Installation av linux. med dubbel boot!

Permalänk

Installation av linux. med dubbel boot!

Hade tänkt att lära mig Linux och jag ska ha Slackware. hade också tänkt att köra dubbel boot med mitt nuvarande OS (Windows xp) men jag har inte pationerat förut (antar att jag måste kunna det eftersom jag ska ha OS:n på olika ställen på en och samma HDD). så undrar jag hur jag ska gå till väga.

frågor:

1. Måste jag formatera om hela HDD:n först och sen pationera den?

Tacksam för svar!

*jag har letat fom f*n hela natten men inte hittat något som hjälper*

Visa signatur

[Pentium][Razer Copperhead] 4 The Win!

Permalänk

Du kan använda ett partioneringsprogram i stil med partition magic och krympa storleken på Windows-partitionen så fixar Slackware's installationsprogram resten.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk

förlåt för att jag är noob på detta men kan man pationera även fast man bara har en : på en hdd? jag har bara c: och den är på 80Gb lika som HDD:n i sig...

Visa signatur

[Pentium][Razer Copperhead] 4 The Win!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Analog_uv
förlåt för att jag är noob på detta men kan man pationera även fast man bara har en : på en hdd? jag har bara c: och den är på 80Gb lika som HDD:n i sig...

Alla har vi varit noobs

Ja det är precis det man gör med "partion magic" som Ulrik Uppkastare tipsade om.
Har aldrig använt det själv, men jag har hört att det ska fungera bra.

Man krymper storleken på C: till vad du vill, sen partionerar du med hjälp av Slackware's installationsprogram.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Re: Installation av linux. med dubbel boot!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Analog_uv
Hade tänkt att lära mig Linux och jag ska har Slackware. hade också tänkt att köra dubbel boot med mitt nuvarande OP (Windows xp) men jag har inte pationerat förut (antar att jag måste kunna det eftersom jag ska ha OP:na på olika ställen på en och samma HDD). så undrar jag hur jag ska gå till väga.

frågor:

1. Måste jag formatera om hela HDD:n först och sen pationera den?

Tacksam för svar!

*jag har letat fom f*n hela natten men inte hittat något som hjälper*

Tjena, kul att du letat dig hit! Jag tänkte hjälpa dig först lite med terminologin. När man pratar om operativsystem så förkortar man dessa med OS. När man pratar om att "dela" hårddisken som du menar, så kallas det för att partitionera.

Du behöver inte formatera din hårddisk för att partitionera den. Slackware kan hjälpa dig med det i installationsprocessen.

Lycka till!

Visa signatur
Permalänk

jo jag har testat en rad olika pationerings program men det är bara trail versioner och med dom kommer man bara till det att man ska slutföra partionen(lr hur det nu stavas) och sen kommer det upp en ruta att man måste ha full versionen...IRRITERANDE! =P

Ingen som vet ett bra program som funkar ÄVEN fast det är en trail?

*EDIT* Tack för alla vänliga svar

Visa signatur

[Pentium][Razer Copperhead] 4 The Win!

Permalänk
Medlem

QTparted kan nog hjälpa dig

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP