Få fram anv/lösen ur Linux/Postfix (Varning nybörjare)

Permalänk

Få fram anv/lösen ur Linux/Postfix (Varning nybörjare)

Hej!

Jag sitter här med ett riktigt stort problem. Jag har en burk med ett 60-tal mail användare som jag skulle behöva flytta till ett webhotell. Problemet är att det är Linux installerat på den och jag kan i princip inget om det. Jag fixar att starta lite tjänster osv. men inget avancerat. Han som installerat burken har flyttat för flera år sen (står i en BRF) så jag kan inte förvänta mig nån hjälp från han.

Är det någon som vet om det är möjligt att få ut samtliga användare med respektive mailadress och lösen ur den. Jag har admin-rättigheter.

Mvh. Fredda

Permalänk
Medlem

användare och mailadress skall inte vara några problem, titta i filerna /etc/passwd och /etc/mail/aliases.

Lösenorden är det värre med dom är oftast (alltid?) envägs krypterade så man kan inte få fram lösenorden om han som skapade dom inte skrev ner dom i klartext någon stans.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Man kan "radera" root-lösenordet i /etc/paswd eller /etc/shadow. Sen kan man logga in som root utan lösenord och köra passwd user

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Man kan "radera" root-lösenordet i /etc/paswd eller /etc/shadow. Sen kan man logga in som root utan lösenord och köra passwd user

På vilket sätt får man fram lösenorden på detta sätt?

Visst man sätter nya lösenord som sedan skall distribueras ut till användarna i BRF.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Ok, lösningen blir då att plocka användarna ur /etc/mail/aliases och sen sätta nya lösen på dom. Tyvärr så finns det inga loggar med lösen.

Tack för hjälpen.

Permalänk

Hum. Finns ju en chans att du kan använda samma hashes i nya servern? Fråga på webbhotellet vad dom säger! Annars går det ju att få fram med jack.. Men du kanske inte har så mycket tid på dig.

Permalänk
Medlem

En riktigt ful lösning hade ju varit att helt enkelt fråga användarna vad de har för lösenord Innebär en massa arbete och säkerligen en stor säkerhetsrisk med (antar att du skriver ner dem och så, ev skickas okrypterat över nätverk). Jag skulle nog hellre sätta upp nya lösenord, vem vet hur bra/dåliga de gamla var?

Visa signatur

[size="1"]Allt går att fixa med lite våld, vaselin och silvertejp...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svetsarn90
Hum. Finns ju en chans att du kan använda samma hashes i nya servern? Fråga på webbhotellet vad dom säger! Annars går det ju att få fram med jack.. Men du kanske inte har så mycket tid på dig.

Är det en *nix maskin på båda ställena så är det bara att kopiera hash'arna för lösenorden så får du över lösenorden utan att dom finns i klartext någonstans och med minimalt jobb.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Är det en *nix maskin på båda ställena så är det bara att kopiera hash'arna för lösenorden så får du över lösenorden utan att dom finns i klartext någonstans och med minimalt jobb.

Jo, det var ju det jag menade.