Permalänk

HTPC problem med HDTV...

Tjenare allihop,

jag har som sagt problem med min HTPC som är kopplad via DVI till HDMI ingången på min Sanyo Z3 projektor. Problemet är att vid uppspelande av HD material (720p och 1080i) syns sk "stuttering", vilket kan liknas vid att det någonstans inte överensstämmer i uppdateringsfrekvens. Det är inte så att hela frames droppas pga att CPU:n bottnar (den håller sig kring 70-80% last beroende på hur mycket det rör sig i bilden). Problemet visar sig främst på transport streamar (*.ts filer), men även på vissa divx och xvid filer. Som sagt är jag inne på att det beror på uppdateringsfrekvensen.
Från början kördes maskinen med XP (för att nyttja ffdshow som jag tycker är rätt trevligt för uppskalande av bla DVD). Därefter testades Fedora Core 4 (eftersom min uppfattning om Linux är att multimedia stödet är bättre än hos tex BSD) och Mplayer för att se om jag kom från problemet genom att testa olika Modelines till X. Jag kom dock inte så långt eftersom jag inte lyckades få till tunnlingen av DTS ljud ut till förstärkaren utan bara fick PCM-stereo via Alsa...
Eftersom jag är mer av en BSD människa och känner mig mer hemma där än i Linux testades det lite kort nu i helgen. Men ännu så länge har det fallit på ljudet, vilket gjort det ointressant att börja testa bilduppdateringen..

Så... mina frågor är:

- Tror Ni att jag är rätt ute i min felsökning? Dvs att problemen består i att bilden uppdateras med 60Hz (tanken var att testa 59,94Hz..), eller är det helt enkelt hårdvaran som är för slö?

- Vad behöver jag för att få 5.1 ljud ut från Mplayer och Xine? Målet var att köra dem som de är, allternativt Freevo eller MythTV.

Hårdvaran är; Asus Pundit-R, 3.0GHz P4 (533MHz fsb), 1GB DDR minne (varav 128MB är tilldelat grafikminne), ljudkortet är dels det inbyggda med optisk ut (disablat då det iaf i XP inte kan tunnla ut ljudströmmen till extern avkodare) och numera även ett SB Live! 5.1 med S/P-DIF som jag hade liggandes...

Alla tips/tankar är välkommna!

/zel

Permalänk
Medlem

Detta är ett problem som jag själv märkt med min LCD-TV vid HD-material från datorn. Det blir inte rikigt rätt bildrute-sykronisering på något sätt.

Grafikkortet måste ju på något sätt matcha varje bildruta till varje varje svep, eller två svep per bildruta osv.. När detta kommer i otakt så blir det lustiga effekter..

Permalänk

Precis, det är allderles riktigt! ...men jag kan inte låta bli att förundras över att man inte ser det vid uppspelning av DVD:er i PAL resp. NTSC... tycker det borde vara även där - men kanske är det så mycket mer påtagligt i den högre upplösningen...?

Får jag bara till DTS-ljudet på något vis så ska jag experimentera med lite olika Modlines i X.

Kanske kan vara ett tips till Dig också om Du nu har samma problem!

Här är en matnyttig länk: http://www.linuxis.us/linux/media/howto/linux-htpc/video_card...

Permalänk
Medlem

Det berors lite på, jag har faktiskt även uppmärksammat sånt i DVD PAL/NTSC. Även i Windows med. Men nu kör jag inte nån HTPC direkt utan har TVn på VGA utgången på datorn bara. Men jag vet vad du menar för jag har sett det för.

Har dock ingen aning om det, men om jag kör "video overlay on secondary" som det heter i Windows Nvidia panel, så slipper jag det. Får dock en knasig upplösning då tyvär.

Permalänk

Mmm, jag är inne på att testa VGA jag också - har efter lite sökning fått antydningar till att min projje är lite tjurig på just HDMI ingången... kanske fungerar det bättre att köra VGA så signalen är analog - man kan ju tänka sig att den är mer förlåtande i A/D omvandligen på ingången..