Permalänk

Ubuntu 5.04 nätverksproblem

Hej!

Jag har installerat Ubuntu trots att jag är helt ny på Linux. Under installationen säger den åt mig att den inte kan konfigurera DHCP-anslutningen och frågar om jag vill göra det manuellt.

Det vill jag ju såklart, men då vill den ha en massa adresser som jag inte kan eller vet vad det är för något. Väl inne i Ubuntu kan jag inte hitta något nätverk eller ansluta till internet.

Jag vill kunna ansluta både med mitt trådlösa D-Link DWL-510 och med mitt integrerade Realtek Gigabit Ethernet. Vad ska jag göra?

Jag är, som sagt, helt ny på Linux, så jag vet ingenting om det.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

Jag lät den konfigurera min DHCP automatiskt och allt fungerar.
Fast jag har inte trådlös uppkoppling. Har hört att det är lite klydd med trådlösa uppkopplingar.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Okej, tack för ditt svar. Jag försökte också få den att konfigurera automatiskt, men den misslyckades med det. Jag har försökt tre ggr.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

OffT: sry för att jag bumpar gamal tråd men ville inte göra ny när det redan fanns en!

OnT:
Jag har precis samma problem, jag har kollat på andra länkar här men har inte fattat hur man ska göra.. finns det inget sätt att få nätverket att funka efter man har installerat ubuntu?

Visa signatur

p3 Coppermine @ 999 Mhz | ATi 700 | 256 SDRAM @ 133Mhz CAS3 | 40 Gb | 17" CRT |

AMD Sempron 3000+ | 6600GT | 1024 ddr @ 200Mhz | 750 Gb | 21" CRT |

Permalänk

Nu låter det hela lite luddigt. Vilket nätverk talar du om? Trådlöst eller? Vilket wlan-kort har du isåfall? Berätta mer för detta är alldeles för lite information.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok ska utrycka mig klarare,
jag har inte trådlöst nätverk,
jag har en Dlink 604 och har 2 datorer kopplade till den, den har windows installerat och kan komma åt internet men hittar inte den andra datorn.

den andra datorn kör ubuntu och kommer varken åt internet eller den första datorn..

hoppas att ni förstår nu

Visa signatur

p3 Coppermine @ 999 Mhz | ATi 700 | 256 SDRAM @ 133Mhz CAS3 | 40 Gb | 17" CRT |

AMD Sempron 3000+ | 6600GT | 1024 ddr @ 200Mhz | 750 Gb | 21" CRT |

Permalänk

vad händer om du skriver "sudo ifconfig" i terminalen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kommer massa text? Jag har inte tid att skriva allt som kommer upp just nu men är det något speciellt jag ska leta efter?

*Ps skriver ner allt som kommer imorgon har slutprov att plugga till nu, tacksam för all hjälp! DS*

Visa signatur

p3 Coppermine @ 999 Mhz | ATi 700 | 256 SDRAM @ 133Mhz CAS3 | 40 Gb | 17" CRT |

AMD Sempron 3000+ | 6600GT | 1024 ddr @ 200Mhz | 750 Gb | 21" CRT |

Permalänk

Skriv vilka "eth*" du har.

Visa signatur
Permalänk

athup/ethup finns inte i Ubuntu, network-manager används där.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte-san
athup/ethup finns inte i Ubuntu, network-manager används där.

Vad pratar du om? Man kan köra t.ex. "sudo ifconfig eth0 up" för att få igång nätet om man har haft nätverkssladden urkopplad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade att skriva sudo ifconfig i terminalen nu men när jag trycker på enter så händer inget utom att den hoppar en rad ner..

Edit: Jag har inte Ubuntu 5.04 utan jag har 5.10 hoppas det inte gör någon större skillnad.

Visa signatur

p3 Coppermine @ 999 Mhz | ATi 700 | 256 SDRAM @ 133Mhz CAS3 | 40 Gb | 17" CRT |

AMD Sempron 3000+ | 6600GT | 1024 ddr @ 200Mhz | 750 Gb | 21" CRT |

Permalänk

Låter mycket märkligt men testa att skriva "sudo ifconfig eth0 up" och se vad som händer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade det så kom det sån "Password: " så skrev jag mitt loginpassword så hände inget =/

Ska testa att byta PCI slott och TP-sladd ikväll o testa samma sak imorgon

Visa signatur

p3 Coppermine @ 999 Mhz | ATi 700 | 256 SDRAM @ 133Mhz CAS3 | 40 Gb | 17" CRT |

AMD Sempron 3000+ | 6600GT | 1024 ddr @ 200Mhz | 750 Gb | 21" CRT |