Permalänk
Medlem

Tja, chefen du har anställt är ju inte den som är ytterst anvsvarig utan det är högsta ledningen, enda sättet för dom att fatta att dom inte kan anställa folk som dampar ut är att bojkotta hela företaget. Det finns ju ingen engentlig anledning för Sony att använda namnet Sony på alla dotterföretag mer än för att folk skall förknippa det med vad Sony står för, därför blir oxå alla Sonyföretag ansvariga för varandra och skall det märkas för Sony måste man bojkotta samtliga företag inom koncernen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Återupprepning, det är inte Sony som har gjort det, utan Sony BGM, alltså mer eller mindre Sonys skivbolag.

Exempel: Du äger ett jätteföretag. Du har tvåhundra högsta chefer för en massa olika avdelningar. En av cheferna dampar ur och gör helt fel saker. Alla kunder bojkottar då allt du har gjort, trots att det bara var en av dina chefer som dampar ut. Och istället för att bara bojkotta sakerna som den där chefen gjorde, så bojkottar dom hela företaget. Du förlorar tvåhundra miljoner dollar, och hela ditt rykte, för att EN CHEF DAMPADE UR!

Kort sagt, bojkotta SonyBGM, men inte allt som Sony gör.

Då hade jag sett till att de ansvariga hade åkt ut fortare än fort och sen bett konsumenterna så mycket om ursäkt. Tills detta är gjort kommer jag bojkotta HELA Sony (inkl SE) tills det hela är över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Återupprepning, det är inte Sony som har gjort det, utan Sony BGM, alltså mer eller mindre Sonys skivbolag.

Exempel: Du äger ett jätteföretag. Du har tvåhundra högsta chefer för en massa olika avdelningar. En av cheferna dampar ur och gör helt fel saker. Alla kunder bojkottar då allt du har gjort, trots att det bara var en av dina chefer som dampar ut. Och istället för att bara bojkotta sakerna som den där chefen gjorde, så bojkottar dom hela företaget. Du förlorar tvåhundra miljoner dollar, och hela ditt rykte, för att EN CHEF DAMPADE UR!

Kort sagt, bojkotta SonyBGM, men inte allt som Sony gör.

Varför inte sparka den chefen då som helt har tappat allt vad trovärdighet heter hos den allmänhet som följer detta drama och även ta tillbaks alla skivor med detta kopieringsskydd! Men nej då enligt http://pcforalla.idg.se/ArticlePages/200511/14/20051114030538... tänker man inte ta tillbaka skivor med detta kopieringsskydd så nä Sony eller nån av deras samarbetspartners är helt bojkottade för mig tills dom har rett ut denna soppa för ett för mig acceptabelt sätt som jag tidigare nämnde i denna text.

Dvs ingen mobil ifrån SonyEriksson,PS 3 elller tv,stereo från dom kommer över tröskeln till min bostad för det ska svida för företag som gör detta oavsett vilken division dom tillhör för jag som kund kan bäst tala om för ett företag att jag inte vill ha dina produkter genom en totallbojkott som märks därigenom i deras penningaflöde som minskar med ett ganska litet belopp men om vi är många då du!

Permalänk
Medlem

En sak jag tänkte på är att alla som har hempc inte kan lyssna på Sonys skivor eftersom dom faktiskt inte äger sina maskiner.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Efter att ha skummat igenom kommentarerna så ser jag att vissa tycker man skall dela på sony bgm och övriga sony. Visst jag håller med om vissa argument, dock inte allt. Jag själv hade planer på att köpa en PS3a.
Detta har dock ändrats därför att sony genom sitt ena bolag visat hur långt man är villiga att gå. Vem vet, dem kanske är smartare än vi tror. Dem kanske testar hur långt dem kan pr0essa sin policy innan det tar stopp inför andra lanseringar (exempelvis PS3). Det är ingen hemlighet att Sony är väldigt mycket emot piratkopiering (inte bara Sony BGM utan hela koncernen) Så jag personligheten tror inte att deras fasoner kommer stanna vid skivor om inte konsumenterna KRAFTIGT markerar vad dem anser om detta.

Säkerligen kommer PS3an inte vara fullproppad med spionkameror och informationssamlande mjukvar. Dock ser jag ingen anledning till att ta chansen då det finns bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Folk som klagar på att Sony BMG är skilt från de andra delarna av Sony: Sony BMG använder varumärket Sony. Ett varumärke innebär att man kan förknippa en produkt med en annan. Detta har oftast positiva konsekvenser, men det kan även gå åt andra hållet. Då Sony har valt att låta Sony BMG använda deras varumärke får de stå sitt kast när Sony BMG fläckar varumärket. Det kommer förmodligen ta ett tag innan entausiaster får upp samma trovärdighet för varumärket Sony igen.

Man kan även se det så som andra har skrivit, att deras beteende kan sprida sig till andra delar av koncernen.

Jag kommer hursomhelst bojkotta Sony ett tag framöver.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Löjligt. PS3:an kommer såklart inte tillåta piratkopiering. Det är en bra sak. Inget man bojkottar den för. Speltillverkarna och filmbolagen behöver pengarna till sina produktioner. Om alla vill ta bort DRM för att kunna piratkopiera så får vi se fram emot mera lågbudgetfilmer och spel. MP3 vann ju över nya format som SACD osv. Då slutade jag konsumera musik. Hjälpte det?
Nej.

Om alla nu bojkottar Blueray, PS3 osv kommer det bara göra saken värre. Vi får då leva med gammal teknik istället. Hur kul är divx nu när HDTV står för dörren. Det är bättre att konsumera spjutspetsteknologin för att visa att vi vill ha bättre grejor så det gamla kan fasas ut. Jag vill verkligen se film i 1920*1080p nästa år. Jag är lite trött på xvid i låga upplösningar.

Sen att några bojkottar i tron att dom förändrar nått till det bättre, thier loss.

Börja konsumera istället, om ni vill ha nöjesindustrin kvar...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Återupprepning, det är inte Sony som har gjort det, utan Sony BGM, alltså mer eller mindre Sonys skivbolag.

Exempel: Du äger ett jätteföretag. Du har tvåhundra högsta chefer för en massa olika avdelningar. En av cheferna dampar ur och gör helt fel saker. Alla kunder bojkottar då allt du har gjort, trots att det bara var en av dina chefer som dampar ut. Och istället för att bara bojkotta sakerna som den där chefen gjorde, så bojkottar dom hela företaget. Du förlorar tvåhundra miljoner dollar, och hela ditt rykte, för att EN CHEF DAMPADE UR!

Kort sagt, bojkotta SonyBGM, men inte allt som Sony gör.

Sparka juden Thomas Hesse annars bojkott på varumärket Sony. De ska betala dyrt för det här. *evillaugh*

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Tja, chefen du har anställt är ju inte den som är ytterst anvsvarig utan det är högsta ledningen, enda sättet för dom att fatta att dom inte kan anställa folk som dampar ut är att bojkotta hela företaget. Det finns ju ingen engentlig anledning för Sony att använda namnet Sony på alla dotterföretag mer än för att folk skall förknippa det med vad Sony står för, därför blir oxå alla Sonyföretag ansvariga för varandra och skall det märkas för Sony måste man bojkotta samtliga företag inom koncernen.

Håller med. Speciellt nu efter ett tag, Sony har ju haft ett bra tag på sig nu att reagera, och kunde mycket väl uttalat sig om Sony BMGs dumheter om dom velat. Tror dessutom att ledningen tyckte om kopieringsskyddet (om dom nu visste om det), ligger ju helt i linje med Sonys stil.

Ang. Octabusts första inlägg om Coca Cola, jag tycker det är helt rätt att bojkotta Coca Cola Sverige för att Coca Cola i ngt u-land dödat anställda som försökt skapa fackföreningar. Ärligt talat har jag lite svårt o se hur man inte kan tycka det.

Permalänk
Medlem

Fö så kan man bojkotta CC för deras aggresiva marknadskampanjer mot Julmusten. Så från första advent fram till trettondagen skall man inte dricka CC öht.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Återupprepning, det är inte Sony som har gjort det, utan Sony BGM, alltså mer eller mindre Sonys skivbolag.

Exempel: Du äger ett jätteföretag. Du har tvåhundra högsta chefer för en massa olika avdelningar. En av cheferna dampar ur och gör helt fel saker. Alla kunder bojkottar då allt du har gjort, trots att det bara var en av dina chefer som dampar ut. Och istället för att bara bojkotta sakerna som den där chefen gjorde, så bojkottar dom hela företaget. Du förlorar tvåhundra miljoner dollar, och hela ditt rykte, för att EN CHEF DAMPADE UR!

Kort sagt, bojkotta SonyBGM, men inte allt som Sony gör.

Vad yrar du om?
Du tror på fullaste allvar att detta är en chef som spårat ur???!

Get real.
Så här fungerar skivindustrin och har gjort det alldeles för länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Löjligt. PS3:an kommer såklart inte tillåta piratkopiering. Det är en bra sak. Inget man bojkottar den för. Speltillverkarna och filmbolagen behöver pengarna till sina produktioner. Om alla vill ta bort DRM för att kunna piratkopiera så får vi se fram emot mera lågbudgetfilmer och spel. MP3 vann ju över nya format som SACD osv. Då slutade jag konsumera musik. Hjälpte det?
Nej.

Om alla nu bojkottar Blueray, PS3 osv kommer det bara göra saken värre. Vi får då leva med gammal teknik istället. Hur kul är divx nu när HDTV står för dörren. Det är bättre att konsumera spjutspetsteknologin för att visa att vi vill ha bättre grejor så det gamla kan fasas ut. Jag vill verkligen se film i 1920*1080p nästa år. Jag är lite trött på xvid i låga upplösningar.

Sen att några bojkottar i tron att dom förändrar nått till det bättre, thier loss.

Börja konsumera istället, om ni vill ha nöjesindustrin kvar...

Jag vill inte ta bort DRM för att kunna piratkopiera. Jag vill ta bort DRM så att jag helhjärtat kan köpa musik/film. Piratkopiera kan jag göra trotts DRM om jag så skulle villja. Som sagt, det här drabbar bara konsumenterna och inte piraterna.

Du får det att låta som om Sony är det enda företag som finns?
Och om du är trött på divx kan du ju åtminstone gå över till DVD.

Om alla bojkottar Blu-ray, PS3 osv. så kommer de att använda HD-DVD, Xbox 360 eller andra produkter istället vilket gynnar teknologin lika mycket och visar ännu mer att sony gjort något fel då de helt plötsligt upptäcker att xboxen/HD-DVD får bättre stöd än deras produkter.

Nä, jag hoppas verkligen att denna bojkott kommer att påverka sony även om jag har lite svårt att tro det. Har svenska medierna ens skrivigt om det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Löjligt. PS3:an kommer såklart inte tillåta piratkopiering. Det är en bra sak. Inget man bojkottar den för. Speltillverkarna och filmbolagen behöver pengarna till sina produktioner. Om alla vill ta bort DRM för att kunna piratkopiera så får vi se fram emot mera lågbudgetfilmer och spel. MP3 vann ju över nya format som SACD osv. Då slutade jag konsumera musik. Hjälpte det?
Nej.

Om alla nu bojkottar Blueray, PS3 osv kommer det bara göra saken värre. Vi får då leva med gammal teknik istället. Hur kul är divx nu när HDTV står för dörren. Det är bättre att konsumera spjutspetsteknologin för att visa att vi vill ha bättre grejor så det gamla kan fasas ut. Jag vill verkligen se film i 1920*1080p nästa år. Jag är lite trött på xvid i låga upplösningar.

Sen att några bojkottar i tron att dom förändrar nått till det bättre, thier loss.

Börja konsumera istället, om ni vill ha nöjesindustrin kvar...

Ingen som sagt nått om att drm ska bort här utan vi pratar om Sonys dubbelmoral där dom använt öppen programvara kommersiellt som man troligen inte får göra så inte ska Sony whina om att kopiering är olaglig när dom själva gjort en hel del musikkopior med progamvara inbäddad som dom inte fick använda vad jag vet.

Sen ditt snack om att vi får leva i stenåldern om vi bojkottar Sony tror jag inte för en sekund på då det finns hur många asiatiska tillverkare som helst som vill sälja och kineserna har ju en egen dvdstandard som kanske är nått att ha vad vet jag?

Hursomhelst bara det inte står Sony på produkten och det sen är blueray eller någon spelkonsoll av en annan tillverkare är det enda jag bryr mig om för ögonblicket för återigen det enda företag inom vilken bransch som helst lyssnar på är när kassaflödet minskar och dom börjar förlora pengar för då först kanske dom ändrar sin policy mot sina slutkunder för återigen är det dom som köper SonyBmg skivor som drabbas och inte dom som laddar ner dom illegalt vilket är en mycket fientlig inställning mot sin slutkund enligt mig och många andra här på Swec.

Permalänk
Medlem

Aaahhhahahahaha.... Jag dör av skratt... Sony sätter det ena lågvattenmärket efter det andra. Detta är ju helt otroligt, hur kan ett multinationellt företag som utgör sig för att vara moralens högborg när det gäller upphovsrätt klanta sig såhär?

Detta kommer att skära djupa infekterade sår i Sony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
För er som inte följer Idol 2005 på TV 4. Här en resumé:

.... Massa text

Breitan är jättegosig, och han har en sockersöt syster!

Inte är det Breitholtz fel, snarare SONY BMG.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Octabust

Tycker du skrev detta riktigt bra jag i början och många andra verkar verkligen inte veta vad dom skriver om.

