Permalänk

Flash belastar?

Go' lördag på er!

Tänkte bara höra med främst er som sitter med en laptop precis som jag. Alla dessa Flash-grejer som nästan alla siter har för att främst visa reklam, kan driva en till vansinne. Vad jag märkt är att fläkten i min HP pavilion zd7150ea sätter igång rätt så kvickt när Firefox visar en sida med en del Flash. Detta gäller när jag kör Ubuntu. Men är jag i Windows XP så sätter den inte gång så mycket. Är det någon som vet om Linux-versionen av Flash drar mer resurser eller kan det vara något annat?

Trevlig kväll på er!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har märkt samma effekt men flitigt användande av adblock löste problemet.

(överlag är flash-pluginen till firefox ganska tråkig. jag har även problem med sloppy-focus och musknapps-bindningar på sidor som visar flash...)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jag har märkt samma effekt men flitigt användande av adblock löste problemet.

(överlag är flash-pluginen till firefox ganska tråkig. jag har även problem med sloppy-focus och musknapps-bindningar på sidor som visar flash...)

Ja, jag tänkte väl att jag kunde inte vara själv om att märka det. Adblock säger du? Jag ska nog ta och titta på det, tack för tipset!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle isåfall rekomendera flashblock framför adblock.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Jag skulle isåfall rekomendera flashblock framför adblock.

Okajs, då kollar jag båda

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Flash är känt för att belasta en hel del under linux

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Flash är känt för att belasta en hel del under linux

Aha är det ett känt faktum? Vet du kanske någon artikel om det eller någon annan bra info? Försöker inte vara en viktigpetter, bara lite nyfiken på om det finns någon lösning i form av någon inställning eller så. Annars tar jag till Flashblocken.

Visa signatur
Permalänk

Firefox innan 1.5 ska ha en hel del problem med flash har jag hört. Testa att tanka hem 1.5 och kolla om det löser sig.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ianpeters
Aha är det ett känt faktum? Vet du kanske någon artikel om det eller någon annan bra info? Försöker inte vara en viktigpetter, bara lite nyfiken på om det finns någon lösning i form av någon inställning eller så. Annars tar jag till Flashblocken.

sorry nope :/

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Jo Flash, precis som allt annat snabbt renderat 2D grafik, är rätt segt under Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jo Flash, precis som allt annat snabbt renderat 2D grafik, är rätt segt under Linux.

Men hur är det med 3d grafik i linux?. Då jag kan hålla med om att 2d kan vara lite slött. Men tex ut2004 flyter lika bra i linux som windows för mig.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Men hur är det med 3d grafik i linux?. Då jag kan hålla med om att 2d kan vara lite slött. Men tex ut2004 flyter lika bra i linux som windows för mig.

Jadå, men där pratar programmet oftast direkt med grafikkortsdrivrutinen via OpenGL så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jo Flash, precis som allt annat snabbt renderat 2D grafik, är rätt segt under Linux.

Om man har ett Nvidiakort och kör nvidias drivisar kan man sätta på RENDER ACCEL och få accelererad 2D-grafik under linux. Funkar tydligen delvis med ATI-kort också (dvs den kommer att rendera vissa saker snabbare, tex AA fonter), dock har jag inget ATI-kort så jag kan inte testa det.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?