4-way SLI ser dagens ljus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
När vi är i Frys värld altså
(Futurama, där tv har bättre upplösning än verkliga livet )

precis, undrade just om nån skulle göra den kopplingen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
kluster nån?

jo men det kanske är bra att spelen stödjer smp innan man börjar flytta vidare till cluster

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Coolt:D hmmm... verkligen nödvändigt med det? Undrar nu hur den presterar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
vi går åt fel håll :/:/

jag håller me.. jag tycker att dom ska koncentrera sig på kraftigare/extremare kärnor istället,
å slippa ha 2-4+ kort

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde_modboy
jag håller me.. jag tycker att dom ska koncentrera sig på kraftigare/extremare kärnor istället,

Menar du att de inte går mot kraftigare kärnor? Det är klart de gör.
SLI är bara till för de med på tok för stor plånbok medans vi vanliga dödliga får vänta på nästa uppgraderade kort, och det brukar ju inte ta vidare lång tid...

Citat:

[i]å slippa ha 2-4+ kort [/B]

Jag lovar dig, du slipper . Köp ett GF 7800 GTX så kommer du ändå kunna spela alla spel med sjukt höga inställningar, du behöver inte SLI

Permalänk

Njaa, jag är mer för att ha ett separat fysikkort som går att uppgradera, istället för att ha 25st kort som inte går att uppgradera på något bra sätt... (Enligt mig är två olika grejer bättre en en om dom påverkar prestandan, för då kan man uppgradera dom för sig lättare, om dom kostar mindre än om båda var i ett).
Känns ju lite löjligt om man sitter med 4*7800GTX om ett år och vill uppgradera...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Menar du att de inte går mot kraftigare kärnor? Det är klart de gör.
SLI är bara till för de med på tok för stor plånbok medans vi vanliga dödliga får vänta på nästa uppgraderade kort, och det brukar ju inte ta vidare lång tid...

Jag lovar dig, du slipper . Köp ett GF 7800 GTX så kommer du ändå kunna spela alla spel med sjukt höga inställningar, du behöver inte SLI

a jag vet men det e ju typ bara för ''extremisterna''(stavning?)

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

Kul, 30k bara för graffakorten (GeForce 7800 GTX 512MB SEK7500+ enligt annan tråd), sen vad det kostar att få ett eget kärnkraftverk att driva skiten med oxå... Nåja.

När skall vi få se svala icke strömhungriga grafikkretsar ala Pentium M och Turion MT?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
<font style="font-size: 10pt"><b>4-way SLI ser dagens ljus</b></font> <small class="small">onsdag 9 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com" target="_blank" >X-bit Labs</a> rapporterar att företaget ASUS nu skapat en SLI lösning med fyra kärnor. ASUS har tidigare två stycken grafikkortsmodeller med dubbla kärnor. Dessa har varit baserad på 6800GT och nu även 7800GT som även finns på marknaden.
<br />
<br />Dock har företaget nu skapat en "4-way" SLI-lösning, där man använt sig av två stycken 7800GT med dubbla kärnor och dubbla minnesbanker. Man använde sig av ASUS A8N32-SLI Deluxe som moderkort för att hantera grafikkorten och även okända drivrutiner. Troligtvis gör dessa att man på ett experimentellt sätt kan dela arbetsbördan mellan fyra kärnor, och fortfarande dela upp antalet pci-e linjer på ett fungerande sätt.
<br />
<br />Dessvärre finns det ingen info om eventuella prestandaökningar, troligtvis för att det hela är på ett väldigt experimentellt stadium och man istället koncentrerar sig på att testa tekniken. Men det ser onekligen intressant ut för framtiden.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20051108220829.htm..." target="_blank" >X-bit Labs.</a>

Nej nu får det vara nog!

Denna stora hysteri med kärnor hit och kärnor dit! Förr hette det dual-cpu men nu efter AMD och Intel släppt dual core processorer är det bannemig core bara det är fler än 1, vad det än är frågon om!
Sluta med det tack.
Athlon 64 X2 är dual core. Varför? Jo det är två processorkärnor som finns i en IC-kapsling.
De här ASUS korten har ingen dual cores, det är dubbla gpu:er (som var för sig innehåller 1 kärna).
The 4-Way graphics solution consisted of two ASUS EN7800 GT Dual graphics cards each equipped with a pair of NVIDIA GeForce 7800 GT graphics chips
Notera att orden dual core eller multi core aldrig skrivs i artikeln hos Xbitlabs. De skriver (korrekt) multi-GPU.
ASUS är inte vara kapabla att göra multi-core nVidia GPU:er eftersom det är nvidia som tillverkar GPU:erna. Lika lite som Asus kan göra multi-core CPU:er av single core, de kan dock göra multi-way moderkort så man kan ha flera CPU:er (om det stödjs av processorn ifråga).

Kristian behöver inte personligen ta åt sig av det här, det är mer en generell frustration som fick sin form i ord i natt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nej nu får det vara nog!