Jag undrar själv hur många som skriver här är helt lagliga o inte tankar hem, varför klagar man då på Sony. När dom försöker skydda sitt/tillverkarnas matrial men dom lyckades göra det på fel sätt här. Jag tror ingen som gillar att man stjäl från varandra o stjäla är precis det vi gör när man tankar hem massa saker som inte är "gratis"

Desto mer man klagar här desto mer verkar vissa personer vara rädda att dom en dag inte kan tanka hem massvist med matrial.

Jag själv gillar inte vad Sony gjorde här, lägger in program på skiva utan att meddelar kunden om det o försvårar att ta bort det. Och jag tycker det var fel att ta en del av Lame`s kod utan något kontrakt om det nu är på det viset.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Octabust

Tycker du skrev detta riktigt bra jag i början och många andra verkar verkligen inte veta vad dom skriver om.

Jag undrar själv hur många som skriver här är helt lagliga o inte tankar hem, varför klagar man då på Sony. När dom försöker skydda sitt/tillverkarnas matrial men dom lyckades göra det på fel sätt här. Jag tror ingen som gillar att man stjäl från varandra o stjäla är precis det vi gör när man tankar hem massa saker som inte är "gratis"

Desto mer man klagar här desto mer verkar vissa personer vara rädda att dom en dag inte kan tanka hem massvist med matrial.

Jag själv gillar inte vad Sony gjorde här, lägger in program på skiva utan att meddelar kunden om det o försvårar att ta bort det. Och jag tycker det var fel att ta en del av Lame`s kod utan något kontrakt om det nu är på det viset.

Det jag kräver av DRM är att det inte ska gå ut över den laglige konsumenten.

Jag ska få minst lika bra kvalitet som en vanlig skiva (köper man på internet borde även bättre kvalitet finnas för DVD releaser t.ex.). Jag ska kunna bränna valfri mängd musikskivor från min köpta musik. Jag ska kunna konvertera musiken till valfritt format så att den fungerar i valfri mp3-spelare m.m. Jag ska kunna lyssna på musiken över nätverket och med valfritt program.

Det där är saker som är helt lagliga som jag normalt gör med min musik. Jag förstår att bolagen är sura för att deras produkter kopieras men det får inte förstöra de som inte gör något olagligt. Och det är patetiskt att de släpper "skydd" som _enbart_ drabbar den laglige konsumenten.

Visst är det kanske orealistiska krav att ställa på DRM eftersom det är jusst mycket av det jag nämner som DRMen försöker stoppa men vill de att jag ska köpa musik så får de stå sitt kasst och skita i DRMen oavsett konsekvenser. Och idag finns det inga negativa konsekvenser av att inte ha med DRM.
Men allt det jag nänmer är också "basic", sånt som man tar för givet att man ska få göra precis som att man förutsätter att ingen har något emot att man ligger i sängen när man läser sin köpta bok.

Även om jag avskyr att de skadar för den laglige konsumenten så hade jag haft förståelse (men jag hade fortfarande inte hållt med dem för 5 öre) för att de gör som de gör om det hade stoppat all piratkopiering. Men det faktum att det inte ens hämmar den stora piratkopieringen gör ju att DRMen bara förstör för den laglige konsumenten och visar hur mycket företagen bryr sig om att släppa kvalitativa produkter.

Samtidigt som det kan tyckas att jag har orealistiska krav på DRM så måste jag säga att det är fullt lika orealistiskt att offra något av de krav som jag har om man fortfarande måste betala för musiken.

Permalänk
Medlem

orkar inte mer... helt sjukt..

och snälla försökt inte ens stå bakom något sånt här. DET FINNS INGEN URSÄKT!!!

vare sig pengar, eller kunskap, så har sony så det räcker att göra sina egna program.

Om microsoft, eller vem FAN so helst skulle göra detta, skulle man inte stå för det..

jag tycker om Sony, har Många produkter, men music och bild kommer jag aldrigt betala för från de.

