Yonahs klockfrekvenser

Permalänk
Melding Plague

Yonahs klockfrekvenser

<font style="font-size: 10pt"><b>Yonahs klockfrekvenser</b></font> <small class="small">torsdag 17 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.theinquirer.net/?article=27770" target="_blank">The Inquirer</a> har fått tag på information om vilka Yonah-processorer som kommer i Januari nästa år. Yonah är som bekant Intels nya version av Pentium-M. Intel kommer att släppa två olika typer av processorn, dual core och single core, samt två olika strömkategorier, strömsnål och normal. Till att börja med kommer det finnas normala dual core och normala single core som väntas dra 25W-49W. Samtidigt kommer några strömsnåla dual core-modeller som drar 15W-24W lanseras. Sist finns en strömsnål single core-version som kommer att dra under 14W. Den snabbaste dual core-modellen för Januari heter Intel T2600 och har en klockfrekvens på 2,16 GHz. Den snabbaste single core-modellen heter Intel T1300 och har en klockfrekvens på 1,66 GHz.
<br />
<br />Mer information om klockfrekvenser och namn hos <a href="http://www.theinquirer.net/?article=27770" target="_blank">The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande bara 32 bitars processorer?

Permalänk
Medlem

Antagligen 32bitars. Merom och den där andra är väl 64bitars varianterna? eller det var iofs bara rykten.

Permalänk
Medlem

Är verkligen den snabbaste singel core model på 1.6ghz, låter iaf inte snabb i mina öron..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Är verkligen den snabbaste singel core model på 1.6ghz, låter iaf inte snabb i mina öron..

För januari...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd

en dothan på 1.6ghz klår ju en 3000+ i spel så den är nog inte SÅÅ slö

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
en dothan på 1.6ghz klår ju en 3000+ i spel så den är nog inte SÅÅ slö

Arghh.. du hann för mej...

Det är inte frekvensken som avgör hur bra en cpu presterar, vilket man tycker borde vara uppenbart till alla nu... IPC är mycket mer avgörande

Permalänk
Medlem

aarg... skulle precis till att beställa ett par laptops. Så kommer detta och påminner om en ny cool cpu PRECIS efter nyår.. och jag som behöver göra av med pengar precis innan nyår! =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Arghh.. du hann för mej...

Det är inte frekvensken som avgör hur bra en cpu presterar, vilket man tycker borde vara uppenbart till alla nu... IPC är mycket mer avgörande

IPC är ju ganska exakt lika viktigt som klockfrekvensen
Instructions Per Second = (Instructions Per Cycle) * (Cycles Per Second)
Sen om man jämför processorer med olika instruktionsupsättningar får man ju ta hänsyn till hur mycket vettigt jobb som utförs per instruktion också.

Permalänk
Medlem

Antar att Lady liksom jag är förvånad över 1,6 ghz singlecore när dom släpper en dualcore på 2,16 ghz samtidigt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

dessutom ska ju single core processorerna vara budget processorer om ja inte har fattat det fel

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

På sätt och viss inte, eftersom Intel/AMD går mot Multi Core ark~, mer förvånande att dom släpper en SC. Jag tror att dom släpper den för att införa den som en prisvärd/budget alternativ, eftersom det tar ett tag innan budget modellen(Celeron) skeppas.

Tråkiga är att dom inte funkar med dagens tillgängliga chipset som 915.
Vad hände med VIA,s Mobila CPU? :/

Permalänk
Hedersmedlem

Tror nog att den kommer att smiska hårt

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Jag saknar tiden då klockfrekvenserna ökade istället för minskade.

Visa signatur

AMD Athlon64 "venice" 3200+ @ 4100+/2600 Mhz | Asrock Dual Sata II HT @ 1040 Mhz | 1024 MB Corsair VS 3200 @ 5/6 div | ATI C3D X800GTO @ 16 pipes | Tagan 480 W | SuperPi 33 s

Permalänk
Medlem

Inte utan 64-bitars stöd och inbyggd minnes kontroller.
Men på den mobila marknaden så kommer den att "smiska hårt"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosub
Jag saknar tiden då klockfrekvenserna ökade istället för minskade.

Hehe, sant det var så mycket enklare då... man visste ungefär hur mycket snabbare en 600mhz var jämtemot en 500mhz utan att behöva läsa en massa benchs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
en dothan på 1.6ghz klår ju en 3000+ i spel så den är nog inte SÅÅ slö

Visst men 3000+ lät mycket i mina ögon så jag tillägger 1.8ghz 512mb L2.
Dothan 1.6ghz 2mb L2.

Sen så har båda 2 både fördelar och nackdelar och dom är gjorda för olika ändamål.
Man jämför en Mobil och en Desktop variant och det är oxå fel ta Turion om man redan jämför Mobila processorer.

Länka till sina påstående är oxå fördelaktigt.

Sen tycker jag att NFS Most Wanted Demo skulle flyta på fint på min bärbara men det gör det inte.

800x600 Vsynk off och low detaljs så hackar det ändå.
Spec Pentium M Dothan 740 1.73ghz 533, 6800go, 1gb ram.

Sen tar jag och kör in samma demo i min stationer och skruvar upp maxar detaljer och det går utan några som helst problem.
Spec. X2 4400+, 6600Gt, 1gb ram. Inget klockat.

Förstår inte att det är så stor skillnad trots att det är bättre grafikkort i min bärbar och att dom får likvärdigt i 3DMark05.

Tycker att PM 1.73ghz borde trycka på bättre och att ett 6800go borde göra bättre än 6600Gt.

Eller hur.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaturMackan
Är det fortfarande bara 32 bitars processorer?

Ja, Intel och 64-bitars stöd är riktigt dött...

Två stycken Pentium-M på ~2.2Ghz med en 667Mhz bus kommer inte att vara särskilt mycket snabbare. Skall även bli intessant att se vad för teknologi som Intel kommer att använda sig av för att koppla ihop dom två kärnorna. Någon Crossbar/SRI enhet som AMD har med sin Direct Connect arkitektur kommer dom inte ha tror jag.

Dualcore Turion kommer smeka upp "Yonah" riktigt hårt... Bara vänta och se.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

Hjälp vad dualcore har blivigt populärt för AMD och Intel.

Jag trodde att dualcore skulle bli en entusiastgrej, typ som SMP fasst billigare. Nu verkar det ju som om dualcore är det enda vettiga om man ska tro intel och amd och även om det stämmer för vissa entusiaster så är det ju faktiskt fel väg att gå för många idag. Finns inte mycket som utnyttjar dualcore och de flesta gör inte särskilt mycket processorintentivt med sina datorer.

Visserligen så skyndar det ju på utvecklingen av trådade program men det tar ju ett tag innan det blir vanligt och ännu längre innan folk verkligen använder de programmen.

Ang. Yonah så är jag riktigt imponerad av att de är så strömsnåla. Skulle sitta riktigt fint med den långsammaste enkärninga modellen som server eller HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
[B]Hjälp vad dualcore har blivigt populärt för AMD och Intel.

Jag trodde att dualcore skulle bli en entusiastgrej, typ som SMP fasst billigare. Nu verkar det ju som om dualcore är det enda vettiga om man ska tro intel och amd och även om det stämmer för vissa entusiaster så är det ju faktiskt fel väg att gå för många idag. Finns inte mycket som utnyttjar dualcore och de flesta gör inte särskilt mycket processorintentivt med sina datorer.

Visserligen så skyndar det ju på utvecklingen av trådade program men det tar ju ett tag innan det blir vanligt och ännu längre innan folk verkligen använder de programmen.
B]

Flera kärnor är framtiden:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Flera kärnor är framtiden:)

Helt klart, men framtiden är ju inte här idag och det jag försöker säga är att dagens dualcore inte kommer vara så heta när dualcore väl utnyttjas brett.

Permalänk
Medlem

Tyvärr, är det nog så, att Singelcore, är entusiast grejen, och att vi som är entusiaster, kommer få se vår leksak fasas bort.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.