Permalänk
Medlem

Pröva något nytt?

Det är så att jag har suttit med Ubuntu och Archlinux i snart 6 månader och har börjat tröttnat rejält den senaste tiden. Koryfattat, jag vill gärna prova på en annan dist, men vet inte vilken.

Vilken/vilka skulle ni rekonmendera i nuläget? Gärna något/n som är lite mer konf, men inte för mycket. Medium, typ.

Gentoo har jag hört skall vara bra, men vad mer finns det? Slackware kanske är mer tillämpad för server ändamål, eller? Och Fedora, står den sig gentemot de andra?

Har prövat en del live-CD från de flesta, men inte fastnat för den... än.

Snälla, hjälp mig vilken jag skall välja.

Permalänk

Kanske prova någon av BSD-varianterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Kanske prova någon av BSD-varianterna?

Typ vilken?

Permalänk
Medlem

FreeBSD t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
FreeBSD t.ex.

*BSD har jag hört vara uber-server dist, men kanske har jag fel? Arbetsuppgifterna jag skall lösa är typ det vanliga. Malia, surfa, programmera, chatta etc.

Permalänk

FreeBSD är ett riktigt bra desktop-OS Gentoo's portage är baserat på FreeBSD's ports som jag tycker är mycket stabilare.
Hade jag kunnat köra FreeBSD på min dator så skulle jag kassera Gentoo för länge sen.

Så jag skulle tipsa dig om Gentoo Linux eller FreeBSD!

Dom andra BSD-arna tror jag är mer anpassade för servrar ja.

Visa signatur

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Permalänk
Medlem

Gentoo eller freebsd, det är frågan. Har några av de här någon pakethämtare? Debian har ju apt-get, Arch pacman osv.

Permalänk
Medlem

portage är ett sådant om jag inte misstar mig.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Gentoo kör portage och som ovanstående talare berättade kommer det från bsd:s "ports"
Så ja, men om du t.ex kör gentoo kompileras alla paket när du installerar saker så om du har tålamod att bygga ett system lite mer från scratch så rekomenderar jag gentoo. Själv hade jag nog kört bsd om jag inte är så kinkig på mitt quake & 500hz mus o vice versa.

Om du tycker pacmans utbud av paket som finns tillgängliga är reko kommer du heller inte bli besviken på gentoo då portage har ett väldigt brett utbud, inte lika stort som apt-get så vitt jag vet men jag skulle nog ge det MVG på den punkten.

Så kör på antingen gentoo eller varför inte freebsd

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Sedan jag prövade debian har jag inte känt något behov av att prova något annat. Men det är bara vad jag tycker.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att PC-BSD är väldigt trevligt: http://www.pcbsd.org/

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

Jag har lite ångest om jag skall fortsätta med Ubuntu eller börja på något nytt. Vet inte riktigt vad jag skall göra. Vad finns det för andra distar som har liknande install som Ubuntu har?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska satsa på Slackware... Men du får inte vara rädd för google isf.
Man lär sig så sjukt mycket mer av en sådan dist än tex ubuntu, jag började med mandrake (mandriva heter det nuförtiden tror jag) och sedan hoppade jag på slackware för ungefär 1½-2 år sedan... ser mig fortfarande som nybörjare och har många .conf-filer kvar att ändra i

En riktigt rolig dist, men det kan bli frustrerande ibland, när man läser guider där folk bara apt-gettar eller emergar ner paket och man själv sitter med tarbollar, men när det väl går så är man fan nöjd, nästan lika skönt som att mysa med flickvänen

Slackware har en pakethanterare som installerar .tgz-paket smidigt som fasen, man kan hitta massor av paket på http://www.linuxpackages.net och kan också omvandla .rpm till tgz via rpm2tgz.

Eftersom att jag är nybörjare reserverar jag mig för eventuella felaktigheter.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Jag tycker att du ska satsa på Slackware... Men du får inte vara rädd för google isf.
Man lär sig så sjukt mycket mer av en sådan dist än tex ubuntu, jag började med mandrake (mandriva heter det nuförtiden tror jag) och sedan hoppade jag på slackware för ungefär 1½-2 år sedan... ser mig fortfarande som nybörjare och har många .conf-filer kvar att ändra i

En riktigt rolig dist, men det kan bli frustrerande ibland, när man läser guider där folk bara apt-gettar eller emergar ner paket och man själv sitter med tarbollar, men när det väl går så är man fan nöjd, nästan lika skönt som att mysa med flickvänen

Slackware har en pakethanterare som installerar .tgz-paket smidigt som fasen, man kan hitta massor av paket på http://www.linuxpackages.net och kan också omvandla .rpm till tgz via rpm2tgz.

Eftersom att jag är nybörjare reserverar jag mig för eventuella felaktigheter.

Hm, jag kör på Slackware.

Vilka filer behöver jag hämta från sunet? Behövs alla dra ner? Och sedan, är installen enkel?

VIVA LA SLACKWARE!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Hm, jag kör på Slackware.

Vilka filer behöver jag hämta från sunet? Behövs alla dra ner? Och sedan, är installen enkel?

VIVA LA SLACKWARE!

Hehe, du behöver oftast bara CD1 men om du vill ha Gnome eller KDE så behöver du CD2 också..

Om du använder bittorent så finns filerna här;
http://www.slackware.com/getslack/torrents.php

annars finns dom på FTP här;
ftp://mirror.pudas.net/slackware/slackware-10.2-iso/

Installern är hyffsat enkel, bara att följa det som står i fönstret...

Här finns en enkel guide:
http://www.slackware.se/hakans_slackware/inst/inst.html

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna ha fluxbox. Hur gör jag det då allt är klart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Jag vill gärna ha fluxbox. Hur gör jag det då allt är klart?

Den kommer att fråga dig vilken fönsterhanterare du vill använda när du konfigurerar systemet efter installationen.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Den kommer att fråga dig vilken fönsterhanterare du vill använda när du konfigurerar systemet efter installationen.

Okej, verkar ju simpelt. Men jag har endast ubuntu på min hdd nu, måste jag hålla på med partrion magic osv innan eller finns det något auto-program i installen som "skriver över" den disken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Okej, verkar ju simpelt. Men jag har endast ubuntu på min hdd nu, måste jag hålla på med partrion magic osv innan eller finns det något auto-program i installen som "skriver över" den disken?

Det finns ett program som heter cfdisk, där du fixar med partitioner och liknande.. ta bara bort dom som ubuntu använde och skapa nya eller låt partitonerna vara kvar då ubuntu troligtvis använder ext3 eller reiserfs som slackware funkar finfint på också. Har du tittat på den guiden jag länkade till? jag är nästan säker på att det står där hur man gör.

Lycka till, nu ska jag sova snart!

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Slutgiltigen innan jag bestämmer mig. Finns det någon annan dist som liknar Ubuntus install? Dvs ganska lätt, och snabb. Lite noob-nivå, men ändå avancerad.

Debian, hur fungerar den jämfört med Ubuntu?

http://www.gentoo.se/docs/doc-installation-checklist-05.php <-- t.ex denna. Alla, exakt alla förutom Ubuntu är ju mer fifflande. Finns det ingen som påminner om Ubuntu exakt?

Permalänk

gpp-esm: Om jag inte misstar mig är Debians installation väldigt lik Ubuntus (eller snarare tvärtom, eftersom Ubuntu är byggt på Debian). Men jag är inte 100% säker, om nån annan vet bättre så rätta mig gärna.

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.