Intel: Vanderpool till desktopmarknaden, Broadwater Q2 2006

Permalänk
Melding Plague

Intel: Vanderpool till desktopmarknaden, Broadwater Q2 2006

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel: Vanderpool till desktopmarknaden, Broadwater Q2 2006</b></font> <small class="small">måndag 14 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Vi har <a href=”http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=518082” target=”_blank”>tidigare</a> rapporterat om Intel 662 och 672 med Intels Virtualization Technology som först introducerades med Paxville. Idag släpptes de officiellt. Tydligen vill Intel ta denna teknik även till konsumentmarknaden skriver Ars Technica:
<br />
<br /><i>”Users could do their online banking or web surfing in a virtual machine that is partitioned off from the rest of the system, potentially limiting the ability of malware to wreak havoc on a system. Other high-risk processes could be spun off onto a virtual machine for security reasons”</i>
<br />
<br />Läs mer om detta hos <a href="http://arstechnica.com/news.ars/post/20051114-5565.html" target="_blank">Ars Technica</a>.
<br />
<br />Vidare berättar Digi Times att Intels 965-chipset (kodnamn Broadwater) som stöder DDR2 800 kommer att se dagens ljus andra kvartalet nästa år:
<br />
<br /><i>”In terms of applications, Intel’s 965 chipset series, which support DDR2 memory, will be divided into two segments – the P965 and G965 lines for the consumer-market oriented Bridge Creek platform and the Q965 and Q963 series for the enterprise-use Averill platform, the sources hinted”</i>
<br />
<br /><a href="http://digitimes.com/mobos/a20051114A7032.html" target="_blank">Digi Times</a> har mer information.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur många miljarder chipset tänker Intel släppa? Kan de inte göra som Nvidia och ha ett chipset för en cpu sockel.. uppdelat på något i still med standard, deluxe och ultra

Permalänk
Avstängd

Nforce 1, 2, 3 och 4 då?

Det är ju olika generationer på samma sätt som 915, 925 osv är olika generationer.

Permalänk
Medlem

uj! detta verkar coolt! men jag fattar inte riktigt :S .
ska man köra två "pcs" på samma set med hårdvara :S?
PMa mig om du orkar förklara :D!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
uj! detta verkar coolt! men jag fattar inte riktigt :S .
ska man köra två "pcs" på samma set med hårdvara :S?
PMa mig om du orkar förklara :D!

en virtuell säkerhetsspegel av ett system inom ett annat, från hårdvarunivå. till skillnad från en emulering enbart i mjukvara. .. (som jag fattar det)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Nforce 1, 2, 3 och 4 då?

Det är ju olika generationer på samma sätt som 915, 925 osv är olika generationer.

Skillnaden är denna... Det hur många chipset till s775? En del chipset som är lanserad under samma år stödjer inte ens samma cpu:er... typ Dual Core eller extreme edition..

Där har vi den stora fördelen med tex nForce4... Tror de flesta AMD ägare hade blvit mäkta förbannad ifall de tvingats byta moderkort pga detta

Permalänk
Medlem

det behöver du ju inte.. har du däremot varit så förbaskat korkad att du gått o handlat en ny burk, istället för att vänta på att virtualiseringstekniken skulle komma ner till oss dödliga, får du skylla dig själv... Vidare är det inte som om Intel avrättar cpu'er utan tekniken i, så det går att upgradera lite till innan socket 775 utan hårdvarustöd för Vanderpool är dödsdömt.

Hur många chipset har AMD till sina moderkort sa du föresten? ... ... ... Inga.. jo, det var ju så sant, det är ju lätt att se till så att de fungerar optimalt med de nya trevliga funktionerna i cpu'n när man slipper utvekla dem. AMD har mig veterligt endast chipset till sina Opterons. Ska vi nämna cpu'er som inte fungerar i samma sockel och man blir tvingad att byta moderkort för att kunna upgradera cpu? Så tycker jag det varit mest alltid... nån som var tidigt ute o köpte en AMD i P2/P3 eran? Socket A var väll trevlig, och den levde i många herrans år... tyväär kunde man vara tvungen att köpa nytt moderkort, för att upgradera, och inte heller helt sällan var det omöjligt att köra tidiga Socket A cpu'er på de senaste socket A moderkorten, om man nu fick tag i en nånstansifrån, man kände för att göra nånting med...