Denna stora hysteri med kärnor hit och kärnor dit! Förr hette det dual-cpu men nu efter AMD och Intel släppt dual core processorer är det bannemig core bara det är fler än 1, vad det än är frågon om!
Sluta med det tack.
Athlon 64 X2 är dual core. Varför? Jo det är två processorkärnor som finns i en IC-kapsling.
De här ASUS korten har ingen dual cores, det är dubbla gpu:er (som var för sig innehåller 1 kärna).
The 4-Way graphics solution consisted of two ASUS EN7800 GT Dual graphics cards each equipped with a pair of NVIDIA GeForce 7800 GT graphics chips
Notera att orden dual core eller multi core aldrig skrivs i artikeln hos Xbitlabs. De skriver (korrekt) multi-GPU.
ASUS är inte vara kapabla att göra multi-core nVidia GPU:er eftersom det är nvidia som tillverkar GPU:erna. Lika lite som Asus kan göra multi-core CPU:er av single core, de kan dock göra multi-way moderkort så man kan ha flera CPU:er (om det stödjs av processorn ifråga).

Kristian behöver inte personligen ta åt sig av det här, det är mer en generell frustration som fick sin form i ord i natt.

Chill. Vi (iaf jag) fattade vad han menade.

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nej nu får det vara nog!

Denna stora hysteri med kärnor hit och kärnor dit! Förr hette det dual-cpu men nu efter AMD och Intel släppt dual core processorer är det bannemig core bara det är fler än 1, vad det än är frågon om!
Sluta med det tack.
Athlon 64 X2 är dual core. Varför? Jo det är två processorkärnor som finns i en IC-kapsling.
De här ASUS korten har ingen dual cores, det är dubbla gpu:er (som var för sig innehåller 1 kärna).
The 4-Way graphics solution consisted of two ASUS EN7800 GT Dual graphics cards each equipped with a pair of NVIDIA GeForce 7800 GT graphics chips
Notera att orden dual core eller multi core aldrig skrivs i artikeln hos Xbitlabs. De skriver (korrekt) multi-GPU.
ASUS är inte vara kapabla att göra multi-core nVidia GPU:er eftersom det är nvidia som tillverkar GPU:erna. Lika lite som Asus kan göra multi-core CPU:er av single core, de kan dock göra multi-way moderkort så man kan ha flera CPU:er (om det stödjs av processorn ifråga).

Kristian behöver inte personligen ta åt sig av det här, det är mer en generell frustration som fick sin form i ord i natt.

ett grafikkort (el en dator om du vill) med dubbla kärnor kan har ANTINGEN 2 processorer eller en processor med 2 kärnor. Varje processor med en kärna är en kärna, har man 2 sådanna så är det dubbla kärnor, har man en processor med 2 kärnor så är det också dubbla kärnor. Har du 2 processorer med dubbla kärnor så har du alltså totalt 4 kärnor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
ett grafikkort (el en dator om du vill) med dubbla kärnor kan har ANTINGEN 2 processorer eller en processor med 2 kärnor. Varje processor med en kärna är en kärna, har man 2 sådanna så är det dubbla kärnor, har man en processor med 2 kärnor så är det också dubbla kärnor. Har du 2 processorer med dubbla kärnor så har du alltså totalt 4 kärnor.

nej. En processor med dubbla kärnor och 2 single-proppar är inte samma sak. Som allra minst är det skillnad i kretsen de arbetar i. Med 2 processorer måste du ha en krets där båda kan arbeta. Men en dualcore så behöver kretsen bara utformas efter en processor.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
nej. En processor med dubbla kärnor och 2 single-proppar är inte samma sak...

Vem har sagt att det är samma sak?
Jag pratar bara om hur man räknar antal kärnor
självklart är det skillnad på dual core och två processorer

Permalänk
Medlem

Tänk när vi får grafik och datorkraft att rendera allt i realtid = som vi ser med våra ögon....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
ett grafikkort (el en dator om du vill) med dubbla kärnor kan har ANTINGEN 2 processorer eller en processor med 2 kärnor. Varje processor med en kärna är en kärna, har man 2 sådanna så är det dubbla kärnor, har man en processor med 2 kärnor så är det också dubbla kärnor. Har du 2 processorer med dubbla kärnor så har du alltså totalt 4 kärnor.

Processorer med två kärnor har har två kärnor men 2 processoer är inte dual core. Dual betyder "bestående av två delar, tvåfaldig, dubbel". Håller du med om att dual core begreppet, överfört till ett grafikkort, skapar förvirring?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Processorer med två kärnor har har två kärnor men 2 processoer är inte dual core. Dual betyder "bestående av två delar, tvåfaldig, dubbel". Håller du med om att dual core begreppet, överfört till ett grafikkort, skapar förvirring?

Vart står det något om att ett grafikkort skulle ha dual core?
DEt står dubbla kärnor, och då är ju frågan om det är samma som dual core eller om det betyder att det finns flera kärnor.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HighLander
Tänk när vi får grafik och datorkraft att rendera allt i realtid = som vi ser med våra ögon....

Då frågar jag dig, skulle du någonsin vilja lämna den världen när du kan få det så mycket bättre där?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vart står det något om att ett grafikkort skulle ha dual core?
DEt står dubbla kärnor, och då är ju frågan om det är samma som dual core eller om det betyder att det finns flera kärnor.

Jag har översatt dual core till dubbla kärnor.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Snart kör grafikkkorten över processorerna

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creaton
Snart kör grafikkkorten över processorerna

Grafikkorten kör redan över proccessorerna.

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.