Test av EVGA 7800 GTX 512MB

Permalänk
Medlem

Ede dagens storm som gör att dom försvinner från butikerna så fort,,,slutsålt överallt,,,,

Visa signatur

Lian LI PC767,DFI Lanparty UT SLI-DR EXPERT,OCZ PC 4000 2Gig Platinum,XFX 7900GTX 512Mb,Amd FX-60+.Raptor 74G X2,WD 400gig X2,Fatality1,

Permalänk
Medlem

Priset i sig själv är inte så farligt.. som Ace nämer så får du ett PoV för 6700.. bara 1000kr dyrare än ATi`s alternativ som du knappt ens kan finna i butikerna ändå ... Prestandan är det som räknas och där vinner Nvidia med råge

Permalänk
Medlem
Visa signatur

DFI Lanparty UT SLI-D -- AMD x2 4400 (2500Mhz) -- OCZ 2048mb RAM PC4000 -- Asus 48070x2 2GB -- Creative SB X-Fi fatal1ty -- WD Raptor 74Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [FFC]Ace
najs klockning med standard kylning av Sampsa

bild: http://www.muropaketti.com/artikkelit/video/geforce_7800_gtx_...

Najs ..... Är det PoV modellen eller ?

Permalänk
Medlem

SKA HA!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Nej tror båda körde med XFX.

Vad säger man: http://www.vr-zone.com/?i=2938

WOW

Visa signatur

DFI Lanparty UT SLI-D -- AMD x2 4400 (2500Mhz) -- OCZ 2048mb RAM PC4000 -- Asus 48070x2 2GB -- Creative SB X-Fi fatal1ty -- WD Raptor 74Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [FFC]Ace
Nej tror båda körde med XFX.

Vad säger man: http://www.vr-zone.com/?i=2938

WOW

Hehe najs... bara 2MHz kvar..sen är de förbi 2GHz gränsen på minnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfors
Jag hade fått så stora förväntningar så jag blev nästan lite besviken. Absolut inte värt 8000 kr iaf.

Tur att det kommer fler nyheter om inte speciellt lång tid då. 90nm från Nvidia dröjer nog inte långt nu!

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Tur att det kommer fler nyheter om inte speciellt lång tid då. 90nm från Nvidia dröjer nog inte långt nu!

-k0nsl

Hehe... sluta nu... man blir ju alldeles våt i byxan över vad kinc skulle kunna klocka ett sånt kort till

Permalänk
Hedersmedlem

Läs på anandtech och häpna. Jag sitter här och gapar. Det finns inget annat att göra. Vilket monster!

tråkigt bara med priset

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Då så.... ordningen i världen är återställd.. nu behöver vi bara vänta 6-7 månader på ATi`s nästa supR paperslansering.. muhhaaaaaaa

Pappers lansera vad?

Deras 90nm GPU funkar, flyttningen till 80nm kommer att göra det billigare sen när den väl har lanserat.

Programmerbar minnes kontroller, deras 512bits ring bus minnes kontroller klar/redo för att hantera GDDR4.

More pipes and lower price please.

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20051111144411.htm...

Permalänk

No.21:
Nej, allt detta är rykten.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Pappers lansera vad?

Deras 90nm GPU funkar, flyttningen till 80nm kommer att göra det billigare sen när den väl har lanserat.

Programmerbar minnes kontroller, deras 512bits ring bus minnes kontroller klar/redo för att hantera GDDR4.

More pipes and lower price please.

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20051111144411.htm...

oohh ja.... ifall du inte känner till termen än så ska du få en förklaring här

Papperslansering är när företag säger att de har en ny produkt klar för leverans men som ingen määniska tycks kunna få tag på... Detta är ATi experter på

Och vad spelar det för roll hur kraftfull deras skitkort är när ingen määniska tycks kuna få tag på dom

Permalänk
Medlem

Lägg märke till att det inte är ATi:s Gamla drivrutiner dom använder på http://graphics.tomshardware.com/gr...1114/index.html

Permalänk
Medlem

Aj då vet jag det, verkar konstigt för mig när ATI behöver mer pipes och GDDR4 just nu för att ta leden inom hög prestanda segmentet.

Teknologin finns där, vad för nytt behöver dom förutom mer pipes och GDDR4 som du förväntar dig?

http://www.samsung.com/PressCenter/PressRelease/PressRelease....

Ja det är ytterst olyckligt att folk inte ka få tag i den produkt dom vill, men det ger dom även mer tid för att kolla på andra prisvärda produkter med liknande prestanda.

http://www.samsung.com/Products/Semiconductor/News/GraphicsMe...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Lägg märke till att det inte är ATi:s NYA drivrutiner dom använder på http://graphics.tomshardware.com/gr...1114/index.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Lägg märke till att det inte är ATi:s Gamla drivrutiner dom använder på http://graphics.tomshardware.com/gr...1114/index.html

Fast i testerna på Anandtech använder de senate catalyst drivisarna.. coh där vinner Nvidia kortet fortfarande stort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NO.21
Text, text och mer text

Vad jag förväntar mig? Att de t e x släpper sina kort någon gång och slutar drygga ut releasen. I det tempot ATi släpper kort så ska vi vara glada ifall hälften av de som ska ha korten får dom innan Duke Nukem Forver releasen 2025

Edit: De vet väl att det inte är tillåtet med dubbelpostning RuUpeRt ?