Lär dig leva med det, det är samma skit alltid, det finns alltid nån jäkla nakdel med det mesta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
det behöver du ju inte.. har du däremot varit så förbaskat korkad att du gått o handlat en ny burk, istället för att vänta på att virtualiseringstekniken skulle komma ner till oss dödliga, får du skylla dig själv... Vidare är det inte som om Intel avrättar cpu'er utan tekniken i, så det går att upgradera lite till innan socket 775 utan hårdvarustöd för Vanderpool är dödsdömt.

Hur många chipset har AMD till sina moderkort sa du föresten? ... ... ... Inga.. jo, det var ju så sant, det är ju lätt att se till så att de fungerar optimalt med de nya trevliga funktionerna i cpu'n när man slipper utvekla dem. AMD har mig veterligt endast chipset till sina Opterons. Ska vi nämna cpu'er som inte fungerar i samma sockel och man blir tvingad att byta moderkort för att kunna upgradera cpu? Så tycker jag det varit mest alltid... nån som var tidigt ute o köpte en AMD i P2/P3 eran? Socket A var väll trevlig, och den levde i många herrans år... tyväär kunde man vara tvungen att köpa nytt moderkort, för att upgradera, och inte heller helt sällan var det omöjligt att köra tidiga Socket A cpu'er på de senaste socket A moderkorten, om man nu fick tag i en nånstansifrån, man kände för att göra nånting med...

Lär dig leva med det, det är samma skit alltid, det finns alltid nån jäkla nakdel med det mesta.
B!

Du är så full av skit människa... För jag tror säker du ens kände till at VT ens skulle släppas förrän du såg artiklar om det här för någon månad sedan. Så vit jag känner till så stod de inget om det i deras roadmap förra året.

Kul att du nämner en gammal AMD sockel också. Jag hade åtminstonde inget problem med s757 eller s939 när de gäller upgraderingar av cpu:n. Till 99% har de bara krävts en bios uppdatering till skillnad mot Intel moderkort där det krävs ett helt nytt moderkort..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-

Hur många chipset har AMD till sina moderkort sa du föresten? ... ... ... Inga.. jo, det var ju så sant, det är ju lätt att se till så att de fungerar optimalt med de nya trevliga funktionerna i cpu'n när man slipper utvekla dem.

Det är väl snarare så att det är enklare att optimera chipsets till processorer om man utvecklar båda själv?

Permalänk
Medlem

Morkiz, det har pratats om deras virtualiseringsteknik i alla fall i ett halvår, och ryktena har varit där ute sedan ändå tidigare. Att det inte stod i deras roadmap var väll knappast förvånande, då de inte hade en färdig fungerande test produkt? Och självklart nämner jag en äldre sockel, för att visa att det inte är någon direkt nyhet i branchen, men det är ok, du får gärna upgradera en massa socket 754 burkar med A64'or till nyare A64'or... Va? Går inte det, för att där är fel cpu sockel? Attans tragiskt höredu, tycker verkligen det är hemskt elakt av AMD att dra igång en sockel som de sen ganska omgående degraderar till att ändast kuna köra budgetalternativen. Du har min fulla sympati.

Finkelsvin, givetvis är det lättare att optimera för nånting, om man shjälv producerar detta nånting, grejen är ju att AMD inte optimerar för det, och deras chipset blir vanligen lidande, först när en plattform funnits tillgänglig börjar de bra chipsetten faktiskt slå sig fram. Jag hävdar inte på något vis att nForce serien inte är bra, men att deras första serie var långt från lika kompetent. Intel har en tendens till att ha sitt helt kompletta chipset frdigt när cpu'n kommer, och tar inte fram ett "sämre utrustat" chipset för att få ut cpu'n på marknaden, för att sen fortsätta ta fram ett bättre chipset.

(Som ett tillägg tycker jag att nVidia gör ett fantastiskt bra jobb med sina chipset, och att de har gjort en fruktansvärt stor skillnad mellan i dag, och 3'dje parts chipset producenter för 10 år sedan)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Morkiz, det har pratats om deras virtualiseringsteknik i alla fall i ett halvår, och ryktena har varit där ute sedan ändå tidigare. Att det inte stod i deras roadmap var väll knappast förvånande, då de inte hade en färdig fungerande test produkt? Och självklart nämner jag en äldre sockel, för att visa att det inte är någon direkt nyhet i branchen, men det är ok, du får gärna upgradera en massa socket 754 burkar med A64'or till nyare A64'or... Va? Går inte det, för att där är fel cpu sockel? Attans tragiskt höredu, tycker verkligen det är hemskt elakt av AMD att dra igång en sockel som de sen ganska omgående degraderar till att ändast kuna köra budgetalternativen. Du har min fulla sympati.

