Permalänk
Medlem

Snabbt linux för bärbar

jag har haft uubuntu ett tag på min bärbara nu och jag tycker att det går ganska slött. jag skulle vilja ha ett tips på någon annnan dist som är mycket snabbare
den ska gärna vara lättinstalerad och ha bra stöd för bärbara, ubuntu stödde nämligen inte mitt trådlösa nätverkskort vilket gjorde att jag var tvungen att ha ett instickskort, vilket inte var en höjdare.
ett annan fördel vore även om det använde apt-get eller någoting liknande då jag är van vid det

Permalänk
Medlem

ubuntus defaultinstallation (originalinstallation) är ju ingen höjdare direkt om man söker efter rapphet, responsivitet.

genom att byta fönsterhanterare upplever du stor skillnad. pröva fluxbox exempelvis. sen finns det säkerligen fler saker att göra som jag inte känner till!

sudo apt-get install fluxbox
vid inloggning efter omstart kan du välja session, fluxbox.

Permalänk

Prova Arch Linux med Fluxbox som WM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Prova Arch Linux med Fluxbox som WM.

Håller med, testa Arch. Fast inte fluxbox Openbox eller FVWM är mysigare

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

SuSE, ubuntu osv

Permalänk
Medlem

Re: Snabbt linux för bärbar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luffe
jag har haft uubuntu ett tag på min bärbara nu och jag tycker att det går ganska slött. jag skulle vilja ha ett tips på någon annnan dist som är mycket snabbare
den ska gärna vara lättinstalerad och ha bra stöd för bärbara, ubuntu stödde nämligen inte mitt trådlösa nätverkskort vilket gjorde att jag var tvungen att ha ett instickskort, vilket inte var en höjdare.
ett annan fördel vore även om det använde apt-get eller någoting liknande då jag är van vid det

Har du testat att få igång wlanet med ndiswrapper?
För om Ubuntu inte kan få igång ditt wlankort så kan troligtvis ingen annan dist det heller.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Snabbt linux för bärbar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Har du testat att få igång wlanet med ndiswrapper?
För om Ubuntu inte kan få igång ditt wlankort så kan troligtvis ingen annan dist det heller.

Fan, jag misstänkte nästan det.. =/ funkar det med något annat gratis operativsystem, typ freebsd?

Permalänk
Medlem

Re: Snabbt linux för bärbar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luffe
jag har haft uubuntu ett tag på min bärbara nu och jag tycker att det går ganska slött. jag skulle vilja ha ett tips på någon annnan dist som är mycket snabbare
den ska gärna vara lättinstalerad och ha bra stöd för bärbara, ubuntu stödde nämligen inte mitt trådlösa nätverkskort vilket gjorde att jag var tvungen att ha ett instickskort, vilket inte var en höjdare.
ett annan fördel vore även om det använde apt-get eller någoting liknande då jag är van vid det

Vad är det för nätverkskort/laptop?

Permalänk
Medlem

Det tar ca. 15 sekunder att boota upp och sedan 10 sek att stänga av datorn. Måste väl vara okej?

Som någon sa, om inte Ubuntu stödjer din trådlösanätverksmodul så gör nog ingen annan dist det heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Håller med, testa Arch. Fast inte fluxbox Openbox eller FVWM är mysigare

vilken version är det man ska tanka på arch? 7.1 eller 8.0 ?? 8.0 har ju äldre datum än 7.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Håller med, testa Arch. Fast inte fluxbox Openbox eller FVWM är mysigare

Håller med, Fast ingen av dom Xfce är mysigare

Permalänk
Medlem

Prova även ubuntus XFCE-desktop som jag tror de gjort för de lite slöare burkarna. rox-filhanterare etc. borde rulla på fint.

aptitude install xubuntu-desktop

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med de som rekomenderade Arch. Alltid uppdaterade paket i paketsystemet till skillnad från ubuntu där man lätt kan få ett paket som är något år gammalt. Sen slipper man dessutom alla onödiga program ubuntu skickar med.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Snabbt linux för bärbar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Har du testat att få igång wlanet med ndiswrapper?
För om Ubuntu inte kan få igång ditt wlankort så kan troligtvis ingen annan dist det heller.

Dumt argument..
Då får man väll installera ndiswrapper manuellt istället själv?
Dom enda kort som funkar out-of-the-box är typ Cisco Aironet, gammla Orinoco-kort och Prism baserade kort.
Dessa tillverkas inte mer och kostar över 1000 spänn idag.

XFCE4 brukar jag köra på äldre maskiner.

Arch har jag faktiskt aldrig lyckats installera.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Slackware + Fluxbox

annars är FreeBSD + Fluxbox också en mycket trevlig kombo, jag kör FreeBSD på min IBM R31 Laptop funkar bra.

/H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Gentoo funkar också, om du har tiden och orken att installera det från exempelvis stage1. Ganska omfattande och kanske inte så bra før nybørjare. Men eftersom du har kørt ubuntu och lyckats installera det ar nog inte gentoo ett større problem før dig

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Eftersom Gentoo har så pass bra dokumentation som de har, så är det inga större problem att genomföra installationen.

Det enda som kan vara lite klurigt, är väl att kompilera kärnan. Men tillsammans med lspci så är det inte heller speciellt klurigt.

Permalänk

Om problemet är att burken är seg är väl ändå gentoo en väldigt dålig rekommendation...

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist