Permalänk
Medlem

Bygga kluster

Jag har fått några datorer (3) över här hemma, och funderade på att bygga ihop dem till ett kluster mest för skojs skull. Så jag skulle behöva lite bra länkar och info. Är det någon speciell dist man ska köra eller äär det program som skall installeras?
Är det jobbigt att få det att fungera?
Jag hade tänkt mig Slackware 10.2 på samtliga datorer, kommer det funka bra?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Finns ett par olika varianter på det här.. Beowulf tror jag är en.

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

Det finns också knoppix för kluster.

Det jag använde i mitt projektarbete på gymnasiet var OpenMosix, funkade ganska bra dock hade jag problem att hitta program som var multi treaded.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

plan 9 kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
plan 9 kanske?

Det är ju ett helt OS det ser inte så fint ut heller :P. Annars så finns det någon knoppix du kan köra med

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

vad ska du ha klustret till?

ska man köra distcc (som jag antar är det vanligaste för hemma-kluster) kan man ju köra vilken dist som helst i princip, men gärna källkodsbaserad då...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

hoppas dom flesta distar är "källkodsbaserade"

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Det är ju ett helt OS

vad är problemet med det då?

Permalänk
Hedersmedlem

Oftast bygger man kluster med en förutbestämd uppgift, inte tvärt om. Det skalar rätt dåligt annars alternativt går det inte allt lösa. Så vad ska du lösa för problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
vad ska du ha klustret till?

ska man köra distcc (som jag antar är det vanligaste för hemma-kluster) kan man ju köra vilken dist som helst i princip, men gärna källkodsbaserad då...

Hehe, jag ska väl inte ha det till något speciellt egentligen. Tänkte mer att det var lite kul bara. Men typ köra LAMP blir det väl sen.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

sätt burkarna på att vika lite proteiner istället. det blir ju att bygga ett slags kluster kan man säga...

http://folding.stanford.edu/

Citat:

hoppas dom flesta distar är "källkodsbaserade"

det finns väl någon assemblerdist också kan man tänka...

jag menar förstås att pakethanteringen är källkodsbaserad.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
vad är problemet med det då?

Han sa ju att han skulle köra slackware.

Visa signatur

8D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det finns också knoppix för kluster.

Det jag använde i mitt projektarbete på gymnasiet var OpenMosix, funkade ganska bra dock hade jag problem att hitta program som var multi treaded.

Använde också OpenMosix när jag byggde kluster på gymnasiet, hittade dock aldrig något användningsområde av det så det blev inte mer än några test för att se om det fungerade

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Openmosix har jag satt upp en liten kluster med på mitt gamla jobb, bara för test och se om det var värt att försöka använda äldre befintliga maskiner till att avlasta servrar vid långa och tunga hanteringar.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Det är konstigt igentligen att det finns en massa operativ och linux kärnor för att sätta upp ett kluster men inga program som använder det

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Titta vad jag råkade hitta: http://www.linux.com/article.pl?sid=05/11/08/1940210

Nu har jag inte läst den själv, men kanske där finns något som du kan ha användning för.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.