Klarar din dator Vista?

Permalänk
Melding Plague

Klarar din dator Vista?

<font style="font-size: 10pt"><b>Klarar din dator Vista?</b></font> <small class="small">torsdag 17 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Ars Technica spekulerar om problemen med vilka systemkrav som ställs för att använda Vista fullt ut. Tydligen är grafikkortet avgörande för vilket av de fyra teman som medföljer Vista du kan använda, där Aero Glass är det mest krävande temat. Microsoft säger dock att operativsystemet är smart nog att själv välja vilket tema som bäst matchar datorns prestanda.
<br />
<br />Men konsumenter och återförsäljare undrar nu mer exakt vilken hårdvara som kommer att krävas för att köra Aero Glass utan att det hackar nämnvärt. Microsofts systemkrav som de ser ut nu är väldigt generella.
<br />
<br />Intressant problem om du tänker köpa ny dator eller uppgradera om du planerar att använda Vista i framtiden. Läs mer hos <a href="http://arstechnica.com/news.ars/post/20051116-5588.html" target="_blank">Ars Technica</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

jag tror jag kommer att skippa vista, men hur kommer det att bli med framtida uppdateringar till xp när vista kommer?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
jag tror jag kommer att skippa vista, men hur kommer det att bli med framtida uppdateringar till xp när vista kommer?

Vadå... tänkte du köra XP in på 2010-talet eller?
Då får du nog ge dig in på en annan operativsystemsmarknad.

Permalänk
Medlem

betan funkade iaf perf

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vadå... tänkte du köra XP in på 2010-talet eller?
Då får du nog ge dig in på en annan operativsystemsmarknad.

ja, det tänkte jag.. kanske inte XP hela tiden, men jag är verkligen inte sugen på vista av diverse anledningar!

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Ser inte heller någon anledning att hoppa på Vista-tåget, det ser ut att vara mycket yta men lite innehåll.

Permalänk
Medlem

2.4 ghz för ett operativsystem?
usch, det är ju löjligt

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

kommer detta påverka i spel, jag menar om jag har en dator som klarar sig lite över minimun kraven för vista kommer det då, hacka, lagga, you name it mer i spel osv. än om jag hänger kvar i XP till nästa dator uppdatering?

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Undrar bara varför Vista ska ta så mycket kraft från datorn? ....hur blir det när man siter och spelar?

Ett oprativsystem som drar lite resurser skulle jag inte ha något i mott att ha ... då bryra jag mig inte så mycket om det är en massa fungktioner eller inte (desto mindre desto bättre?)

Visa signatur

Om ni/du hittar stav fel i mina inläg så bry er/dig inte (om du/ni inte förstår PM:a så ska jag försöka förklar så gått jag kan)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tavlan
Undrar bara varför Vista ska ta så mycket kraft från datorn? ....hur blir det när man siter och spelar?

Ett oprativsystem som drar lite resurser skulle jag inte ha något i mott att ha ... då bryra jag mig inte så mycket om det är en massa fungktioner eller inte (desto mindre desto bättre?)

Antagligen är det alla 1000-tals processer som kollar av all din trafik, allt du har på datorn och allt du gör som tar kraften.

Nej tack till vista, håller mig till *nix som jag gick över till enbart pga hur världen är påväg.

Permalänk
Hedersmedlem

Vista Windows Classic tema lär det ju bli om jag någonsin installerar Vista.

Vem orkar fönster som glänser, vänder sig efter vinden och allt möjligt?
Det är bara snyggt som techdemo för att visa vad grafikmotorn klarar men helt onödigt för att arbeta.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Festis123
Antagligen är det alla 1000-tals processer som kollar av all din trafik, allt du har på datorn och allt du gör som tar kraften.

Nej tack till vista, håller mig till *nix som jag gick över till enbart pga hur världen är påväg.

