installera & partitionera ubuntu

Permalänk
Medlem

installera & partitionera ubuntu

Jag vill installera ubunti 5.10 på en burk som redan har xp. jag hade tänkt köra en 10gb partition för linux.

Ska jag dela upp disken innan med partitionmagic eller kan ubuntu göra detta vid installationen?

finns det några risker med dualboot?

Permalänk
Medlem

Du kan partitionera med partition magic först ja, glöm inte swappen. Om du tar bort Ubuntu partitionen efter installation måste du ominstallera en boot loader.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Du kan minska xp partitonen med ubuntu installeran jag har gjort det och det funka jätte bra. Men se till att ha backup.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

ok,jag har ingen möjlighet till backup tyvärr... ska bränna en dvd med de viktigaste 4.7gb men inget i övrigt.

swappen? ominstallera bootloadern? vad menas?

Permalänk
Medlem

Swap är om jag komemr ihåg rätt, ett ställe där ditt ramminne sparas när det är fullt. Man bör ha dubbla ramminet som swap. Alltså har du 512 i ram så ska du ha 1024 i swap. Det är en egen partition som har typen swap. Det ska också gå att ställa in i PM har jag för mig.

Bootloader är den saken som gör att du kan få välja om du vill starta datorn med linux eller windows. Tar du bort ubuntu så (enligt Lunke) försvinenr även bootloadern och då har du ingen vilket resulterar i ett obootbart system, men det fixas lätt med att stoppa i din windows skiva och kör fixmbr

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

ok, trevligt, om jag inte har tillgång till någon windowsskiva för tillfället dock? (den finns hos min föräldrar), hur gör jag då? kan jag lägga fixmbr på en bootdisk? var tankar jag då det?

alltså typ 1.5GB ska vara swap typ, räcker då 8.5gb till min lux om jag inte ska göra ngt tyngre på den och ha mediabiblioteket under xp?

Permalänk
Medlem

tycker att 1.5 GB swap-partition låter overkill, jag har ca 500 MB, men ytterst lite av swap-partitionen används. Ska du inte köra någon overkill så räcker 500 MB lugnt.
8.5 gb räcker nog tillräckligt långt för dina behov tror jag. Om man nu bortser från Mediabilbliotek som du säger.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

skönt, nu vågar jag mig på att chansa på en dualboot tror jag, var MYCKET tveksma från början eftersom jag inte har några andra skäl än nyfikenhet och är extremt beroende av mitt XP.

sista undran är dock hur jag löser fixmbrproblemet, kan man göra en sådan bootdisk? och isånafall hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlfonsA
skönt, nu vågar jag mig på att chansa på en dualboot tror jag, var MYCKET tveksma från början eftersom jag inte har några andra skäl än nyfikenhet och är extremt beroende av mitt XP.

sista undran är dock hur jag löser fixmbrproblemet, kan man göra en sådan bootdisk? och isånafall hur?

Alltså du behöver inte kunna det fören du ska ta bort ubuntu. Tänkler du ta bort ubuntu efter du installerat det?
Själv tycker jag inte att du ska bekymra dig över det problemet, och om det skulle inträffa att du absolut ska inte ska ha någon
linuxdist så är det ju bara att låna en XP-skiva....