Permalänk
Avstängd

Det har gjorts mer eller mindre misstag inom Sony's koncerner. Dom har gjort precis som JoS, alltså tagit en skit-tv från asien och bara bytt ut skalet, som jag vet bl.a. ha sålts på OnOff. Dom har ljugit om PS3:an. Och nu detta med skivorna. Sony är ett j*vla skitföretag som förtjänar alla dessa skriverier och bojkottningar. Jag hade en Sony-TV innan jag hörde om TV-fjaskot, och har fortfarande en liten i köket som jag nog behåller däremot ;), jag hade planer på att köpa PS3 innan dom ljög och jag köpte senast en skiva från Sony BMG i mitten på September. Jag väljer att bojkotta HELA Sony pga dessa fjaskon och jag kommer nog aldrig att ändra min syn på Sony.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

Jepp, och sony-historien slutar inte med detta.
Kolla in vad som eventuellt kommer att gälla med PS3 spel och blue-ray diskar -

"The patent describes a process by which every media disc is shipped with a unique registration key. The first time the media disc is inserted into a player, that key is read and the disc is registered by the player, then the original key on the disc is rendered unreadable. Any attempt to play a registered disc in another player will fail."

http://www.videobusiness.com/article/CA6283697.html

Permalänk
Medlem

Haha, Sony nöjer sig inte med att skjuta sig i foten. Dom sätter puffran mot skallen.

Edit- Skjuta

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det jag kräver av DRM är att det inte ska gå ut över den laglige konsumenten.

Jag ska få minst lika bra kvalitet som en vanlig skiva (köper man på internet borde även bättre kvalitet finnas för DVD releaser t.ex.). Jag ska kunna bränna valfri mängd musikskivor från min köpta musik. Jag ska kunna konvertera musiken till valfritt format så att den fungerar i valfri mp3-spelare m.m. Jag ska kunna lyssna på musiken över nätverket och med valfritt program.

Något mellanting är kanske något vi konsumenter får leva med i slutändan?

T.ex. musikspelare (lik dagens mp3) som tar något drmskyddat bra format. Där du vid inköp av en skiva får tillgång till låtarna i elektronisk format i massa olika kvalité. Ett format som man vem som helst kan göra en spelare till, oavsätt system och hårdvara.

En max gräns på t.ex. 5 kopior till olika enheter vilket borde räcka till att ha musiken i bilen, portabla spelarn, mobil och stereon. Kopian kan man sen inte kopiera igen utan kopia måste göra från orginalet.

Något som kanske får göras över 10-15år så vi får tillgång till det nya när vi byter ut vår gamla elektronik.

Visst att piratkopiering kommer fortsätta vara möjlig, men tror vi behöver hitta en jämvikt där skivbolagen kan ta betallt för sin produkt och vi konsumenter kan bruka den vart vi vill utan krångel.
Sen är ju frågan om det är möjligt att hindra kopiering alls med digital audio out?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Jepp, och sony-historien slutar inte med detta.
Kolla in vad som eventuellt kommer att gälla med PS3 spel och blue-ray diskar -

"The patent describes a process by which every media disc is shipped with a unique registration key. The first time the media disc is inserted into a player, that key is read and the disc is registered by the player, then the original key on the disc is rendered unreadable. Any attempt to play a registered disc in another player will fail."

http://www.videobusiness.com/article/CA6283697.html

Xbox 360 lär sälja ännu bättre om allmänheten får upp ögonen för detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Något mellanting är kanske något vi konsumenter får leva med i slutändan?

T.ex. musikspelare (lik dagens mp3) som tar något drmskyddat bra format. Där du vid inköp av en skiva får tillgång till låtarna i elektronisk format i massa olika kvalité. Ett format som man vem som helst kan göra en spelare till, oavsätt system och hårdvara.

En max gräns på t.ex. 5 kopior till olika enheter vilket borde räcka till att ha musiken i bilen, portabla spelarn, mobil och stereon. Kopian kan man sen inte kopiera igen utan kopia måste göra från orginalet.

Något som kanske får göras över 10-15år så vi får tillgång till det nya när vi byter ut vår gamla elektronik.

Visst att piratkopiering kommer fortsätta vara möjlig, men tror vi behöver hitta en jämvikt där skivbolagen kan ta betallt för sin produkt och vi konsumenter kan bruka den vart vi vill utan krångel.
Sen är ju frågan om det är möjligt att hindra kopiering alls med digital audio out?

Vi blir nog tvingade till nåt mellanting ja, men det beyder inte att det är rätt för det.

Jag är ingen "öppen-mjukvara-fantast" men i det här fallet så känns det som om ett öppen standard av DRM är ett måste för att det ska fungera som du beskriver det. Och om jag känner sony rätt så går de hellre i konkurs än att ha med öppen mjukvara att göra.

Man håller ju på å skapa standarder för krypterade utgångar så att det inte ska vara möjligt att kopiera musiken via digital audio out. Eller bilden från grafikkortet/videon (m.m.).

En sak som jag skulle välkomna vore om DRM skydden bara fungerade i ett år, sen så kunde man göra vad man ville i med musiken (kanske räcker med ett par månader).