Hehe ditt svar låter av någon konstig annleding hellt rimligt

Jag stanar kvar med XP sen får man vel se hur linux artarsig ... hopas att alla spel börjar stödja det oprativsystemet

Visa signatur

Om ni/du hittar stav fel i mina inläg så bry er/dig inte (om du/ni inte förstår PM:a så ska jag försöka förklar så gått jag kan)

Permalänk

Det kanske blir ett måste att ha dual/quadra processorer i framtiden nu när man läser om kraven för Vista, iaf om man ska köra fler saker samtidigt.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Det kanske blir ett måste att ha dual/quadra processorer i framtiden nu när man läser om kraven för Vista, iaf om man ska köra fler saker samtidigt.

Där 3 av 4 processorkärnor användas för att kolla att du inte försöker göra något som microsoft/RIAA/din mamma tycker att du inte borde göra på din dator.

Personligen kommer jag nog försöka hänga kvar i XP så länge det bara går (dvs till majoriteten av speltillverkarna kräver VISTA för att starta spelet)

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSnuggels
Personligen kommer jag nog försöka hänga kvar i XP så länge det bara går (dvs till majoriteten av speltillverkarna kräver VISTA för att starta spelet)

Går att kringgå det enkelt. Personligen så kommer jag att klara mig på Windows 2003 Server x64 Enterprise Edition, eller x64 Datacenter Edition. Det har stöd för många många framtida 64-bitars processorer från AMD och klarar många GB RAM. Det är stabilt och extremt snabbt. Skulle jag någongång vilka putsa till utseendet i OS'et så finns teman att använda sig av.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk

trevligt, fem åringar behöver snart inga barnspel till datorn längre när det kommer sånna här operativssystem

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

jag skulle iofs aldrig kunna tänka mig köra "Server" på min Workstation

Permalänk
Medlem

usch.. det blir ett byte till linux på arbetsstationen. Jag kommer nog köra med Windows 2000 så länge som möjligt på speldatorn tills spelen "kräver" Vista

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Det har växt fram ett litet Windows Vista hat i mig så det blir nog Xp fram tills jag inte har något annat val men man kan ju få hoppas att det kommer något OS som kan Fightas lite med M$

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem

Många spel fungerar på windows 98 så om spelstödet för xp fortsätter kommer jag inte att byta.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Kommer inte byta til Windows Vista pga två orsaker....

1 - Överdrivna systemkrav, vem vill ha ett OS som slukar 60-70% av din processorkraft.

2 - DRM implementringar... NEJ TACK vet ja. Vill jag ha någon som övervakar mig kan jag lika bra köpa en skiva av SOny

Permalänk

Uhm, det har hela tiden varit sagt att vista ska vara bättre än XP i spel. Kort sagt, fler saker inaktiveras. Att alt-tabba lär bli lite problem dock... Datorn måste då ladda in alla grejer igen.

Om man inte gör något krävande så är det bara bra om det ser bra ut, men självklart måste det även vara funktionellt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag tycker att alla spel- och andra sorters mjukvaroföretag ska börja programmera plattformsoberoende, dvs SDL(www.libsdl.com ) eller liknande så att man kan gå över till Linux nångång.

SDL for teh win.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk

nvidia har säkert mutat m$ för att vista ska kräva mer av grafikkortet. Vad skulle kunna vara så snyggt och till vilken nytta?

Jag skaffar inte vista förren nån har gjort nått bra program som hindrar vista att kolla upp sakerna på hd:n och skickar info till m$...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vill jag ha någon som övervakar mig kan jag lika bra köpa en skiva av SOny

Haha!
Undrar hur vista kommer mottas i detta avseende, det är ju onekligen lite (till och med rätt mycket) spyware över det hela.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror jag måste byta =P

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

operativsystemet är smart nog att själv välja vilket tema som bäst matchar datorns prestanda.

nu blev man förvånad..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

microsoft äger oss.. vi är bill´s slavar..
om dom vill att vi byter tvingas vi..
thats the hard truth :/

Visa signatur

// Flowtex //

Permalänk

säger bara en sak..
Windows 2000 Service Pack 5 :E

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CityHasse

Jag skaffar inte vista förren nån har gjort nått bra program som hindrar vista att kolla upp sakerna på hd:n och skickar info till m$...

Finns redan. Installera valfri FW.

Förövrigt tänker jag inte vara positiv/negativ till Vista, före jag har provat retail av den. Bara för att OS'et stödjer vissa funktioner, betyder inte att dom används...

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"