Permalänk
Medlem

Vad annat kan man säga än mäkta imponerande. Måste vara den största skillnaden mellan orginal och en refresh jag någonsin sett. Vad som gör det ändå mer imponerande är att de verkar ha fått ut korten i tid, åtminstone i klart större skala än X1800XT korten. ATI har mycket att lära av nVidia för tillfället.

Det blir nog inte mycket till semeter för de stackars teknikerna hos ATI i jul skulle jag gissa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
No.21:
Nej, allt detta är rykten.

Och logiken är var?

Men jaja, vi får se, jag finner det ganska uppenbart vad ATI behöver göra och det är mer pipes inom de närmaste månaderna och pris sänkning om dom vill vara herren på täppan av Hög prestanda segmentet . Lägre effekt förbrukning borde vara nånting som GPU tillverkarna satt/lade mer tid och tanke på för miljöns skull.

Men angående 7800 GTX 512MB så är den "Herren på Täppan" just nu. Men ack till vilken ocker/högt pris den är på just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Vad annat kan man säga än mäkta imponerande. Måste vara den största skillnaden mellan orginal och en refresh jag någonsin sett. Vad som gör det ändå mer imponerande är att de verkar ha fått ut korten i tid, åtminstone i klart större skala än X1800XT korten. ATI har mycket att lära av nVidia för tillfället.

Jag är också väldigt imponerad av den här releasen. Jäkla bra. Jag får mardrömmar när jag tänker på vad som skulle kunna hända om dom får ut kort på 65nm tillverkningsprocessen om ett tag. Då får vi se riktiga monster som antagligen kommer få dessa kort att blekna i jämförelse
Nog om det dock. Nu skall vi fokusera på nutiden och Nvidia har gjort ett fantastiskt jobb med deras 7800GTX linje.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Det blir nog inte mycket till semeter för de stackars teknikerna hos ATI i jul skulle jag gissa

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Och logiken är var?

Men jaja, vi får se, jag finner det ganska uppenbart vad ATI behöver göra och det är mer pipes inom de närmaste månaderna och pris sänkning om dom vill vara herren på täppan av Hög prestanda segmentet . Lägre effekt förbrukning borde vara nånting som GPU tillverkarna satt/lade mer tid och tanke på för miljöns skull.

Men angående 7800 GTX 512MB så är den "Herren på Täppan" just nu. Men ack till vilken ocker/högt pris den är på just nu.

GECUBE RADEON X1800XT 512MB CR AVIVO PCI-E 5 995,00 kr @ dustin.se .. givetviss finns den inte i lagar ... Kan man läga ut så mycket pengar på ett sånt kort så är det inget större problem att köpa ett Nvidia kort för 7000kr

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Fan va låga 3dmark scores..måste få betydligt högre, annars har dom gjort nått alvarligt fel.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Ah skit i 3dmark poängen!! Det är prestandan i spel som har betydelse!!

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

Haha... Guru3D hade dagens bästa kommentar ...

Citat:

I came, I saw, I conquered, that's what NVIDIA had in mind for the past few weeks and exactly what they managed to do.

Entertaining stuff. You know, I've never tested graphics cards as fast as the past week. Our recorded gaming time demo's were simply flying and it didn't take long before the 7800 GTX 512MB finished them. Yes, this card of course is a friggin' beast! It's the supreme one among the fastest, cream of the crop, it's faster and more furious and yes, it'll even stun you more than Uma Thurman "Sugar-mommy" in Kill Bill. This is the Jenna Jameson of graphics cards.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

DFI Lanparty UT SLI-D -- AMD x2 4400 (2500Mhz) -- OCZ 2048mb RAM PC4000 -- Asus 48070x2 2GB -- Creative SB X-Fi fatal1ty -- WD Raptor 74Gb HDD

Permalänk
Medlem

Ace.. såg precis resultaten med PoV modellen... hoppas du blir riktigt nöjd med kortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
GECUBE RADEON X1800XT 512MB CR AVIVO PCI-E 5 995,00 kr @ dustin.se .. givetviss finns den inte i lagar ... Kan man läga ut så mycket pengar på ett sånt kort så är det inget större problem att köpa ett Nvidia kort för 7000kr

7500kr åtminstone är vad jag fick fram genom Buggy, men så har ju 7800GTX bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ace.. såg precis resultaten med PoV modellen... hoppas du blir riktigt nöjd med kortet

hehe hoppas jag åxå annars är man fattigare.... men måste juh vara lite skillnad mot mitt 9700pro som jag har nu

btw mitt paket är i Örebro nu enligt posten!

Visa signatur

DFI Lanparty UT SLI-D -- AMD x2 4400 (2500Mhz) -- OCZ 2048mb RAM PC4000 -- Asus 48070x2 2GB -- Creative SB X-Fi fatal1ty -- WD Raptor 74Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [FFC]Ace
Mitt kommer imorgon Ett POV 7800GTX 512 + en massa andra grejor

wheee Julafton!!

6700kr inte så farligt om man jämför med andra butiker å märken

Var har du handlat?

Visa signatur

Did you grab my ass?