Permalänk

mount-script

Hej

Min /etc/fstab ser ut så här:
------------------------

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
/dev/hdd5 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
/dev/hdd3 /media/hdd3 ext3 defaults 0 2
/dev/hdd4 /media/hdd4 ext3 defaults 0 2
/dev/sda1 /media/sda1 ntfs defaults,ro 0 2
/dev/hdd1 none swap sw 0 0
/dev/hda /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0

--------------------------

problemet är dels att hdd3 har errors, och ubuntu vill absolut kolla errors varje uppstart. Det andra är att jag inte kan mounta sda1 och sda2 (NTFS-partitioner) för att jag angivit fel rättigheter. Jag tänkte inte fixa rättigheterna, utan tänkte göra ett shellscript för att mounta hdd3 och sda1 och sda2 och sedan lägga in det sist i startsekvensen.

Ett annat problem jag har är att Ubuntu bara hittar internet varannan gång vilket är hur skumt som helst. Och jag har inte hittat nåt bra kommando för att renewa det varje gång, för nätverksinställningarna skiljer sig från t.ex. slackware. Så om nån vet nåt bra kommando för att starta om alla nätverksdemoner utan att starta om hela systemet, så vore det guld. DÅ kan jag även lägga in det i mitt script och slippa alla problem.

Jag har bara programmerat i python tidigare och aldrig gjort shellscript, men det verkar inte skilja så hemskt mycket. Ni får gärna ge mig lite hints om hur man gör Anledningen till att jag valt att göra ett shellscript är itne att jag tror att det är bättre, utan att jag vill lära mig attshellscripta

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Bara släng in det du vill vill köra i /etc/rc.local, behöver ju inte scripta så mycket bara skriva in kommandona.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

För att fixa nätverket kan du köra i scriptet--> ifconfig eth0 up
Vilket förutsätter att ditt nätverk identifieras som eth0.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Bara släng in det du vill vill köra i /etc/rc.local, behöver ju inte scripta så mycket bara skriva in kommandona.

Men Ubuntu (och alla debian-system) använder inte rc.local som jag har förstått det.

problemet är att jag inte vet vad de har för motsvarighet

edit: räcker det om jag skapar en egen?

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Init-script i debiansystem läggs under /etc/init.d, och startas sedan via symlänkar i katalogerna /etc/rc0.d - rc6.d. Titta lite snabbt i dem så förstår du hur det hänger ihop. Kommandot update-rc.d kan användas för att skapa länkarna korrekt med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
Men Ubuntu (och alla debian-system) använder inte rc.local som jag har förstått det.

problemet är att jag inte vet vad de har för motsvarighet

edit: räcker det om jag skapar en egen?

Njae, i Debian kan man skapa /etc/rc.boot och lägga script som ska köras vid boot där, men detta funkar inte i Ubuntu tyvärr (olika startscript av någon puckad anledning). En snabb googling gav ett knep hur du kan göra, http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-6963.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
Men Ubuntu (och alla debian-system) använder inte rc.local som jag har förstått det.

problemet är att jag inte vet vad de har för motsvarighet

edit: räcker det om jag skapar en egen?

Skrev något som jag läste någon gång i min egna wiki. Ta en titt. Antingen gör du som jag skrivit eller så kollar du länken på sidan
http://skorpion.se/Wikka/wikka.php?wakka=DebianRcLocal

MVH NIclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ianpeters
För att fixa nätverket kan du köra i scriptet--> ifconfig eth0 up
Vilket förutsätter att ditt nätverk identifieras som eth0.

nej, tyvärr det hjälper inte

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.