Permalänk

Skära plexiglas!

Hejsan, jag har ett problem. Jag vill skära plexiglas och annat liknande material. Göra rund fläkthål och mönster.

För nuvarande använder jag en lödkolv, och det blir inte så snyggt. Vad ska jag ha för att skära plexiglas pch liknande?

Länka till sidor där man köper "saken".

Permalänk
Medlem

lättast till mönster och hål borde vara en dremel eller liknande.. finns på clas ohlson, jula mm.. hur tjockt är det då?

Dremel: http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=308758000
Co/Tech: http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=308758000

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Borra hål och såga med sticksåg.

Permalänk

med sticksåg spricker det.

Permalänk
Medlem

tänker du såga med sticksåg så se till att plexit ligger still och inte kan röra sig.. lätt hänt att man tar i för hårt eller liknande så spricker allt.. det suger när sånt händer

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KONSTAPEL-MURMEL
med sticksåg spricker det.

beror på bladet

Permalänk
Medlem

Använd sticksåg. Inte Dremel så smällter det bara.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Jag sågade då mitt plexi med sticksåg, gick perfekt. Ta ett blad med fina tänder bara.

Permalänk

fungerar Multiverktyg CO/TECH bra eller?

Permalänk
Medlem

cotech

Jaa! CO-TECH:en funkar dunder bra! Tillbehören som följer med är bara skräp så ja rekommenderar att köpa dremel tillbehör.

Har iof inte testat att skära i plexi men den funkar bra. Jag köpte dremel kapsats och CO-TECH maskinen och jag har sågat 2st fönster,2st fläkthål, sågat lite i skelettet i chassit o sen borrat och graverat och den fungerar fortfarande utmärkt

++++ för billig och prisvärd maskin

Permalänk

En sticksåg med pengel-funktion funkar bäst om man ska kapa i lexan. Jag använder ett blad som är av märke Festool HS 75/2,5 bi funkar fint det är bara att låta sågen göra jobbet

Permalänk
Medlem

skära raka snitt använd mattkniv .. skära runda hål spänn fast plexi biten på en träbit och såga med sticksåg eller hålsåg .. att använda dremel fungerar klockrent men dock inte det smidigaste alernativet , perfekt dock att kirra till kanterna..

Permalänk
Medlem

Det finns ju sepeciella sågblad för plexi. Till stick såg då.
Jag använda sticksåg. Fast det sprack lite, fast det är för att jag var slarvig med att fästa det.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Eller så gör du en cadritning & skickar mig den så kan jag skära ut prylarna med min lilla cnc-fräs!.

Permalänk
Medlem

En väldigt fintandat hålsåg går bra. Mycket beror på tjockleken på plexit. Förborra om det är nödvändigt.

Visa signatur

"The two most common things in the universe are hydrogen and stupidity"

Permalänk

Sticksåg med därr blad och prexit ordentligt fastspännt...

putsa kanterna med dremmel /dremmelkopia...

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...

Permalänk
Medlem

Eller om du har tillgång till bandsåg så använd det. Det är det bästa

Permalänk
Medlem

Bandsåg/sticksåg på rätt hög fart, mata plexit väldigt sakta, fungerade fint för mig för 15 min sedan!

Permalänk
Proffsmoddare

trä-hålsåg för fläkthålen och sticksåg, eller dremel med sågtillbehör
Sån här:

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

det var ju en person som gjort en htpc i plexi o gjort hål med borrmaskin med 2 vassa metalbitar på en sjutbar pinne.. sen så ska man ha plexit still annars blir det lätt repor..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
det var ju en person som gjort en htpc i plexi o gjort hål med borrmaskin med 2 vassa metalbitar på en sjutbar pinne.. sen så ska man ha plexit still annars blir det lätt repor..

denna "pinne" är även den en hålsåg men mer som ett skär .. finns på biltema för 49:90

Permalänk
Medlem

Ett bra tipps när man kör Dremmel så som Sticksåg med metallblad är att köra Maskeringstejp de glider inte så lätt kanon

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk

lite sent att svara här kanske, men ändå :P

vinkelslip funkar alldeles utmärkt att såga plexiglas med. fixade en bakruta till traktorn idag. gick fint.

Permalänk
Medlem

Om man ska såga plexi med stiksåg så ska man ha en metalblad, tänderna ska vara nära varandra. Kör inte för fort heller gl hf

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

Ingen som tänkt påpeka hur gammal tråden är?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

nix, men sticksåg fungerar bra, det jag vill tillföra är att när man ska bearbeta något som inte får repas så lägger man på två tre lager med maskeringstejp

gäller i princip allt man vill vara aktsam om, funkar bra att rita på med bläckpenna och såga borra igenom

Permalänk
Medlem

jag hoppas verkligen KONSTAPEL-MURMEL har löst problemet vid dehär laget;)

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Hahaha XD Snacka om gammal tråd.
Har inte varit inne och skrivit här på säkert ett halvår, sen ser jag ett inlägg av mig själv i en "aktiv" tråk XD Läskigt.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Gammal tråd som ska få vila i frid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIffOPS
jag hoppas verkligen KONSTAPEL-MURMEL har löst problemet vid dehär laget;)