co-located crap, Freesco router med död ssh

Permalänk
Medlem

co-located crap, Freesco router med död ssh

Har drabbats av ett litet problem, har ett rack med lite co-locatade burkar ståendes, och alla delar på samma ip, vilket jag löser med en freesco som NAT:ar (ja vet, det är inte high tech, men det funkar)

Men, idag när jag skulle ansluta med ssh till routern så stängdes anslutningen och efter det får jag ingen kontakt med routern via ssh, varken från publikt eller lokalt nät, datorn i sig är uppe för den routar datorerna innanför helt ok.

Routern svarar på ping osv..

Förslag ?

Det är liksom tio mil att åka o kolla på skiten och snubben som har nycklarna till stället bor en bit därifrån dessutom.. Lite svårt o ta sig in där eftersom det är 100 meter berg över

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

tja, så länge det funkar behöver du nog inte laga det...

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

Det jag vill ha koll på är att burken inte blivit ägd av någon hacker, och att kunna ändra routingen är ju trevligt det med.. visst kan jag fortsätta köra såhär men.... du fattar nog

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tror du får bita i det sura äpplet, men till nästa gång kanske du kan göra en cron som startar om sshd för dig dagligen eller nånting sådant så vet du att det kommer att funka inom en snar framtid, eller ett script som kollar om processen är igång och startar den om den inte är igång.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Freesco är inte nån direkt bra lösning i mitt tycke faktiskt..

Permalänk
Medlem

Nä, det kan man ju göra..

Körde freesco av den anledningen att det var väldigt simpelt att confa, har kört det i flera år utan problem.. Funderade på ex vis monowall men det går inte confa via ssh utan då får man tunla webinterface o ha sig.
Någon som vet en riktigt bra FAQ för att sätta upp en route med FBsd ?
Jag är inte så duktigt på tcp/ip osv..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om pfsense (http://www.pfsense.com/)? FBSD och sshstöd.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter löjligt krävande för att bara routa lite småburkar.

Har kört freesco på en 486a tidigare utan några problem o rullar nu på en P100 med 64MB och os på FDD, ska ja köra pfsense måste jag byta hela burken..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Monowall?
http://www.m0n0.ch/wall/
Ingen ssh åtkomst behövs allt kan styras via webbaserat interface.

Systemkrav:

486 cpu
64mb minne

6mb hdd
eller cdrom och floppy.

Permalänk
Medlem

hehe, karaff skriver ju att han vill ha ssh, inte ett webbinterface.

Permalänk
Medlem

Command line interface är det bästa, skulle förvisso kunna sätta upp Open eller Freebsd och routa med också, men det är bra mycket enklare med freesco i detta fallet, då alla inställningar är samlade i snygga och överskådliga menyer.

Att det bootar från floppy och inte har en hårddisk som kan skära ihop är ju mest ett plus

Men men .. får jag ingen ordning på detta så..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Command line interface är det bästa, skulle förvisso kunna sätta upp Open eller Freebsd och routa med också, men det är bra mycket enklare med freesco i detta fallet, då alla inställningar är samlade i snygga och överskådliga menyer.

Att det bootar från floppy och inte har en hårddisk som kan skära ihop är ju mest ett plus

Men men .. får jag ingen ordning på detta så..

Ett alternativ till Freesco är Coyote Linux: http://www.coyotelinux.com/products.php?Product=coyote

Har dock inte lekt så jättemycket med Freesco så jag kan inte direkt säga vilken av dem som är "bäst".

Permalänk
Medlem

Har lyckats komma en bit på vägen med att lösa detta problem, har tunnlat port 82 från en freebsd burk som står på insidan till routern, kommer åt webinterfacet där man kan logga in, men när jag tryckt enter för att skicka iväg användarnamn och lösenord så står burken bara o väntar o väntar o väntar..

Skickas sånthär över annan port eller ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.