Permalänk
Medlem

ubuntu server?

Hm,
Jag har en fråga jag jättegärna vill ha ett svar på.
Hur får jag hem server versionen för Ubuntu? Och är den lika lätt att installera som den vanliga installen?

Vad är skillnaderna?

Permalänk
Medlem

Man använder samma skiva som man gör när man installerar vanliga ubuntu.
Det här verkar vara en vettig howto: http://www.howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu_5.10

Skillnaderna? Inte en aning

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Ingår det något grafisikt eller är det bara terminal som gäller då man kör server-installen?

Permalänk
Medlem

Det är bara en terminal.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det är bara en terminal.

Går det och köra firefox?

(noob-fråga)

Permalänk
Medlem

Nej, eftersom firefox är grafiskt och ubuntu server installen inte har X.org eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Går det och köra firefox?

(noob-fråga)

Du får köra Lynx istället

/H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

om man nu vill ha grafiskt så är det ju bara att slänga in det i efterhand, men det går ju emot lite av själva serverinstallationens syfte.

Permalänk
Medlem

För att hålla isär lite på saker. Om man väljer "server-install" med vanliga skivan får man en helt ren installation.

Det finns en stand-alone server-version att ladda hem. Jag letade lite fort på ubuntus egna sida, men fann ingen länk till den där, så jag googlade efter det och fann då en länk till Ubuntus sida där man kunde ladda hem.

Den standalone versionen innehåller MySQL, PHP, Apache etc etc, förinstallerat. Det är skillnaderna jag fått fram.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux