ViewSonic VP930 testad

Permalänk
Melding Plague

ViewSonic VP930 testad

<font style="font-size: 10pt"><b>ViewSonic VP930 testad</b></font> <small class="small">torsdag 17 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
Uppföljaren till ViewSonics populära VP191b har blivit testad hos Toms Hardware. Likheterna mellan de två olika modellerna är väldigt många såsom skal, bas och pris. VP930 har liksom sin föregångare samma responstid och ljusstyrka men högre kontrast. Kan denna skärm vara en värdig ersättare?<br /><br /><i>"Efter beslutet att ta bort VP191b från marknaden, står ViewSonic under stor press för att utveckla en skärm med ännu bättre prestanda. Nu tror de att de har lyckats med det, med den nya modellen VP930. Skarpa ögon kommer direkt se likheterna mellan de bägge två modellerna – basen, skalet och priserna är väldigt lika! 930 behöver leva upp till sina löften om den ska vinna kundernas gunst, så låt oss se vad den går för."</i><br /><br />Läs testet hos <a href="http://www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/skarmar/20051117/in..." target="_blank">Toms Hardware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

såg najs ut

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ser helskönt ut, blir att köpa ett sånt när lönen kommer

Visa signatur

sweet

Permalänk

blir nog en sån här i julklapp åt mig själv usch 5500 kr =/

Permalänk
Medlem

Ohh.. den var snygg.. ser ut att ha bra stabilitet med den foten.. en sån vill jag ha

Permalänk
Medlem

Det stog att den hade 16.7 miljoner färger. Finns det verkligen TN-paneler med 16.7 miljoner (8 bit) färger?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Det stog att den hade 16.7 miljoner färger. Finns det verkligen TN-paneler med 16.7 miljoner (8 bit) färger?

Enligt mina och Calles efterforskningar har skärmen en MVA-panel.

Läs mer i tråden: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=503869

Permalänk

frågan är bara är det värt att lägga 5300 kr på en skärm (bytar isåfall från crt till tft) när man har en fungerande skärm? gammal som gatan men fortfaranr 19" och fungerar ... rent spontant känns det som att jag kommer lägga 5300 på att få en skärm som tar mindre plats?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
frågan är bara är det värt att lägga 5300 kr på en skärm (bytar isåfall från crt till tft) när man har en fungerande skärm? gammal som gatan men fortfaranr 19" och fungerar ... rent spontant känns det som att jag kommer lägga 5300 på att få en skärm som tar mindre plats?

Hade tagit en 19" Samsung TFT med 4ms svarstid för 3995kr istället då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Det stog att den hade 16.7 miljoner färger. Finns det verkligen TN-paneler med 16.7 miljoner (8 bit) färger?

Lär nog vara en MVA panel i 930 från AUO, precis som 191 har... Och vad jag har sett så finns det inga TN paneler med 16.7 miljoner färger. Och jag skulle aboslut inte låta en 4 ms Samsung skärm gå före denna, med tanke på att den håller samma klass som 191 så smeker den alla skärmar med TN-paneler så hårt, och länge
Grym skärm iaf, men det verkar inte som att de lyckats förbättre så mycket jämfört med 191, förutom kontrasten då.

Permalänk

Med tanke på hur bra VP191 är så är jag glad så länge den inte är sämre :).

Det skall bli spännande att se om de får ned responstiden lite till, nästa gång de släpper en ny version av skärmen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

"Den största skillnaden är en något bättre svartnivå mot en lite sämre responstid."

Har spelat på en 8 ms från Dell. Gick inte så bra. Snabba bilspel och fps blir grötiga och man blir trött snabbare. Det dumma är att dom mäter så konstigt för att kunna säga att den är en 8 ms. Det skulle vara så att det vore ett maxvärde istället, så kurvan aldrig fick överstiga 8 ms för att den skulle få kallas för det. Men så är det ju inte. Denna skärm toppar 17 ms!
Snittet ligger på 12-13 ms. I praktiken blir det oandvändbart för mig, som lätt blir snurrig av smetblurret. Skulle gärna ha den som jobbskärm dock...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
"Den största skillnaden är en något bättre svartnivå mot en lite sämre responstid."

Har spelat på en 8 ms från Dell. Gick inte så bra. Snabba bilspel och fps blir grötiga och man blir trött snabbare. Det dumma är att dom mäter så konstigt för att kunna säga att den är en 8 ms. Det skulle vara så att det vore ett maxvärde istället, så kurvan aldrig fick överstiga 8 ms för att den skulle få kallas för det. Men så är det ju inte. Denna skärm toppar 17 ms!
Snittet ligger på 12-13 ms. I praktiken blir det oandvändbart för mig, som lätt blir snurrig av smetblurret. Skulle gärna ha den som jobbskärm dock...

Respons känsligheten hos folk är relativ, vissa personer är väldigt känsliga för eftersläpningar medans andra med exakt samma skärm inte ser ett spår av det... Sen är det även som du säger skillnad på 8 ms och 8 ms och Dell:en som du testade var ovanligt dålig, min Samsung 193P+ 8ms ser jag inte ett spår av eftersläpningar i BF2, och det är ändå "fusk" 8 ms...