Skivbolag gillar inte ITMS fasta prissättning

Permalänk
Medlem

Ja, som tur är så finns det ju andra alternativ

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Till er som anser att mp3 och aac inte duger för att det är förstörande.
Kom ihåg att redan cdskivan är komprimerad och har skalat bort en del av ljudet.

Det som är frågan är vad som man själv nöjer sig med.
Lyssna och bestäm själv.

iller har en bra punkt:
"Varför handlar jag på itms?

Behändigt, nära & bra när jag får en låt i huvudet jag vill ha."

Känner igen mig här.

Jo, men därför tycker man ju att det borde vara rätt självklart att man borde kunna köpa lossless DVD audio via internet istället för AAC i fjuttiga 128 kbps.

Själv vill jag tro att anledningen till varför det inte är bättre kvalitet på CD-skivorna är för att de då skulle bli inkompatibla med alla cd-läsare, därför så tycker man ju att datorn borde öppna upp för bättre ljudkvalite, DVD eller varför inte ännu bättre? Möjligheterna är oändliga men musikindustrin väljer att köra med kvalitéer som var försvarbara för 7 år sedan när man inte hade samma möjlighet till lagring som idag.

Men den poängen är väl att man tycker att man inte ska förlora på att köpa via internet och det gör man ju om man får nåt som är kraftigt kompromerat (förutsatt att man kan leva med DRMen förstås).

Permalänk
Medlem

Problemet med komprimerad musik är inte att kvalitén är dålig idag, men den dagen man vill byta format på sin musiksamling blir det väldigt tråkigt. Jag utgår ifrån att skivbolagen har förstått detta, och även insett att det gynnar dem då folk köper låtarna en gång till när formatet blir utdaterat.

Jag köper väldigt gärna musik via internet den dagen då jag sedan kan kopiera den musiken jag har köpt till samtliga mina datorer samt min MP3-spelare och då kvalitén är lika god som på en CD-skiva. Så är det inte i dagsläget, och därför skulle jag inte komma på blotta tanken att köpa musik på internet. Jag tror att det är bra att det går dåligt för skivbolagen, då det finns en liten chans att de någon gång upphör att vara för stora för att bry sig om konsumentens önskemål.

Permalänk
Medlem

Snacka om att strö salt i såret =/

Permalänk
Medlem

Grattis EMI och andra skivbolag. Prishöjningar är verkligen ett bra sätt att få folk att piratkopiera mindre. Ni bara ökar piratkopieringen genom ert begär efter mer pengar.

Undrar hur det skulle se ut om matpriserna dubblerades?

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk

Självklart är det AAC, och inte AC3, jag skyller på sony ^^
Hur som helst, radiokvalité? Är det meningen att man ska ställa så dumma jämförelser som möjligt här eller?
Radiokvalité är mycket sämre än iTunes AAC-format i 128k. Och ge mig ett seriöst test som visar på att man hör någon som helst skillnad på AAC 128k och cd-kvalité. Antagligen blir det väl svårt att hitta, MP3 VS CD är väll desto vanligare.

Och även om CDn är tjugo år gammal, så är det skillnad på CD och på dagens mindre musikfiler. Ett exempel: det analoga tv-nätet innehåller oerhört mycket mer information än det digitala. Trots att det analoga nätet är äldre, så är det nya mer eller mindre bättre.
Värdelös jämförelse, då det digitala nätet visserligen ÄR bättre men mindre, till skillnad från förstörande format, men... ni förstår säkert. Eller kanske inte.

Hur som helst, visst håller jag med om att det är jävligt dumt att inte låta oss ladda ner okomprimerad musik. När man betalat för sin låt så tycker jag att man borde få välja om man vill ladda ner den i AAC 128k eller AIF (som är Apple Lossless, om jag inte har fått det hela fel). Mp3 och ev. FLAC är ingen idé att ens tänka på, även om det är lite synd. iTMS kräver ju trots allt att man har en iPod, då mer eller mindre inga andra spelare klarar av apples protected AAC. Likaså med AIF.

Kort sagt, har man en mp3-spelare som INTE är en iPod (I sverige är exempelvis långtifrån alla spelare iPods, till skillnad från resten av världen. Har för mig att runt 70% av alla mp3-spelare i världen är iPods. Här gissar jag på kanske 25% högst) så finns det bara ett fåtal butiker som säljer mp3. WMA är uteslutet, då det dels ger bra mycket sämre kvalité än mp3 vid 128k, samt att i stort sett alla mp3-spelare får halverad batteritid vid uppspelning av WMA-filer. Och då långtifrån alla artister finns att ladda ner som mp3, så betyder det att det för många än idag är omöjligt att köpa sin musik direkt via internet...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CityHasse
fy fan va giriga dom ska vara. 9kr för en låt är ju svindyrt. Dom slipper ju betala för produktionen av skivorna och allt det runt omkring.

2kr/låt så skulle jag troligen börja köpa för att ARTISTEN ska få pengarna och inte 1000 kostym nissar som tar 99%.

