hjälp att ta bort progg i xp med linux !

Permalänk
Medlem

hjälp att ta bort progg i xp med linux !

tja,
Nu har mitt win xp slutat fungera, detta pga att jag la in att progg som gör så att jag inte längre kan logga in på min dator. tänkte då använda mig av en knoppix live cd för att ta bort det programmet för att kanske kunna rädda min dator.
Nån som vet hur man avinstallerar prog som intesllerats med xp i linux ? alltså jag installerade det med xp å nu kör jag linux från en live cd å vill avinstallera det.
Hur gör jag ?!

Mkt tacksam för snabba svar !

Permalänk

Vilket filsystem har du på Windows-partitionen?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

ntfs, vet att det inte ska gå att skriva till det men borde de inte gå at ta bort ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ivah
ntfs, vet att det inte ska gå att skriva till det men borde de inte gå at ta bort ?

Kan man inte skriva så kan man inte göra någon form av ändring på partitionen. Dock kan man skriva till ntfs i Linux.
Men bäst för dig vore nog att använda en Windows skiva och göra en reparations installation.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

För att åstadkomma några permanenta ändringar i filstrukturen måste du givetvis kunna skriva till den. Så vitt jag vet är "captive NTFS" det enda medlet för detta i Gnu/Linux (bortsett från det experimentella stödet i kärnan som knappast uppfyller ivah's behov i det här fallet) - ehuru detta följer med Knoppix som standard är jag dock inte rätt man att svara på.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Kan man inte skriva så kan man inte göra någon form av ändring på partitionen. Dock kan man skriva till ntfs i Linux.
Men bäst för dig vore nog att använda en Windows skiva och göra en reparations installation.

Tror du att det funkar då ? försvinner det programmet som har förstört för mig om jag reparerar ?
Tror det programmet gör nånting med nätverket.. jag har domän inloggning å jag kan inte logga in om jag har alla nätverks grejjer på, datorn bara slutar att tänka å det händer inget. Kör jag i felsäkert läge utan att ladda nätverks grejjerna så går den lika sanbbt som vanligt men jag kan inte logga in. kanske eftersom att jag har domän ?

nån som vet hur detta funkar ?
Programmet i fråga var port magic

Permalänk
Medlem

Eller så bootar du med livecd, monterar winXP partionen, kopierar alla filer du vill ha kvar. Formatera om datorn

Permalänk
Medlem

testat felsäkert läge i windoze?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Varför inte boota med winXp skivan, gå till reparationskonsollen och deleta filerna till programmet därifrån? 100% ntfs kompatibelt.

Visa signatur

[size="1"]Allt går att fixa med lite våld, vaselin och silvertejp...[/size]