x86 här för att stanna?

Permalänk
Melding Plague

x86 här för att stanna?

<font style="font-size: 10pt"><b>x86 här för att stanna?</b></font> <small class="small">onsdag 16 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Med tanke på att x86-arkitekturen snart är 30 år gammal kan det tyckas vara en konstig fråga om den är här för att stanna. Uppenbarligan har den stannat i 27 år sedan Intel 8086 lanserades 1978. Sedan dess har x86 utvecklats ordentligt till arkitekturen som dagens vanliga processorer är baserad på.
<br />
<br /><a href="http://hardware.gamershell.com/articles/x86_-_here_to_stay/in..." target="_blank">HardwareHell</a> har skrivit en artikel om x86, dess historia och riktningen och utvecklingen som sker idag. Artikeln skriver även om Cell och om det inte är dags att skrota x86 för någon bättre arkitektur, kanske Cell. Är x86 här för att stanna med andra ord.
<br />
<br /><i>One thing is for sure, lessons will be learned by this, either by IBM who will realize it took a wrong bet on a route that's been hyped by theory and not proven in real life, or by Intel who will realize that not being innovative enough means not surviving in the long term.</i>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://hardware.gamershell.com/articles/x86_-_here_to_stay/in..." target="_blank">HardwareHell</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa allt, men det känns som han är 10 år sen med sin artikel (tänker då på RISC-vs-x86-debatten).

Och Cell-konceptet är väl inte bundet till PPC heller vad jag vet, man kan mycket väl överföra den tekniken till x86 om den blir framgångsrik. Helt klart står ju iaf att PS3-utvecklarna inte är så förtjusta i den iaf...

Permalänk
Medlem

x86... blä. Jag vill inte. Oavsätt hur mycket prestandaskit folk tvingar i mig. Jag äter inte gammal mat.

Intressant läsning. Bra att någon tar upp ämnet allafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
x86... blä. Jag vill inte. Oavsätt hur mycket prestandaskit folk tvingar i mig. Jag äter inte gammal mat.

Intressant läsning. Bra att någon tar upp ämnet allafall

Bara för att maten är lagad på ett gammalt recept betyder inte att den är dålig. Kött grillat i det fria slå ju snabbmakaroner o ketchup vilken dag som helst.

Edit: skriver inlägget på en G4 som jag önskar vore en Pentium M/Turion.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Det klart jag är här för att stanna!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Bara för att maten är lagad på ett gammalt recept betyder inte att den är dålig. Kött grillat i det fria slå ju snabbmakaroner o ketchup vilken dag som helst.

Edit: skriver inlägget på en G4 som jag önskar vore en Pentium M/Turion.

Jag stannar med PowerPC. Inge x86 för mig inte närmsta åren. Min Dual Powermac klarar sig några år till utan att känna sig gammal. Powerbooken håller nog ett bra tag till som laptop. Och PS3an kommer snart och det blir kanske en bra sekundär workstation

Tyvär segrar ofta den sämre tekniken... VHS, x86 etc.
Men men. Jag är rebellisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Det klart jag är här för att stanna!

låll

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

skrota x86-arkitekturen är ju gammal som gatan, bättre att ta steget och utveckla något nytt som kan hålla i 30 år framöver, inte kan x86 hålla hur länge som helst.

Är det någon som vet varför arkitekturen heter x86? är de bara nått kul flashigt namn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
skrota x86-arkitekturen är ju gammal som gatan, bättre att ta steget och utveckla något nytt som kan hålla i 30 år framöver, inte kan x86 hålla hur länge som helst.

Är det någon som vet varför arkitekturen heter x86? är de bara nått kul flashigt namn?

Förr hette ju cpuerna 80286 följt av 80386 och 80486. Det var då arkitekturen fick sitt namn. Man skrev 80x86 och menade alla/vilken som helst av processorerna. Sedan dumpade man 80 i början och så hade man x86.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en anledning till att x86-arkitekturen har hållit så bra som den har gjort och det är att den har fungerat väldigt bra och gått att skala ner extremt mycket. Tycker nog att det har varit väldigt lyckat. Men det sägs att en teknikera aldrig är så bra som när den precis håller på att ta slut, och kanske är det vad som är på väg att hända.

Jag tror att även Intel och AMD kommer att snegla mot cellarkitekturen när de nått vägs ände med x86. Eller så kommer de på nya sätt att utveckla x86-processorerna ännu mer. Vem bryr sig? Så länge det finns konkurrens är det ju ändå alltid vi kunder som vinner i slutändan.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
och gått att skala ner extremt mycket.

Jaså... x86 är ju inte ens nästan så skalbar som PPC och många andra. Så det argumentet köper jag inte. PPC sitter ju nästan varende telefonväxel, digitalbox etc.
x86 är ju en klumpig cpu inte inte gått att skala så vidare bra.

Permalänk

Minns jag rätt så är väl AMD's processorer egentligen Risc processorer med x86 instruktioner inlagda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fairyland
Minns jag rätt så är väl AMD's processorer egentligen Risc processorer med x86 instruktioner inlagda?

Ne, men nästan...

http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64
"MD's x86-64 instruction set (later renamed AMD64), has been an ambitious attempt to clean up the idiosyncrasies of Intel's x86-32 architecture, as well as update the architecture to a format more closely resembling leading-edge 64-bit RISC environments."

Den mest vanliga moderna RISC cpun idag är PowerPC...
http://en.wikipedia.org/wiki/Risc

"The term, like its antonym RISC, has become less meaningful with the continued evolution of both CISC and RISC designs and implementations. Modern "CISC" CPUs, such as recent x86 designs like the Pentium 4, whilst they usually support every instruction that their predecessors did, are designed to work most efficiently with a subset of instructions more resembling a typical "RISC" instruction set. Indeed, many CISC CPUs (such as modern x86 processors from both Intel and AMD) decode many x86 instructions into a series of smaller internal "micro-operations" that are then executed internally by the processor."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Det klart jag är här för att stanna!

Nej. Har du inte hört? Ledningen har funderat på att ersätta dig jättelänge.

Visa signatur

Ingsoc rules.