Nu vet jag inte om du menar att Apple själva roffar åt sig nio kronor för det gör de inte, större delen av skivbolagskedjan finns fortfarande kvar och vill ha betalt.
Sen är det inte särskilt många i musikbranschen som är klädda i kostym, så ta och lugna ned dig lite. Giriga människor finns överallt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Kort sagt, har man en mp3-spelare som INTE är en iPod (I sverige är exempelvis långtifrån alla spelare iPods, till skillnad från resten av världen. Har för mig att runt 70% av alla mp3-spelare i världen är iPods. Här gissar jag på kanske 25% högst) så finns det bara ett fåtal butiker som säljer mp3. WMA är uteslutet, då det dels ger bra mycket sämre kvalité än mp3 vid 128k, samt att i stort sett alla mp3-spelare får halverad batteritid vid uppspelning av WMA-filer. Och då långtifrån alla artister finns att ladda ner som mp3, så betyder det att det för många än idag är omöjligt att köpa sin musik direkt via internet...

Är det verkligen så illa? 70% av alla mp3-spelare i världen är tillverkade av Apple? Tycker det är äckligt många i Sverige, och så säger du att det är värre i resten av världen.
Varför har de fått denna dominans? Ingen som klagar heller, annat hade det varit om MS hade stått bakom ipoden. Visst, Apple som företag är fortfarande en liten pluttaktör mot PC-branschen men varför har de fått så stor del av mp3-spelarmarknaden?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Är det verkligen så illa? 70% av alla mp3-spelare i världen är tillverkade av Apple? Tycker det är äckligt många i Sverige, och så säger du att det är värre i resten av världen.
Varför har de fått denna dominans? Ingen som klagar heller, annat hade det varit om MS hade stått bakom ipoden. Visst, Apple som företag är fortfarande en liten pluttaktör mot PC-branschen men varför har de fått så stor del av mp3-spelarmarknaden?

Det är väldigt illa i alla fall.

De har väl haft riktigt bra marknadsföring och en lykad design. För även om ipoden är bra så finns det ju bra alternativ och det tog ju ett bra tag innan apple hade något annat än hårddiskbaserade spelare, och det är ju knappast alla som behöver så mycket lagringsutrymme.

Har för mig att apple tjänar mer på mp3 spelare än datorer Vilket är rätt sjukt egentligen.

Permalänk
Medlem

För den som letade efter ett bra test mellan AAC och MP3 så rekommenderar jag http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=38792
Till skillnad från de flesta andra ljudrelaterade siter så blir man bannad om man säger något om ljudkvalite utan att ha blindtest att backa upp det med. Låter det hårt? Tja, det kanske det är, men det har möjliggjort ett forum fyllt av sakliga diskussioner och fritt från myter och antaganden (inte till 100% givetvis, men nästan).
Testet är ett ABX-test, en sorts blindtest, som har utförts av en av de mest respekterade medlemarna. Resultatet visar att iTunes AAC och Ogg Vorbis vid 128kbps bitrate är nästan lika bra som LAME MP3 som är kodad med VBR, med presetet --preset-standard (ca 190 kbps i genomsnitt).
Så, med andra ord torde AAC låta lika bra som CD-skivor överlag. Dock så är det värt att tänka på att förstörande komprimering är olika bra med olika låtar. På vissa kan man kanske höra rejäla artefakter, fastän alla andra låtar på skivan låter bra.
Detta är ett problem jag har med iTMS.
Det andra är DRM. DRM är ont.
För det första så skulle jag behöva byta både operativsystem och MP3-spelare för att kunna köpa och lyssna på musiken.
För det andra så vill jag inte låsa mig till ett företags mjukvara och hårdvara. Kul att köpa ett par hundra album och sen vara tvungen att köpa en ny iPod om den gamla går sönder. Trots att iAudio eller Creative har gått förbi Apple med hästlängder(detta är ett rent hypotetiskt scenario). Bra för Apple, men inte för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
För den som letade efter ett bra test mellan AAC och MP3 så rekommenderar jag http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=38792
Till skillnad från de flesta andra ljudrelaterade siter så blir man bannad om man säger något om ljudkvalite utan att ha blindtest att backa upp det med. Låter det hårt? Tja, det kanske det är, men det har möjliggjort ett forum fyllt av sakliga diskussioner och fritt från myter och antaganden (inte till 100% givetvis, men nästan).
Testet är ett ABX-test, en sorts blindtest, som har utförts av en av de mest respekterade medlemarna. Resultatet visar att iTunes AAC och Ogg Vorbis vid 128kbps bitrate är nästan lika bra som LAME MP3 som är kodad med VBR, med presetet --preset-standard (ca 190 kbps i genomsnitt).
Så, med andra ord torde AAC låta lika bra som CD-skivor överlag. Dock så är det värt att tänka på att förstörande komprimering är olika bra med olika låtar. På vissa kan man kanske höra rejäla artefakter, fastän alla andra låtar på skivan låter bra.
Detta är ett problem jag har med iTMS.
Det andra är DRM. DRM är ont.
För det första så skulle jag behöva byta både operativsystem och MP3-spelare för att kunna köpa och lyssna på musiken.
För det andra så vill jag inte låsa mig till ett företags mjukvara och hårdvara. Kul att köpa ett par hundra album och sen vara tvungen att köpa en ny iPod om den gamla går sönder. Trots att iAudio eller Creative har gått förbi Apple med hästlängder(detta är ett rent hypotetiskt scenario). Bra för Apple, men inte för mig.

Det var nog de mest sakliga inlägget än så länge...

Permalänk

Tycker tvärt emot de flesta här inne. Bra med olika prissättning på låtarna :p.
Precis som med allting annat så borde de nyaste och hippaste vara dyrast och det som är helt ute borde vara nästan gratis. Hade kunnat handla lite 80-tals musik och sånt om det fanns tillgängligt för typ 20kr/albumet ;).

Fast jag hade velat se fler aktörer än bara de största skivbolagen också.