B!

Är du korkad eller låter du bara bli att läsa andra människor inlägg? Ifall du köpte ett moderkort i början av detta året med nForce4 chipset så kunde du utan större problem köra Dual Core cpu:er direkt eller genom att uppdatera bios. Funkade tom på lite äldre Via KT800 chip. Men funkade detta med Intel Dual Core? Svar NEEEEJJJJ. Där var du tvungen att köp nytt moderkort. Sen släpper Intel Extreme 840 Dual Core. Vad händer då? Jo du måste byta moderkort igen....

Och med liten enkel slutledningsförmåga kommer vi fram till en snabb slutsats. Intels chipset suger, varje jävla gång de släpper en ny implemention till cpu:erna krävs det nya chipset.

A64 med s754 budgetalternativ? Mkay, då måste min 3400+ Clawhammer tillsammans med mitt 6800Ultra och 1,5GB RAM var en väligt bra budget dator som piskar de mesta som INtel har att komma med

Permalänk
Medlem

Morkiz, var lite försiktig med vad du baserar din uppfattning om korkad på, det ser misstänkt mycket ut som om du kallar dig själv korkad, när du inte läser vad jag skriver, men hävdar att jag inte läser vad andra skriver, och därför skulle jag vara korkad. Du lär ha vissa små problem med att köpa nånting roligare än en sempron till ditt s754 moderkort i dagsläget, och det är just för att AMD valt att sluta släppa "bättre" cpu'er til den plattformen, vilket, om du läser, var ganska exakt vad jag sa redan förra gången. Fast det läste klart inte du....

För att få maximal prestanda ut cpu'n skräddarsyr intel ett chipset till den, och det är väll snarat en självklarhet att du då får ha ett nytt chipset när du släpper en ny cpu, inte sant? Fast, det är klart fel av Intel att försöka producera ett så bra chipset som möjligt, dumt av dem. Tänkte inte på det, allt Intel gör är ju fel. Konstigtnog går det utmärkt på de flesta moderkort med tillräkligt gott om utrymme för vcore inställningar att köra northwoods med 800Mhz FSB, på moderkort gjorda för den gammla willametten, om du bara är villig att sparka in en bios som tillåter att du kör oidentifierade cpu'er och ställer ner vcore så pass så den inte brnner upp. Prescotten drar så förbaskat mycket ström, så där är inte många så gamla moderkort som skulle orka med, men det är fortfarande fullt möjligt att dra igång den på samma moderkort. Att tillverkarna inte släpper bios updateringar beror främst på de ökade kraven på strömförsörjning, och sen försörjer de ju sig på att sälja moderkort, kan de bygga ett nytt moderkort på nästa generation chipset, och sälja det, gör de klart gärna det. Men du är inte tvungen att byta, du föredrar att göra det för att det blir enklare. I AMD's fall är det inte mycket att diskutera.. vad ska de göra "jo, altså, vi använder samma chipset, och samma socklar, men vi vill inte släppa en bios som stödjer både och, så ni måste köpa samma moderkort med 2 olika biosar på, det ena kallar vi "dual core edition", det andra kallar vi "singel core edition"...Inte en chans att nån skulle gå med på det, inte sant? alltså måste de släppa en updatering. I gengäld kan de klämma ett par % mer prestanda ur samma cpu, med ett chipset som är ordentligt anpassat för cpu'n.

Lustigt hur en del inte kan acceptera att datorbranchen som helhet inte vänder sig till oss som byter komponenter som andra byter sängkläder, utan främst till de som köper dator som en bruksprodukt, och som absolut mest upgraderar den med lite mer minne och en större HD. Sett ur det perspektivet hade ni kanske sett varför Intel lägger ner tid och pengar på att tillverka egna, oftast välloptimerade chipset för sina cpu'er.
Det kommer klart som en shock för dig, men AMD har en serie chipset, som de tar fram, för att de känner att där behöver de den extra prestandan, och den kontrollen över vad för funktioner som går att integrera i chipsetet.
Lustigt nog begränsar de sig dock till nånting som du inte direkt ofta knatar omkring med på ett s754 moderkort... Opteron, framförallt dual s940. Det trillar mycket riktigt ut ett nytt chipset för varje generation cpu där med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.