätt att få det intrycket).

Att den saknar NCQ känns inte alls som en negativ sak då NCQ oftast ger sämre prestanda. Självklart beroende på applikation och implementation men då de flesta hittils (på konsumentsidan) försämrat prestandan så skulle jag nog inte se det som en nackdel att den inte hade NCQ.

Ang. testet så säger dom att mycket av prestandan beror på cachen men såvitt jag vet så har man inte testat hur mycket 16mb hjälper mot 8mb (finns inga modeller som är likvärdiga bortsett från cachen).

Tvivlar starkt på att den är så tyst som de påstår att den är. Möjligtvis om man har högljudd kylning men när man satsar på tysta komponenter så tror jag att den kommer framträda betydligt mer.

Permalänk
Medlem

Ovanstående skribent, du har rätt i vad du skriver, och jag tror han missat att skriva dit:

Citat:

Tack vare den stora buffertstorleken presterar den BARA (el. dylikt ord) snäppet sämre ...

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Från http://www.storagereview.com/php/cms/cms.php?loc=news_content...

Citat:

Though spec sheets fail to mention it, the 400 GB SE16 supports NCQ. It’s the same physical drive as the RE2, a drive targeting the multi-user market where such a feature is a necessity.

Också felaktigt i artikeln är att Intels sydbryggor inte stöder NCQ, vilket de gör fr.o.m. ICH6.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tvivlar starkt på att den är så tyst som de påstår att den är. Möjligtvis om man har högljudd kylning men när man satsar på tysta komponenter så tror jag att den kommer framträda betydligt mer.

Wd's nya diskar är faktiskt läskigt tysta. Min 320gigare (dock en skiva mindre) hörs inte ens om du lägger örat mot den i idle (läs: lågt motorljud, tack vare fsb-lager.) När den jobbar skickar den däremot en hel del vibbrationer ifrån sig som kan bli ett problem särskilt om man har aluminiumchassie och inte har hängt upp den i elastiska band lr har den på skummgummi.

I ett chassie som Antec P150 som har stålstomme och elastiska band bör den vara svår att höra. (hör aldrig mina WD i mitt chassie)

Jag kan även nämna att då 400gigaren har samma ytterhölje som Raptorn, gör detta att den är väldigt lätt att kyla vilken i sin tur innebär lägre totalt oljud.

Permalänk
Medlem

De är tysta

Ja vad kan jag säga annat att jag har 2 st sådana diskar och är mycket nöjd.
De 2 är mycket tystare än min raptor.
Inga problem med värme eller tillfälliga ljud peakar som raptorn har när den jobbar.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.