Intel:s Presler troligtvis försenad

Permalänk
Melding Plague

Intel:s Presler troligtvis försenad

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel:s Presler troligtvis försenad</b></font> <small class="small">tisdag 15 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
Företagets nya dual-core 65nm-kärna Presler, har tydligen stabilitetsproblem. Detta gäller 2,8 GHz och 3 GHz-versionerna av kärnan. Exakt vad det är för problem med kärnan framkommer inte, ej heller vad som kommer att göras för att åtgärda det hela.
<br />
<br />Troligtvis kommer kärnan inte att lanseras under januari nästa år som planerat utan senare då problemen är ur världen. Samtidigt rapporteras det om att Yonah-kärnan fungerar ypperligt och kommer att lanseras på utsatt datum.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://digitimes.com/mobos/a20051115A7035.html" target="_blank" >Digi-Times.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ibland får jag känslan av att alla beräknade lanseringsdatum i datorbranchen är baserade på att allt i hela utvecklingen går precis så lätt som man kan hoppas på. Annars borde de ju kunna lära sig att det alltid uppstår några problem som tar lite tid att lösa.

Permalänk
Hedersmedlem

och jag har hört tvärt om att den inte är försenad.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
och jag har hört tvärt om att den inte är försenad.

Källa?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Hedersmedlem

amd? vad tror du

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Discokungen

Hemm... Vad tråkigt då

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag tycker Intel borde snegla på nVidia lite och ge AMD lite konkurrens.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Ibland får jag känslan av att alla beräknade lanseringsdatum i datorbranchen är baserade på att allt i hela utvecklingen går precis så lätt som man kan hoppas på. Annars borde de ju kunna lära sig att det alltid uppstår några problem som tar lite tid att lösa.

Så kan det nog tänkas vara. Måste ju vara mardrömmen att stå med en produkt klar för lansering medans marknadens är inställd på att den kommer först om flera månader. Vad fan gör man då? Lanserar en revolution med sunkig och framstressad hype eller sitter och trycker på en guldgruva och förlorar pengar helt i onödan? Nej, varken eller låter särskilt attraktivt, då är det bättre att saker och ting blir försenade, då jobbar både hype och tajming till ens fördel.

Låter som en kanska sannolik teori. Eller?

Permalänk
Avstängd

Fast jag undrar hur bara 2.8 och 3GHz versionerna kan vara försenade. Borde inte dom vara samma kärna som dom andra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fast jag undrar hur bara 2.8 och 3GHz versionerna kan vara försenade. Borde inte dom vara samma kärna som dom andra?

Förmodligen är felet ett kvalitetsproblem.
Processorerna har förmodligen lika eller liknande steppningsbeteckning men pallar inte högre klockfrekvenser, kanske får Intel förbättra kvaliten eller nåt annat så de kan få fram en bättre steppning som funkar bra i de högre klockfrekvenserna också. Notera att detta är bara mina spekulationer.

Permalänk
Avstängd

Jo, men 2.8GHz och 3GHz är väl ändå de lägre frekvenserna..
Hur kan en stepping fungera bra i höga frekvenser men bugga i lägre?
Låter konstigt...

Permalänk
Medlem

En miss i tillverkningsprocessen kanske?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jo, men 2.8GHz och 3GHz är väl ändå de lägre frekvenserna..
Hur kan en stepping fungera bra i höga frekvenser men bugga i lägre?
Låter konstigt...

"Sampling Intel’s 65nm dual-core Presler processors has revealed some stability problems, according to unspecified motherboard makers, adding that the problematic CPUs _include_ [Min understrykning!] the 2.8GHz 920 and 3.0GHz 930 series."
Så det kanske är problem med högre klockade varianter (3.2 GHz är den enda?) också.

Alternativt så kanske det är så att processorerna som Intel plockat ut för att köras i 2.8 och 3.0 GHz inte klarar den hastigheten, medans processorerna de plockat ut för 3.2 GHz faktiskt klarar sin hastighet. De är förvisso tillverkade samtidigt, men de skiljs ju åt under testningen och är alltså inte "samma" chip.

Ännu ett alternativ är att de använder andra tweaks med lägre yield när de ska göra snabbare processorer, och att tweaksen med högre yield som används till 2.8 och 3.0 GHz gör att processorerna då inte klarar den hastigheten.

Jag kanske spårade ur lite, men där är några förslag iaf

Permalänk
Avstängd

Okej, "Include" innebär alltså att det gäller 2.8GHz och 3GHz OCKSÅ. Med andra ord så kan det gälla hela serien.
Läste aldrig på den där sidan. Och någon glömde översätta include.