Uppgradera Ubuntu + gnome 2.12 till gnome 2.6

Permalänk
Medlem

Uppgradera Ubuntu + gnome 2.12 till gnome 2.6

Jag är lite handikappad ännu med linux, hur gör jag får att göra en säker ersättning av skalet?

Permalänk
Medlem

2.12 > 2.6

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

hur kan 2.12 vara högre än 2.6? fungerar det som med firefox? två parallela utvecklingar och en stabil eller?

Permalänk
Medlem

gnome 2.12 är just gnome, medans 2.6 antyder till kärnan. det är alltså helt olika saker, och om jag inte missminner mej är gnome 2.12 det senaste, medans 2.6.14 är senaste kärnan.

EDIT: om inte du ska uppdatera från gnome 2.6 till gnome 2.12 då förstås, för då är allt i sin ordning men det var inte det du skrev...

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

2.6 2.8 2.10 2.12
Nästa stabila blir 2.14
Gnome använder de udda nummerna som utvecklingsversioner.
Så nyaste nu är 2.13.2 (har jag för mig)

Permalänk
Medlem

Vad bra, då har jag rett ut något som jag fudnerat länge på. Då tror jag att min första linuxdist blir ubuntu som har gnome 2.12 förinstallerat och kommer med GRUB för dualboot. Känns som den enklastenybörjardisten.

Sen kan jag väl modifiera den också in absurdum eller hur?

Permalänk
Medlem

Jupp - det är debian, trots allt.
En del saker är lite udda, t.ex. att alla rc-nivåer redan är paxxade.

Men ubuntu är minst lika pillvänligt som debian.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

hmm om vi delar upp 2.12 och 2.6 i två delar så ser vi 2 och 12 samt 2 och 6
2 ==2, 12 > 6
så vad säger det dig ?
2.12 > 2.6

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk

Versionsnummer och reella tal är inte samma sak. Version 2.12 är inte talet 2,12. Om man ska se på versionsnummer som reella tal så skulle 2.6 motsvara 2,06 jämfört med 2.12. Varför tror du annars att det finns versionsnummer som t.ex: 3.5.23...? Inte finns det decimaltal med två eller fler "punkter".